• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 22

همه چیز در مورد استرس کاری و غیرکاری

همانند محیط کار، هر فرد ممکن است فشار های روحی زیاد و مشکلاتی را خارج از محیط کار نیز تجربه کند. عوامل استرس زا در خانه می تواند بر محیط کار تاثیر بگذارد و بالعکس.

استرس

کنترل عوامل استرس زای بیرونی، کاری است مشکل اما برای بهره مندی از رفاه و سلامت، به رویکردی جامع نیاز دارید. برای مدیریت موثر استرس ناشی از کار، باید به اهمیت و ارتباط متقابل مشکلات کار و خانه پی ببرید.

اضطراب

اضطراب احساس ناخوشایندی است که وقتی شما در مورد چیزی که معلوم نیست اتفاق بیافتد یا نه، نگرانید، ناراحتید یا احساس پریشانی می کنید بروز می کند.

افسردگی

افسردگی وقتی است که به مدتی طولانی، احساساتی از غم و اندوه مفرط، نا امیدی و بی کفایتی داشته باشید.

چگونگی ارتباط بین مشکلات متداول سلامت روان و استرس

استرس ناشی از کار و سلامت روان همواره با یکدیگر مرتبط اند. نشانه های استرس و مشکلات متداول سلامت روان شبیه همند. به عنوان مثال از دست دادن اشتها، خستگی و گریه زاری، می توانند علائمی برای هر دو باشند.

استرس

استرس ناشی از کار می تواند عامل محرکی برای یک مشکل سلامت روانی موجود باشد که افراد قادرند به طرق مختلف، با موفقیت و بدون آنکه تاثیری روی کارشان بگذارد آن را مدیریت کنند.

در افرادی که مشکلاتی در حوزه سلامت روان دارند، استرس ناشی از کار می تواند مشکلات آنان را بدتر کند. اگر استرس ناشی از کار به حدی برسد که محرکی برای مشکلی موجود در سلامت روان یک فرد محسوب شود، تفکیک نوع مشکلات حادث شده از یکدیگر مشکل خواهد شد.

اقدام در مراحل اولیه

اگر احساس می کنید مشکلی دارید، هرچه زودتر برای بهتر شدن اقدام کنید. اقدام به موقع، شما را در پیشگیری از بدتر شدن، یاری می کند. مدیران خط تولید و همکاران تان می توانند نقش کلیدی در تشخیص رفتار نامناسب شما داشته باشند. لذا وقتی مدیر خط  به کمک تان می آید، با وی تشریک مساعی کنید.

استفاده از ابزارهای متداول مدیریتی در تعیین مشکلات و نیازها

چنانچه احساس می کنید مشکلی دارید که به مدیر خط، منابع انسانی یا شخص دیگری در محیط کار برمی گردد. ممکن است برخی کارها، محیط های کاری، ساعات کارتان یا بخشی از یک گروه کاری خاص بودن، با مشکلات تان در ارتباط باشند. می توانید با استفاده از جلسات زمان بندی شده، ارزیابی ها یا گپ و گفت هایی خودمانی در مورد پیشرفت کار خود با مدیرتان داشته باشید. این امر می تواند فرصت های بی طرفانه ای را برای یافتن و بحث کردن پیرامون مشکلاتتان به شما بدهد.

به خاطر داشته باشید:

استرس روی افراد، به یک شیوه تاثیر نمی گذارد.

کارفرمای شما می تواند در کاهش میزان استرس تان تاثیرگذار باشد، اما این فقط شمائید که می توانید درک بهتری از شرایط تان به آن ها بدهید.

گفت و گو می تواند مثبت باشد. بررسی کنید کارفرمای شما چه طور می تواند کمکتان کند؟

چنانچه شما زمانی را مرخصی استعلاجی بوده اید، باید در مورد چگونگی برگشت تان به کار صحبت کرده و درباره بهترین تاریخ برگشت، به توافق برسید. داشتن یک طرح مستند که کمک کند هر دو طرف در زمینۀ “اجرای امور کاری طبق روال” به توافق برسید، می تواند حائز اهمیت باشد.

اگر با وجود پشتیبانی، همچنان ناخوشید پس باید دنبال کمک های مناسب تری بگردید. در مورد اینکه به واحد بهداشت حرفه ای سازمان معرفی شوید، فکر کنید یا به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

 علل استرس های غیرکاری

چیزهای زیادی در زندگی غیرکاری مردم هست که می تواند دلیل استرس آنان باشد. به عنوان مثال:

  • مرگ (مرگ یک عزیز)
  • طلاق یا جدا شدن از یک شریک
  • ازدواج
  • بارداری
  • تعطیلات
  • دستخوش دگرگونی شدن وضعیت سلامتی یکی از اعضای خانواده یا دوستی نزدیک.
  • مشکلات قانونی
  • مشاجرات خانوادگی
  • ترک خانه توسط فرزندان
  • ازدواج مجدد یکی از اعضای خانواده
  • مراقبت از سایر وابستگان از جمله قوم و خویش های سالمند
  • تجدید دیدار با خانواده
  • شکست رابطه یا داشتن رابطه ای دورادور
 مسائل شخصی یا اجتماعی

تغییر در وضعیت مالی، یا بدهی یا نگرانی در خصوص پول

تغییرات در عادات شخصی مانند ترک سیگار و رژیم گرفتن

مشکلات وزن

تجربۀ تعصب یا تبعیض (تحت فشار رفتارهای متعصبانه یا تبعیض آمیز قرار گرفتن)

فقدان دوستان یا عدم حمایت و پشتیبانی

جراحات شخصی یا بیماری

درگیری های روزانه

ترافیک، حمل و نقل عمومی، فشردگی های زمانی، مشکلات ماشین

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید