• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 13

آش چریش

چریش از سبزی های کوهی شمال شرق کشور به خصوص استان خراسان شمالی است که در اواخر زمستان و اوایل بهار در کوه ها به صورت خودرو می روید. مردم محلی از چریش آشی به نام آش چریش تهیه می کنند که در ادامه دستور تهیه آن را می بینید.

مواد لازم:
  • یارمه گندم 3 استکان
  • مجموع نخود، عدس و لوبیا سفید 1 قاشق برای هر نفر
  • چریش تا 1 کیلوگرم
  • دوغ، نمک، فلفل قرمز به میزان لازم
آش چریش
طرز تهیه:

آش چریش مخصوص فصل بهار است و گوشت، قلم، پیاز داغ و… ندارد. معروف است که چون در زمستان و عید نوروز غذاهای چرب و پر کالری خورده می شود، این آش را برای تصفیه دستگاه گوارش میل می کنند.

چریش، یارمه و حبوبات این آش ابتدا در سه قابلمه جداگانه آماده می شود و در نهایت به همدیگر مخلوط می گردد.

طرز تهیه یارمه گندم:

یارمه را در قابلمه ای با اندازه متوسط بریزید. 2/3 قابلمه را از آب سرد پر کنید. روی حرارت بگذارید. این مرحله از یارمه بسیار حساس است.

دو نکته مهم را بایستی رعایت کنید:

نکته اول: یارمه در ابتدا نباید بجوشد بلکه زمانی که کف های سفید رنگی روی تمام سطح قابلمه را پوشانید، زیر قابلمه را خاموش کنید و درب آن را بگذارید تا یارمه حجیم شود و در اصطلاح “وی” دهد و تمام حجم قابلمه را بگیرد.

نکته دوم: یارمه را هم نزنید.

اول بهار در مناطق کوهستانی و به ویژه خراسان شمالی که سبزی چریش مخصوص این منطقه است، هنوز بخاری در منازل روشن است. می توانید شب، یارمه را به همان صورت که در بالا توضیح داده شد (تشکیل کف های سفید روی سطح قابلمه و در اصطلاح سنجاق جوش)  آماده کنید و تا صبح روی بخاری با حرارت شمعک بگذارید. تا صبح یارمه حجیم و آماده می شود.

طرز تهیه سبزی چریش:

چریش سبزی است که مخصوص منطقه خراسان شمالی است و از اواخر اسفند ماه تا اوسط بهار از کوه های این منطقه برداشت می شود.

چریش شبیه تره است که در انتها غلاف سفید رنگی آن را در بر می گیرد. در روزهایی که بارانی نباشد می توانید چریش را از میوه و سبزی فروشی ها تهیه کنید.

در پهلوی غلاف سفید رنگ چریش با چاقو شکافی ایجاد کنید، غلاف را جدا کنید. ابتدا و انتهای چریش را با چاقو جدا کنید، آن را بشویید و به اندازه های نیم تا یک سانتی متری خرد کنید.

چریش را در قابلمه جداگانه ای ریخته و یک سوم تا نصف قابلمه را آب سرد بریزید. روی حرارت بگذارید تا بجوشد. درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا چریش بپزد.

طرز تهیه حبوبات:

از مجموع نخود، عدس و لوبیا سفید بایستی یک قاشق برای هر کس بریزید. مثلا اگر برای 6 نفر آش تهیه می کنید. 2 قاشق غذاخوری نخود، 2 قاشق غذاخوری عدس و 2 قاشق لوبیا سفید استفاده کنید.

توجه داشته باشید که از لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا قلوه ای استفاده نکنید و فقط از لوبیا سفید استفاده کنید چون رنگ این آش باید به سفیدی بزند.

حبوبات را از شب قبل خیس کنید و در قابلمه جداگانه ای بپزید.

وقتی یارمه، حبوبات و چریش به طور جداگانه آماده شد در قابلمه بزرگتری، آنها را به یکدیگر مخلوط کنید. روی حرارت بگذارید و هر 15 دقیقه آن را هم بزنید و منتظر بمانید تا جا بیفتد. دقت کنید این آش باید غلیظ باشد چون در سر سفره دوغ را داخل آش می ریزند و رقیق تر می شود.

نمک و فلفل قرمز را در آش بریزید و حتما در انتهای پخت آن را مزه کنید که در صورت کم مزه بودن، نمک و فلفل را اضافه کنید.

آش چریش با دوغ صرف می شود بنابراین مزه دوغ در طعم آش تاثیر زیادی می گذارد.

همان طور که گفته شد آش چریش، پیاز داغ، گوشت، قلم گاو و … ندارد ولی برخی برای خوشمزه شدن بیشتر آش موارد زیر را استفاده می کنند:

  • در سبزی این آش، چریش، شوره سلمه، اسفناج و برخی سبزی های دیگر می ریزند.
  • چند تکه دنبه گوسفندی از ابتدا در آش می اندازند و در اواخر پخت، دنبه ها را از آش خارج می کنند. این کار را برای چرب شدن آش و پس دادن مزه دنبه به آش انجام می دهند.
  • نمک و ماست شیرینی که کمی ترش شده را به دستگاه مخلوط کن یا گوشت کوب برقی می زنند و به جای دوغ، بر سر سفره در آش می ریزند.

آش چریش را حتما در فصل بهار بپزید و از مزه به یاد ماندنی و فواید زیاد این آش بهره ببرید.

سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید