• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 22

داروی هیترین چیست؟

هیترین چیست؟

هیترین (ترازوسین) در گروهی از داروها به نام مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک می باشد. هیترین رگ ها و شریان را شل می کند به طوریکه خون از طریق آنها می تواند به راحتی منتقل شود. همچنین عضلات پروستات و گردن مثانه را شل می کند و ادرار کردن را آسان می کند.

هیترین برای درمان فشار خون (فشار خون بالا) و یا برای بهبود ادرار برای مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می شود.

داروی هیترین چیست؟

اطلاعات مهم

شما اگر آلرژی به ترازوسین دارید نباید هیترین مصرف کنید. هیترین ممکن است موجب سرگیجه یا ضعف شود، به ویژه هنگامی که برای اولین بار شروع به مصرف آن می کنید یا زمانی که شروع به مصرف دوباره آن می کنید. اگر احساس کنید این دارو موجب سرگیجه می شود، می توانید در زمان خواب مصرف کنید. اگر شما رانندگی می کنید و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد باید مراقب باشید.

از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید و یا در هنگام ورزش کردن بیش از حد بدنتان گرم نشود یا در معرض هوای خیلی گرم  قرار نگیرید. از بلند شدن سریع از حالت نشسته یا خوابیده اجتناب کنید چرا که ممکن است احساس سرگیجه کنید.

اگر به هر دلیلی مصرف هیترین را قطع کرده اید، قبل از اینکه دوباره شروع کنید با پزشک خودتان تماس بگیرید، شاید به تنظیم دوزر دارو نیاز داشته باشید.

هیترین می تواند در حین عمل جراحی آب مروارید بر روی مردمک چشم تاثیر بگذارد. بنابراین جراح خود را از ساعت مصرف هیترین مطلع کنید. خوردن هیترین را قبل از عمل جراحی متوقف نکنید مگر جراح به شما بگوید.

با پزشک خود در مورد تمام دارو های دیگری که استفاده می کنید به خصوص دارو های فشار خون از جمله دیورتیک ها (ادرارآور) مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو

اگر سابقه سرطان پروستات داشته اید، ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا انجام تست های خاصی داشته باشید تا با اطمینان خاطر هیترین را استفاده کنید. اگر به ترازوسین آلرژی دارید نباید هیترین مصرف کنید.

رده بندی FDA  برای بارداری c است. مشخص نیست آیا هیترین به جنین آسیب می رساند. اگر باردار هستید یا برنامه ای برای باردار شدن دارید و این قرص را نیز مصرف می کنید با پزشک خود در میان بگذارید. هنوز مشخص نشده که آیا ترازوسین از شیر مادر عبور می کند و به نوزاد ضرر می رساند. بدون نظر پزشک هیترین را در شیردهی مصرف نکنید.

 چگونه باید هیترین را مصرف کرد؟

هیترین را طبق تجویز پزشکتان بخورید. مقدار مصرف را خودسرانه بیشتر یا کمتر نکنید و یا برای مدت طولانی تر از توصیه پزشک، نخورید. دستور العمل روی برچسب را بخوانید.

گاهی پزشک برای نتیجه بهتر، دوز مصرفی را تغییر می دهد.

اگر شما به هر دلیلی مصرف هیترین را قطع کرده اید برای شروع دوباره آن با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است شما نیاز به تنظیم دوز دارو داشته باشید.

فشار خون و پروستات اغلب نیاز به بررسی دارد. به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر فشار خون بالای شما درمان شده است، اما مصرف هیترین را متوقف نکنید و همچنان طبق دستور استفاده کنید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. شاید نیاز داشته باشید از داروهای ضد فشار خون تا آخر عمر خود استفاده شود.

برخی از چیزهایی که می تواند فشار خون را بیش از حد پایین بیاورد، استفراغ، اسهال، عرق شدید، بیماریهای قلبی، دیالیز، یک رژیم غذایی کم نمک و یا مصرف دیورتیک (قرص ادرارآور) می باشند. اگر یک بیماری مزمن دارید که باعث اسهال یا استفراغ می شود به پزشک خود بگویید.

هیترین را در دمای اتاق، دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

اگر یک وعده مصرف قرص را فراموش کنید چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یاد آوری مصرف کنید. اگر زمان نوبت بعدی مصرف نزدیک بود، این نوبت فراموش شده را نخورید همچنین مقدار دارو را دو برابر نکنید.

اگر شما برای چند روز مصرف نکرده اید، قبل از شروع مجدد دارو با پزشک خود مشورت کنید، ممکن است شما یک دوز پایین تر نیاز داشته باشید.

اگر مصرف بیش از حد داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد، ممکن است شامل سرگیجه شدید و غش باشد.

در موقع مصرف هیترین از چه کارهایی باید اجتناب کرد:

هیترین ممکن است تفکر یا پاسخدهی شما را مختل کند. اگر شما رانندگی می کنید و یا کاری را انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارد مراقب باشید.

الکل می تواند عوارض جانبی خاصی از هیترین را افزایش دهد.

اثرات جانبی هیترین

اگر هر یک از این نشانه های واکنش آلرژیک را داشتید به اورژانس مراجعه کنید:

کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لبها زبان یا گلو.

اگر هر یک از عوارض جانبی جدی را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید:

تپش سریع ضربان قلب یا لرزش قفسه سینه

احساس ناگهانی بیهوش شدن

ورم کردن دست ها، مچ پا یا پا.

نعوظ دردناک آلت تناسلی مرد، چهار ساعت یا بیشتر طول می کشد

عوارض جانبی شایع هیترین شامل:

سرگیجه خفیف

ضعف و خواب آلودگی

تاری دید

حالت تهوع

سردرد

چه تاثیری دارو های دیگر روی هیترین دارند؟

با پزشک خود در مورد تمام داروهای دیگر که استفاده می کنید مشورت کنید به خصوص:

سیلدنافیل (ویاگرا، ریووتیو)

تادالافیل (کیالیس)

واردنافیل (لویترا)

وراپامیل (کالان، کاورا، ایسوپتین، ورلان)

سایر دارو های فشار خون، از جمله دیورتیک ها (قرص ادرارآور).

این لیست کامل نیست و دارو های دیگر نیز ممکن است اثر متقابل روی هیترین داشته باشند. با پزشک خود درباره همه دارو های که استفاده می کنید مشورت کنید.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید