• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 19

اختلال ترس و وحشت

اختلال ترس چیست؟

اختلال ترس زمانی رخ می نماید که به اشکالی غیر منتظره و مکرر، حملاتی از هراس و وحشت را تجربه می کنید. دی‌اس‌ام ۵ که در واقع یک راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی و نسخه پنجم برنامه ریزی شده از انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) است، حملات ترس را به عنوان موج هایی ناگهانی از هراس شدید و ناراحتی تعریف می کند که در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسند. افراد مبتلا به این اختلال، از اینکه دچار حمله ترس شوند، وحشت دارند. شما ممکن است وقتی ناگهان و بی هیچ دلیل مشخص، هراس شدیدی را حس کنید، دچار حملات ترس شوید. ممکن است، علائم جسمی مانند: تپش قلب، مشکلات تنفسی و تعریق را تجربه کنید.

اختلال ترس

اکثر مردم، در طول عمرشان یکی دو مورد از حملات ترس را تجربه می کنند. گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، حاکی از این است که احتمال دارد از هر 75 نفر، یکی دچار نوعی از حمله های ترس شود. مشخصه اختلال ترس این است که حداقل بعد یک ماه و اَندی از وقوع حمله ترس، نگرانی مداومی به سراغتان بیاید که مبادا این حملات یا عوارضشان، تکرار شوند (ترس از تکرار مجدد حملات). گرچه علائم این اختلال می تواند کاملا شدید و ترسناک باشد اما، قابل کنترل بوده و با اقدامات درمانی، بهتر می شود. یافتن راهکار درمانی مناسب، مهمترین بخش است که موجب کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شما می شود.

نشانه های اختلال ترس چیست؟

اختلال ترس، اغلب در نوجوانان و جوانان زیر 25 سال بروز می کند. چنانچه شما 4 حمله ترس یا بیش از آنرا تجربه کرده اید، یا با این ترس روزگار می گذرانید که نکند مجددا دچار چنین حملاتی شوید، احتمالا مبتلا به اختلال ترس شده اید.

حملات ترس باعث ترس شدیدی می شوند که به ناگاه شروع شده و اغلب هم پیش آگهی ندارند. عمدتا چنین حمله ای 10 الی 20 دقیقه ادامه دارد اما در موارد شدید، ممکن است این نشانه ها حتی بیش از یک ساعت هم طول بکشد. هر فردی به نوعی آنرا تجربه می کند و نشانه ها اکثرا، متفات و متنوع اند.

 نشانه های رایج حملات ترس از این قرارند:
  • سرعت گرفتن ضربان یا تپش قلب

  • تنگی نفس

  • احساس خفگی

  • سرگیجه

  • سبک شدن سر

  • حالت تهوع

  • عرق کردن یا لرز

  • لرزیدن یا تکان خوردن بدن

  • تغییردر وضعیت روانی ازجمله: تجربه احساساتی غیر واقعی یا جداشدن از شخصیت واقعی خود

  • بی حسی یا مورمور شدن دست و پاهای تان

  • درد یا احساس سنگینی قفسه سینه

  • ترس از اینکه مبادا بمیرید!

نشانه های حمله ترس اغلب بی هیچ دلیل مشخصی، بروز می کند. به طور معمول این نشانه ها تناسبی با میزان خطری که در محیط موجود است، ندارند. از آنجائی که این حملات، قابل پیش بینی نیستند مشخصا می توانند روی عملکرد شما تاثیر بگذارند.

وحشت از یک حمله ترس یا یادآوری آن خود می تواند موجب حمله ای دیگر شود.

عوارض اختلال ترس
احساسی که در طی یک حمله ترس به آدم دست می دهد، چگونه است؟
دلایل ابتلا به اختلال ترس کدام اند؟

دلایل ابتلا به اختلال ترس دقیقا مشخص نیستند. تحقیقات حاکی از این است که، اختلال ترس می تواند با ژنتیک در ارتباط باشد. اختلال ترس هم چنین با تغییرات مهمی که در زندگی رخ می دهند، مرتبط است مثلا دوری از خانه به دلیل رفتن به دانشگاه یا ازدواج کردن یا بچه دار شدن برای اولین بار، اینها همه از جمله مهمترین تغییراتی هستند که در زندگی پیش می آید و ممکن است منجر به استرس و بروز اختلال ترس شوند.

 چه افرادی در معرض خطر ابتلا به اختلال ترس هستند؟

گرچه، دلایل اختلال ترس به وضوح روشن نیست، اطلاعات کسب شده حاکی از آن است که گروه های خاصی بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال اند. بنا به اعلام موسسه ملی سلامت روان آمریکا، زنان مشخصا دو برابر بیشتر از مردان به این عارضه دچار می شوند.

راه تشخیص اختلال ترس چیست؟

اگر شما نشانه های اختلال ترس را تجربه کرده باشید، احتمالا به مراقبت های فوریتی پزشکی نیاز داشته اید. اکثر افرادی که برای اولین بار دچار حملات ترس می شوند فکر می کنند دچار حمله قلبی شده اند.

زمانی که به بخش فوریت های پزشکی بیمارستان می روید، پرستار یا متصدی اورژانس یک سری آزمایش ها را انجام می دهد که ببیند آیا شما علائم بیماری قلبی را دارید یا خیر؟ آنها ممکن است از شما آزمایش خون بگیرند تا سایر مواردی که می توانند نشانه های مشابه ای ایجاد کنند، کنار گذاشته شوند یا با گرفتن نوار قلب یا ECG، عملکرد قلب تان را بررسی نمایند. چنانچه نشانه های شما هیچ علایمی از بیماری های قلبی نداشته باشد، مجددا به متصدی کمک های اولیه، ارجاع داده می شوید. متصدی کمک های اولیه ممکن است از نقطه نظر سلامت روان شما را معاینه کند و در مورد نشانه هایی که دارید، سوالاتی بپرسد. وجود سایر اختلالات پزشکی با تشخیص اختلال ترس توسط او رد می شوند.

اختلال ترس چگونه درمان می شود؟

درمان اختلال ترس بر کاهش یا حذف علائم یا نشانه های شما متمرکز است. این امر از طریق مداوا توسط متخصص صورت می پذیرد و در بعضی موارد هم دارو درمانی انجام می شود. مداوا، عمدتا مبتنی بر درمان رفتار شناختی (CBT) می باشد. این نوع درمان، به شما می آموزد با تغییر افکار و اعمالتان می توانید حملات خود را تشخیص داده و ترس تان را مدیریت کنید.

داروهایی که برای درمان اختلال ترس به کار می روند می توانند شامل مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIS) که در رده یکی از انواع داروهای ضد افسردگی هستند، باشند. این داروها که به منظور درمان اختلال ترس تجویز می شوند، ممکن است به این اسامی باشند:

فلوکستین

-پاروکستین

-سرترالین

 سایر داروهایی که بعضی مواقع برای درمان اختلال ترس به کار می روند، شامل این مواردند:

مهارکننده های سروتونین نوراپی نفرین (SNRIs) که نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند

داروهای ضد تشنج

-بنزودیازاپین ها (معمولا به عنوان آرام بخش استفاده می شوند) مثل : دیازپام یا کلونازپام

-مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) که نوعی دیگر از انواع داروهای ضدافسردگی هستند و به دلیل داشتن عوارض جانبی نادر اما جدی، به ندرت تجویز می شوند.

علاوه بر این درمان ها، شماری از اقدامات هستند که شما می توانید با انجامشان در خانه، نشانه های اختلال خود را کاهش دهید. مثال ها عبارتند از:

-داشتن یک برنامه ریزی منظم

-ورزش منظم (انجام ورزش براساس یک برنامه منظم)

خواب کافی

-اجتناب از استفاده مواد محرکی چون کافئین

 چشم انداز این اختلال در درازمدت چگونه است؟

اختلال هراس اغلب یک بیماری مزمن است که امکان دارد به سختی درمان شود. برخی افراد مبتلا به این اختلال، پاسخ مناسبی به درمان نمی دهند. دسته ای دیگر ممکن است در دوره هایی، هیچ علائمی نداشته باشند و در دوره هایی، علائم بسیار شدیدی در آنها بروز کنند. خیلی از افراد مبتلا به اختلال ترس طی درمان، کاهش و تسکین برخی علائم را در خود احساس می کنند.

 چگونه می توان از بروز اختلال ترس جلوگیری کرد؟

جلوگیری از بروز اختلال ترس ممکن نیست. با این وجود، می توانید کاری کنید که علائم تان کاهش یایند، مثلا با اجتناب از مصرف الکل و مواد محرکی مثل کافئین و همچنین داروهای غیر مجاز (مخدر، روان گردان و …). ضمنا اگر شما تجاربی از بروز علائم اضطرابی در خلال رویدادی ناراحت کننده در زندگی دارید، توجه به موارد فوق و رعایت شان مفید خواهد بود. چنانچه چیزی را حس می کنید یا با موضوع مواجه می شوید که باعث آزردگی شماست، وضعیت را با پزشک خود در میان بگذارید.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید