• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 25

چهار تمرین برای برای تقویت توان مشاهده در عکاسی

تمرین عکاسی

بزرگترین مهارت عکاسان مشهور دقت آنها در نور دهی به تصویر، دقت به همه ریزه کاری های عکاسی  یا گرفتن هزاران عکس در هفته نیست.

بزرگترین مهارت آنها -که هر عکاسی می تواند امیدوار باشد به آن دست یابد- قدرت مشاهده آنهاست.

قدرت مشاهده کار شما را تعریف می کند و به کار شما روح می دهد و نفسی در جان داستان هایی که از لحظات و زیبایی ها روایت می کنید می دمد. قدرت مشاهده اختلاف یک عکاس متوسط و یک عکاس حرفه ای و موفق است. این قدرت مشاهده و درک عکاس است عکسی خلق می کند که با شما سخن می گوید و فقط تصویری با جلوه های بصری نیست.

تقویت قدرت مشاهده به خصوص در هنر عکاسی نیاز به تعمق و تلاش دارد. این کار نیاز به زمان و تلاش کافی دارد و همچنین علاقه و اشتیاق وافری نیاز است تا به سطحی برسید که در بین بزرگان دیده شوید.

از تمرین روش های زیر که به صورت تخصصی برای عکاسان نوشته شده است استفاده کنید تا این استعداد خود را تقویت کنید.

1- تجزیه و تحلیل

یک شی را روی میز در مقابل خود قرار دهید و برای پنج دقیقه به آن نگاه کنید و به هر چیزی در مورد آن دقت کنید. اگر یک سیب است به شکل آن دقت کنید: آیا گرد است؟ آیا برآمدگی خاصی دارد؟ آیا شیار های زیادی دارد؟ به اندازه آن دقت نمایید، آنرا با چیزی مقایسه نمایید، به نسوج، رنگ، درخشندگی و برق آن توجه کنید. آیا کهنه به نظر می رسد؟ چرا؟ آیا به نظر می رسد تازه از درخت چیده شده است؟ چرا؟ آیا دهان شما را آب می اندازد؟ چرا دهان شما را آب می اندازد؟ از خود هر چیزی درباره سوژه خود بپرسید تا تمام توجه شما به آن باشد. چه نوع داستانی می توانید از این سیب در ذهن خود داشته باشید؟ و چرا؟

2-  پرسپکتیو بدون محدودیت

یک شی دیگر روی یک پنجره قرار دهید. دوربین خود را بردارید و فقط با یک لنز به مدت 15 دقیقه عکس های زیادی بگیرید و تا جایی که می توانید از زوایای مختلف با فواصل مختلف با تغییر محل نور و تغییر فاصله کانونی عکس های مختلفی بگیرید. با چه چیزی می خواهید ارتباط برقرار کنید؟ زوایای دید متفاوت چه تغییری در احساسی که القا می شود دارد؟ نور را به همه شیوه هایی که ممکن است استفاده کنید. آیا نمای کلی و احساس القا شده با تغییرات که در ترکیب عکس ایجاد می کنید تغییری می کند؟ با این ترتیب ظرفیت های شما در عکاسی به چالش کشیده می شود و مجبور خواهید شد خارج از محدوده قبلی به سوژه خود نگاه کنید از سمتی آنرا ببینید و به آن توجه کنید که قبلاً نمی دیده اید.

3- موقعیت خود را ارزیابی کنید.

زمانیکه برای عکس گرفتن در موقعیت قرار می گیرید، قبل از عکس گرفتن چند دقیقه را به ارزیابی موقیعت خود اختصاص دهید. از خود بپرسید کدام موقعیت ها احساس متفاوتی القا خواهند کرد. و از خود بپرسید چرا؟ آنگاه از خود بپرسید آیا اشعه های خورشید که از میان شاخ و برگ درختان می گذرد به شما احساس گرما می دهند؟ آیا احساس رمانتیکی به شما دست می دهد؟ آیا از گل ها در موقعیتی غیر متقارن عکس بگیرید در شما احساسی از پویایی هنری القا می کنند؟ هیچگاه سعی نکنید از سوژه خود در همان لحظه و در همان موقعیت که روبر می شوید عکس بگیرید قبل از اینکه موقعیت خود را ارزیابی کرده باشید.

4-  در ذهن خود عکس بگیرید

اکثر عکاسان در ماههای اول که خود را وقف عکاسی می کنند بدون اینکه دوربینی در دست داشته باشند با دستان خود کادر بندی می کنند و هر صحنه ای را یک عکس می بینند. این کار هر چند باعث تعجب و واکنش اطرافیان می شود اما کاری لذت بخش است و به تقویت قدرت مشاهده منجر می شود. خود را مجبور کنید تا در ذهن خود تصاویر و صحنه هایی را قبل از اینکه رخ دهند تصور کنید. به تک تک جزییات آنچه که می بینید توجه کنید و سعی کنید ذهن خود را طوری تربیت کنید که همه چیز را با دقت بهتری به خاطر بیاورید.

به این ترتیب قدرت مشاهده خود را تقویت می کنید و می توانید همه اجزایی را که در ذهن شماست با یکدیگر ترکیب کنید و داستانی را روایت کنید و عکسی مفهومی تر ارائه دهید. و این توانایی بزرگی است.

درباره این عکس باید بگویم این خانم جوان هندی که از میان دیگران می گذشت توجه مرا به خودش جلب کرد. او به من نگاه کرد با تعجب و شرم و چشمانش از امید موج می زد. و همچنان که راه می رفت متوجه شدم او مانند دیگر خانم ها خود را از من پنهان نمی کند. بلکه از بین دیگران خود را بیرون می کشید و به من نگاه می کرد. پوست زمخت بریدگی روی صورت و کثیفی موهایش همه با من سخن می گفت – که زندگی او ساده نبوده است  و هنوز چشمانش چیزهای دیگری می گویند. چشمانش با اعتماد به نفسی آرام می گوید هر چند او زندگی ساده ای نداشته است اما هنوز زیباست. وقتی که از او اجازه خواستم تا عکسش را بگیرم فهمیدم تصور درستی داشته ام. برای یک لحظه او از من روبرگرداند ولی بلافاصله دوباره با چشمانی مصمم به من نگریست و با سر درخواست مرا تایید کرد سپس با همان اعتماد به نفس به دوربین نگاه کرد.

نوشته کریستینا ان. دیکسون

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید