• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 18

آشنایی با اجزای مختلف سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو در حقیقت بخشی از شاسی آن است وبه نوعی با تمامی اجزای زیرین خودرو  در ارتباط است. یک سیستم تعلیق خوب علاوه بر اینکه راحتی و آرامش را برای سرنشینان به همراه می آورد به پایداری خودرو در جاده هم کمک بسیاری می کندو در چسبندگی و تعادل آن نقش مهمی دارد. اگر خودرو هایی مانند پورشه باکستر، موستانگ، دوج چلنجر در جاده هندلینگ وچسبندگی فوق العاده ای دارند یکی از دلایل آن داشتن سیستم تعلیق پیشرفته آنهاست. در این مقاله سعی داریم به زبان ساده کمی بیشتر با قسمت های مهم این سیستم آشنا شویم.

فنربندی و سیستم تعلیق

سیستم تعلیق علاوه بر اینکه باید وزن خودرو را تحمل کند باید ضربه هایی را که در دست انداز ها به خودرو وارد می شود جذب کند و مانع از انتقال آن به بدنه خودرو شود و نوسان آن را میرا کند و باید طوری طراحی شود که در شرایط مختلف تماس لاستیک ها را با سطح جاده حفظ کند.

حال که به اختصار با وظایف سیستم فنربندی آشنا شدید نگاهی می اندازیم به اجزای اصلی سیستم تعلیق که شامل فنرها، کمک فنر ها یا دمپر ها و میله های ضد پیچش می شوند.

فنرها

امروزه سیستم های فنر بندی به چهار نوع اصلی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  • فنر های مارپیچ یا حلقوی یا لول – این نوع فنر معمول ترین نوع مورد استفاده در خودرو های امروزی است. این فنر ها به سادگی با جمع شدن و باز شدن حرکات چرخ خودرو را جذب می کنند.

فنر مارپیچی با حلقوی یا لول

 

  • فنر شمش – این نوع از فنر بندی از چند لایه شمش فلزی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده اند و مانند یک واحد عمل می کنند. به این نوع فنر لیف هم می گویند. این نوع فنر ابتدا در گاری هایی که با اسب کشیده می شد استفاده شد و در سال 1985 در خودروهای آمریکایی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این نوع فنر بندی هنوز در بیشتر خودروهای باری و برخی از خودروهای سنگین وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

فنر شمش

  • میله های پیچشی یا تورشن بارها – تورشن بار از خواص پیچشی یک میله فولادی استفاده می کند تا عملکردی مانند فنر داشته باشد. تورشن بار در حقیقت یک میله فولادی یک تکه است که از یک سمت به شاسی خودرو متصل است و از سمت دیگر می تواند حرکت کند. تورشن بار می تواند به صورت عرضی نصب شود یا مانند پژو 205 یا رنو 16 به صورت اریب نصب شود یا به صورت طولی مانند فنربندی جلوی خودروی موریس ماینر نصب شوند. حرکت فنری تورشن بار در اثر مقاومت میله های فولادی در برابر پیچش ایجاد می شود. وقتی که چرخ به سمت بالا حرکت می کند این حرکت عمودی با استفاده از اهرم ها به تورشن بار منتقل می شود و تورشن بار حول محورش می پیچد تا نیروی فنری لازم را ایجاد کند. این سیستم فنربندی بیشتر در خودروهای اروپایی برای چرخ های عقب مورد استفاده قرار می گیرد و البته خودرو ساز معروف آمریکایی کرایسلر هم در دهه های 50 و 60 میلادی از این سیستم در خودروهای خود استفاده می کرد.

taligh4

 

  • فنر هوایی – فنر های هوایی که از اتاقک های هوای استوانه ای شکل و پیستون تشکیل شده اند  بین چرخ و بدنه نصب می شود و با استفاده از خاصیت تراکم پذیری هوا می تواند نوسانات چرخ را جذب کند. این ایده بیش از یک قرن عمر دارد و در گاری های قدیمی که با اسب کشیده می شد چنین فنر بندی وجود داشت این نوع فنر بندی از دیافراگم هایی که از چرم ساخته شده و با هوای فشرده پر شده بود تشکیل شده بود، درست مانند یک دمنده آهنگری و از سال 1930 میلادی به بعد انواع لاستیکی آن وارد بازار شد.

فنر هوا

 

با توجه به این که فنر ها چگونه به چرخ ها و بدنه خودرو متصل شوند مهندسین و متخصصین خودروسازی بحثی را پیش کشیدند به نام جرم فنر بندی شده و جرم فنربندی نشده unsprung mass. جرم فنر بندی شده خودرو آن قسمتی از خودرو است که وزن آن روی فنر بندی قرار می گیرد در حالیکه قسمتی از خودرو را که بین جاده و فنر قرار می گیرد جرم فنر بندی نشده می گویند. میزان سختی فنر مشخص می کند که جرم فنربندی شده در برابر دست انداز ها و هنگام رانندگی چگونه عمل کند فنری که نسبت به جرم فنربندی شده سختی کمتری دارد سبب نرمی سواری می شود مانند خودروی های لوکس شهری مانند مدل های لوکس لینکلن. چنین خودروهایی سواری فوق العاده نرمی دارند اما چنین فنر بندی تمایل زیادی به خوابیدن و بلند شدن هنگام ترمز گرفتن و شتاب گرفتن دارد و هنگام دور زدن و پیچیدن چرخش بدنه آنها را می توان با چشم دید. اما در سمت دیگر خودرو های اسپرت هستند مانند مزدا مایاتا که در دست انداز ها سواری خشک تری دارند اما با به حداقل رساندن حرکت های بدنه به شما کمک می کند با اطمینان و سرعت بیشتری پیچ ها را طی کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. با درود
    ضمن تشکر ،بنظرم بسیار مفیدوآموزنده است و جا دارد از مدیریت وسایر دست اندرکاران سایت
    کمال قدردانی وسپاس را بجای آورم.
    شاد وموفق باشید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید