• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 26

پنج روش برای افزایش سرعت ویندوز 10

سیستم عامل ویندوز بسته به استفاده کاربر دچار افت سرعت عملکرد می‌شود و ویندوز 10 نیز از این قاعده مستثنا نیست. سیستم عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت با گذشت زمان در حال پیشرفت و بهینه‌تر شدن است. اگر سیستم خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا داده‌اید، با مطالعه نکاتی که در این مقاله ذکر شده است می‌توانید از کندی عملکرد سیستم جلوگیری کنید.

ویندوز10

غیرفعال نمودن برنامه‌هایی که همزمان با بالا آمدن ویندوز اجرا می‌شوند

کارتان را با راه‌ اندازی Task Managerشروع کنید: بدین طریق که با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl-Shift-Esc یا راست کلیک نمودن در نوار وظیفه پایین صفحه و انتخاب عبارت Task Manager، پنجره مدیریت وظایف را باز کنید. حال اگر این پنجره به صورت یک برنامه جمع و جور و بدون تب اجرا شد، بر روی More details کلیک کنید. حال Task Manager با تمامی تب‌ها و امکاناتش نمایان خواهد شد. با این پنجره قادرید کارهای زیادی انجام دهید، ولی ما فعلا قصد داریم تنها بر غیرفعال کردن تعدادی از برنامه‌های غیرضروری موجود در startup ویندوز که در حال اجرا می باشند، تمرکز کنیم.

در مرحله بعد، بایستی بر روی تب Startup کلیک کنید. بدین ترتیب لیستی از برنامه‌ها و سرویس‌هایی را که به هنگام بالا آمدن ویندوز، اجرا می‌شوند مشاهده خواهید کرد. در این لیست، نام هر برنامه (ستون Name)به همراه تولید کننده آن (ستون publisher)، وضعیت فعال و یا غیرفعال بودن آن (ستون Status) و میزان اثر منفی آن بر شروع به کار ویندوز (ستون Startup impact) ذکر شده است.

برای جلوگیری از اجرای یک برنامه یا سرویس به هنگام راه اندازی ویندوز، بر روی برنامه مورد نظر راست کلیک نموده و گزینه Disable را انتخاب کنید. اینکار برنامه را به طور کامل غیرفعال نکرده و تنها مانع اجرای آن به هنگام راه اندازی ویندوز می‌شود. لذا شما می‌توانید برنامه موردنظرتان را بعد از راه اندازی ویندوز اجرا کنید. علاوه بر این در صورتیکه بعدا مایل به اجرای مجدد همان برنامه به هنگام بالا آمدن ویندوز بودید، تنها کافیست دوباره به این قسمت از Task Manager مراجعه نموده و بر روی برنامه مذکور راست کلیک کرده و گزینه Enable را انتخاب کنید.

پنجره Task Manager

بنابراین برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌هایی که فرآیند بالا آمدن ویندوز را کند می‌کنند و غیرفعال سازی برنامه‌های غیرضروری، می‌توانید از پنجره Task Managerاستفاده کنید.

با اینکه ممکن است بسیاری از برنامه‌ها و سرویس‌های اجرا شده در تب startup، نظیر OneDrive یا Evernote Clipper برای شما آشنا باشند اما در اغلب موارد، نمی‌توانید بسیاری از این برنامه‌ها را تشخیص دهید. مثلا آیا می‌توانید بدون مکث بگویید که bzbui.exe چه برنامه ایست؟

Task Manager همچنین به شما این امکان را می‌دهد که در مورد برنامه‌های نا آشنا اطلاعاتی کسب کنید. بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌های نا آشنا، بر روی برنامه مورد نظر خود راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید. این اطلاعات شامل موارد بسیاری است اعم از: مکان نصب برنامه در هارددیسک، اینکه آیا آن برنامه دارای امضای دیجیتال است یا نه، ورژن و اندازه برنامه و زمان آخرین اصلاحات صورت گرفته در آن.

همچنین با راست کلیک نمودن بر روی یکی از برنامه‌های موجود در تب startup و انتخاب گزینه Open file location، پنجره File Explorer باز شده و شما به مکان اصلی آن هدایت می‌شوید. در نتیجه می‌توانید سرنخی از هدف برنامه موردنظرتان را بیابید. البته سودمندانه ترین کار این است که بعد از راست کلیک نمودن بر روی هر برنامه، گزینه Search online را انتخاب کنید تا موتور جستجوگرBing، شما را به سایت هایی که حاوی اطلاعاتی درباره آن برنامه یا سرویس هستند هدایت کند.

غیرفعال سازی سایه‌ها، انیمیشن‌ها و افکت های بصری

ویندوز 10 دارای جلوه‌های بصری چشم نوازیست و سایه‌ها، انیمیشن‌ها و افکت‌های بصری از جمله این جلوه‌ها هستند. گرچه در رایانه‌های جدید امروزی که سرعت بالایی را با خود یدک می‌کشند، ممکن است این جلوه‌های بصری تاثیر چندانی بر عملکرد سیستم نداشته باشد، اما در رایانه‌های قدیمی‌تر و کندتر، فعال بودن این جلوه‌ها تا حد زیادی از عملکرد سیستم شما می‌کاهد.

اما جالب است بدانید که غیرفعال کردن موارد فوق الذکر بسیار آسان است. بدین منظور در جعبه جستجوی ویندوز 10، عبارت sysdm.cpl را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. دیالوگ باکس System Properties اجرا می‌شود. بر روی تب Advanced کلیک نموده و در بخش Performance بر روی Settings کلیک کنید. دیالوگ باکس Performance Options در پیش رویتان نمایان شده و در تب Visual Effects لیستی از انیمیشن‌ها و افکت‌های ویژه را خواهید دید.

دیالوگ باکس Performance Options به شما این امکان را می‌دهد که افکت‌های کند کننده سرعت ویندوز 10 خود را غیرفعال کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید در حالت پیش فرض دکمه رادیویی Let Windows choose what’s best for my computer انتخاب شده است و این گزینه به ویندوز اجازه می دهد تصمیم بگیرد که چه تنظیماتی برای سیستم شما مناسب است.

احتمالا همواره انیمیشن و افکت‌های ویژه ای در ویندوز وجود دارند که طالب غیرفعال‌سازی آن‌ها هستید چرا که این موارد تاثیر منفی زیادی را بر عملکرد سیستم شما دارند. بنابراین اگر برای دستکاری تنظیمات ویندوز خود زمان کافی داشته و به این کار علاقه مندید، می‌توانید با انتخاب دکمه رادیویی  custom، تک تک این موارد را طبق نیاز خود فعال و غیرفعال کنید.

برای مثال در این پنجره می‌توانید با برداشتن تیک جلوه‌های بصری زیر، آن‌ها را غیرفعال کنید.

Animate controls and elements inside windows

  • دادن جلوه انیمیشنی به کنترل‌ها و عناصر داخلی پنجره‌های ویندوز

Animate windows when minimizing and maximizing

  • باز و بسته شدن آرام پنجره‌های ویندوز اکسپلورر

Animations in the taskbar

  • باز و بسته شدن نرم و انیمیشنی پیش نمایش برنامه‌های در حال اجرای موجود در نوار وظیفه ویندوز

Fade or slide menus into view

  • باز و بسته شدن آرام و اسلایدوار منوهای ویندوز

Fade or slide ToolTips into view

  • نمایش اسلایدوار کادر ToolTips( راهنمایی) ظاهر شده بر روی گزینه‌های موجود در نوار منو

Fade out menu items after clicking

  • محو شدن آیتم‌های منو بعد از کلیک

Show shadows under windows

  • نمایش سایه در اطراف پنجره‌های ویندوز

البته راحت‌ترین کار این است که به جای فعال و غیرفعال کردن دستی چک باکس‌های این بخش، دکمه رادیویی Adjust for best performance (تنظیم بهترین حالت برای افزایش کارایی سیستم) را که در بالای صفحه واقع است انتخاب کرده و OK کنید. با انتخاب این گزینه، ویندوز 10به طور خودکار، افکت‌های کند کننده سرعت سیستم شما را شناسایی و غیرفعال می‌کند.

اجرای خطایاب ویندوز (Windows troubleshooter)

ویندوز 10، ابزار مفید و در عین حال کمتر شناخته شده‌ای دارد که می‌تواند مشکلات عملکردی ویندوز را کشف کرده و حل نماید. برای اجرای این ابزار، کافیست عبارت troubleshooting را در جعبه جستجوی نوار وظیفه تایپ کرده و بر روی آیکن Troubleshooting Control Panel کلیک کنید. سپس در بخش System and Security صفحه ظاهر شده، بر روی Run maintenance tasks کلیک کنید. صفحه‌ای با عنوان Troubleshoot and help prevent computer problems نمایان می‌شود، حال بر روی دکمه Next کلیک کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید