• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 08

روش هایی ساده برای بهبود شیوه صحبت کردن

رهبران کسب و کار، توجه زیادی به مسئله ارتباطات دارند. اگر قصد دارید ارتباط موثری برقرار کنید، تسلط بر آنچه باید بگویید و چگونگی گفتن آن، عامل مهمی است که باید مد نظر شما باشد. با این همه، یکی از عناصری که در ارتباطات کلامی تان اغلب نادیده گرفته می شود، شیوه سخن گفتن است.

بهبود شیوه صحبت کردن

همه ما صدای افرادی که خیلی نخراشیده، شُل و وِل و ناجور حرف می زنند، شنیده ایم. برخی افراد، به قدری ناخوشایند صحبت می کنند که پیام و مقصود اصلی گوینده به کلی، کمرنگ می شود. با این وجود، شما می توانید قدم هایی در جهت بهبود کیفیت، لحن و نحوه ابراز کلام و چگونگی بیان مطلب، بردارید. این کار فقط کمی دانش و تمرین نیاز دارد.

سرعت خود را کم کنید

کتی شوارتز که استاد و مربی سخنرانی و بهبود کسب و کار در دورهامِ ایالت کارولینای شمالی است، می گوید: یکی از مهم ترین نکاتی که می توانید با انجامش، پیامتان را با وضوح بیشتری منتقل کنید، پایین آوردن سرعت است. افراد وقتی عصبی یا در بیان چیزی که می خواهند بگویند، مردد هستند، تمایل دارند سریع صحبت کنند. آرام تر سخن گفتن، نه تنها موجب می شود مخاطبین به نحو بهتری مفهوم آنچه را که می گویید درک کنند بلکه هم چنین، باعث می گردد با اعتماد به نفس بیشتری، صدای خود را مدیریت و کنترل کنید. یک مبنا و معیار مناسب در این زمینه این است؛ صدای خود را تا جایی پایین بیاورید که اگر در حال خواندن و اعلام شماره تلفنی باشید، شخص مقابل به عنوان شنونده، قادر به درک و نوشتن آن باشد. سرعت کلام خود را با تمرین به زبان آوردن یک رشته اعداد طولانی و نوشتن شان در ذهن خود حین خواندن، کاهش دهید. این تمرین صرفا در مورد آهنگ کلام شماست.

تنفس

اگر به جای آنکه عمیقا از شکم خود نفس بکشید، به طور سطحی از قفسه سینه تنفس کنید، صدای شما ضعیف تر و احتمالا عصبی تر به نظر می آید. می توانید مرتبا به خود یاد آوری کنید وقتی عصبی یا تحت فشار هستید، نفس های عمیق بکشید زیرا، تنفس های کاملا آرام، موجب بهتر شدن عمق صدای شما شده و می تواند کمکتان کند با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنید.

به ژست و حرکات خود توجه کنید

شیوه نشستن یا ایستادن شما می تواند روی گفتار شما تاثیر بگذارد. ایستادن یا نشستن راست و استوار به شما اجازه می دهد صحیح نفس بکشید و صدایتان را قوی تر و واضح تر می کند.

کمی جُنباندن سرتان می تواند تغییری ایجاد کند. اگر چانه خود را بالا بکشید و سرتان را کمی خم کنید، با همین کار می توانید طنین صدای تان را مقداری پایین آورده و وضوح آوای کلام تان را بیشتر کنید. اگر شانه های تان به یک سمت سرتان خمیده و قوز کرده باشد، شما با چنین وضعیتی بخش قابل توجهی از قدرت بالقوه کلامتان را از دست  می دهید.

آب بنوشید

تامین مناسب آب و مایعات بدن هم می توان به کیفیت صدای شما کمک کند. اگر در طول روز به جای آب، قهوه یا سودا (آب گازدار) یا نوشابه های الکلی می نوشید، امکان دارد تارهای صوتی شما رطوبت لازم را برای تولید بهترین صدا (صدائی که می تواند بهترین باشد)، نداشته باشند.

تارهای صوتی به دلیل اینکه با سرعت به ارتعاش در می آیند، باید تا حدی منعطف باشند. در زنان، این ارتعاش به طور میانگین 200 بار و در مردان حدود  120 بار در ثانیه است.

به زیرو بَم صدای خود توجه کنید

اغلب به دلیل اینکه گوینده دچار نا امنی و تشویش است، صدایش خیلی بم یا تو دماغی می شود. به کار گیری درستِ فراز و فرود صدا به شما کمک می کند ارتباط موثر تری برقرارکنید. شما با تمرین تلفظ عبارت آهان ““uh-huh که معنی آن مترادف با کلمه بله است و معمولا در پاسخ به سوال یک دوست به کار می برید، می توانید کیفیت زیر و بمیِ صدای خود را فوق العاده کنید. میزانِ زیر و بمیِ صدای شما حین صحبت باید مشابه وضعیتی باشد که واژه آه…  را تلفظ می کنید.

از فریاد زدن بپرهیزید

عاشق این هستید که تیم مورد علاقه خود را با تمام وجود و از عمق وجودتان تشویق کنید؟! این کار اصلا برای تارهای صوتی شما خوب نیست. فریاد کشیدن، می تواند باعث ایجاد غده در تارهای صوتی شود یا به تارهای صوتی صدمه بزند.

 توصیه هایی برای بهبود قابلیت های گفتاری شما
توصیه اول: واضح صحبت کنید

 بی شک، این یک روش بدیهی است که صدا پیشگان و گویندگان آن را به کار می برند. سرعت روایتگری مهم نیست، آنچه اهمیت دارد وضوح صدا است. هر کلمه ای که بیان می شود باید برای شنوندگان قابل شنیدن و فهم باشد. بر این اساس، هر عبارت مبهمی باعث مخدوش شدن این روند می گردد.

سخن گفتن را با تلفظ و بیان صحیح کلمات، تمرین کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید