• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 14

آیا خوردن و آشامیدن در حین زایمان مجاز است؟

خبر خوب اینکه خوردن و آشامیدن در حین زایمان طبیعی، ایمن است و مشکلی ایجاد نمی کند. بیشتر زنان بویژه در مراحل اولیه زایمان که دهانه رحم در حال باز شدن است، احساس گرسنگی و تشنگی می کنند.

آیا نوشیدن در زایمان مجاز است؟

همان طور که در مقاله “با درد زایمان بیشتر آشنا شوید” یاد بگیر دات کام گفته شد، مراحل زایمان شامل سه مرحله است که مرحله اول باز شدن تدریجی دهانه رحم است، مرحله دوم به تولد نوزاد می انجامد و مرحله سوم خارج کردن جفت جنین است.

بنابراین در حین زایمان، خوردنی مختصری که برای مادر و بچه مضر نباشد، حتما همراه مادر باشد. البته در برخی مراکز زایمان، خوردن و آشامیدن حین زایمان را ممنوع کرده اند و بنابراین همراهیان مادر این مساله را که جزء قوانین بیمارستان است، جویا شوند.

آیا خوردن و آشامیدن به روند بهتر زایمان کمک می کند؟

خوردن خوراکی های مختصر یا نوشیدن جرعه ای مایعات احساس راحتی بیشتر به مادر می دهد تا بهتر از عهده زایمان خود برآید به خصوص در مراحل اولیه زایمان که احساس گرسنگی بیشتری می کند. اینکه خوردن در مراحل اولیه زایمان احساس بهتری در مراحل بعدی به شما خواهد داد به این علت است که اگر گرسنه یا تشنه باشید، بچه ی شما شروع به سوزاندن ذخایر چربی بدن شما می کند تا انرژی لازم را به دست آورد. این وضعیت کتوزیز نامیده می شود.

کتوزیز پاسخ طبیعی بچه ی شماست تا به فعالیت فیزیکی خود در زایمان ادامه دهد، بنابراین انرژی زیادی از مادر گرفته می شود. کتوزیز ممکن است سبب سردرد، ضعف یا حتی سبب بیماری مادر شود.

کتوزیز حفیف در زایمان طبیعی است، اما اگر همچنان گرسنه و خسته اید این مساله سبب کاهش سرعت زایمان می شود که گاهی سبب می شود داروهایی جهت افزایش سرعت زایمان یا کمک به تولد، تجویز شود.

بنابراین متوجه شدید که چند کالری اضافی چگونه می تواند به شما در حین زایمان کمک کند.

چه چیزی باید حین زایمان بخورم؟

از افرادی که تجربه دارند مثل مادر، مادربزرگ، خواهر و یا از ماما و پزشک خود لیست خوردنی ها را بپرسید. بهترین خوراکی آن است که با خوردن آن احساس بهتری به شما دست می دهد و این خود می تواند بهترین دلیل باشد. به یاد داشته باشید غذاهای پرچرب باعث سنگینی معده و ناخوشی شما می شود. خوراکی های شیرین به راحتی خورده می شوند و سطح انرژی را به سرعت بالا می برند، اما این احساس به زودی فروکش می کند و سطح قند پایین می آید.

در اسلام روایات زیادی داریم که زن قبل و حین زایمان خرما مصرف کند.

کربوهیدراتها گزینه مناسبی در حین زایمان هستند چون به آسانی هضم می شوند و انرژی را به تدریج آزاد می کنند.

چند خوراکی پیشنهادی در حین زایمان شامل موارد زیر است:

نان برشته، ساندویچ ها، غلات، ماکارانی، بیسکویت و سوپ

در هر وعده کم بخورید ولی تعداد دفعات خوردن را بیشتر کنید و در یک وعده مقدار زیادی نخورید. هضم غذا در حین زایمان طولانی تر می شود چون جریان خون به سمت رحم متمرکز است تا به معده. یعنی اگر در یک وعده زیاد بخورید احساس استفراغ و تهوع به شما دست می دهد.

وقتی در مراحل اولیه زایمان هستید، در هر ساعت، خوراک مختصری بخورید تا مقدار انرژی زیادی ذخیره شود. سعی کنید قبل از رفتن به بیمارستان مقداری بخورید و اگر اشتها ندارید فقط برای اینکه در حین زایمان قویتر باشید، مقداری شیرینی یا مواد نشاسته ای که منبع انرژی فوری هستند، میل کنید.

مهم این است که مادر سطح انرژی خود را بالا نگه دارد. چرا که ممکن است زایمان طولانی و سختی داشته باشد بنابراین آنها را تشویق کنید تا خوراکی هایی به مقدار کم و در دفعان بیشتر بخورند.

آیا خوردن در زایمان مجاز است؟

در حین زایمان چه بنوشم؟

ممکن است قبل از زایمان یا در حین آن به هیچ غذایی اشتها و رغبتی نداشته باشید ولی از آنجایی که اتاق زایمان گرم است، مسلما نیاز به نوشیدنی پیدا می کنید. پس نگران پر شدن مثانه نباشید چون رفتن به توالت، راه خوبی برای تحرک داشتن در حین زایمان است.

نوشیدنی های ایزوتونیک نیز گزینه مناسبی است. نوشیدنی های ایزوتونیک، نوشیدنی هایی است که محتوایی شبیه نمک و شکر در بدن انسان را دارد. نوشیدنی های ایزوتونیک برای زایمان توصیه می شوند به ویژه اگر احساس گرسنگی نمی کنید. انها به سرعت جذب می شوند و انرژی لازم برای زایمان را فراهم می کند. قبل از زایمان غذا و خوراکی که دوست دارید را میل کنید.

در غیر این صورت، آب یا سوپ گزینه مناسبی است. نوشیدنی های گازدار مثل لیموناد و کولا خوب نیستند چون احساس بیماری را در شما ایجاد می کنند.

در چه مواردی خوردن و آشامیدن در حین زایمان ایده ی خوبی نیست؟

در برخی موارد، تسکین درد، حرکت آهسته غذا از معده را به همراه دارد. بنابراین اگر پتیدین (داروی مخدر)، هروئین یا دی استیل مرفین (ماده مخدر از مشتقات مرفین) مصرف کردید یا روش اپیدورال (روشی که از طریق آن می توان دارو یا ماده حاجب را به داخل فضای اپیدورال تزریق کرد) را انجام داده اید، خوردن را متوقف کنید یا خوراکی های خیلی سبک بخورید یا نوشیدنی ها را به اندازه نوشیدن جرعه ای محدود کنید. از پزشک خود در این باره نظر بخواهید چون قوانین در واحدها و روشهای مختلف متفاوت است.

اگر نیاز به جراحی سزارین داشته باشم چه باید بکنم؟

اگر به هر دلیل پزشکی، بچه شما طبیعی به دنیا نیامد و نیاز به عمل سزارین داشتید، پزشک پیشنهاد می کند که هیچ چیزی نخورید. علت این است که شاید در یک اتفاق غیر منتظره نیاز به بیهوشی عمومی باشد و خطر کوچکی وجود داشته باشد اینکه شما بیماری تنفسی داشته باشید و این بیهوشی باعث پیشرفت التهاب ریه گردد.

اغلب در سزارین از بی حسی موضعی مثل اپیدروال یا اسپینال استفاده می کنند. این روشها برای مادر و بچه ایمن تر از روش بیهوشی عمومی است که به خواب می روید.

بی‌حسی اسپاینال تکنیکی است که به موجب آن داروی بی‌حسی موضعی در مایع مغزی نخاعی تزریق می‌شود.

اگر بیهوشی عمومی دارید و قبلا غذایی خورید، نگران نباشید. متخصص بیهوشی، شما را از سلامت بیهوشی مطمئن می کند. در هر روش، نخوردن این ضمانت را نمی دهد که معده خالی است.

به هر حال همه چیز بستگی به شرایط و وضعیت شما دارد، بهترین راهنما برای اینکه بدانید در هنگام زایمان چه بخورید یا بنوشید، اشتهای بچه ی شماست. پس به میل و  اشتهای او توجه کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید