• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 26

مدیر یک دقیقه ای و تعادل بین کار و زندگی _ قسمت اول

خلاصه ای از کتاب مدیر یک دقیقه ای و تعادل بین کار و زندگی

استاد دانشگاهی به مدیر یک دقیقه ای قهرمان داستان ما تلفن می زند، کسی که نمی خواهد یاد بگیرد بلکه می خواهد آموزش بدهد. در جریان داستان، مدیر یک دقیقه ای یاد می گیرد که راه رسیدن به تعادل در زندگی و مدیریت استرس، صرف وقت برای رسیدن به تندرستی، تناسب و سلامتی است. نه فقط به واقع یاد می گیرد که کار روی سلامتی جسمی، در زندگی شخصی خودش تفاوتی واقعی ایجاد می کند، بلکه پی می برد که با ایجاد برنامه ای برای ارتقاء سلامتی در شرکت می تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و رضایت افراد داشته باشد. مدیر یک دقیقه ای کاملا به این موضوع واقف می شود که افراد سالم نه فقط احساس خوبی نسبت به خودشان دارند، بلکه نتایج خوبی نیز به بار می آورند.

مدیر یک دقیقه ای و تعادل بین کار و زندگی،اسپنسر جانسون

استرس و عملکرد

صبح روز چهارشنبه، وقتی که پرفسور وارد دفتر مدیر یک دقیقه ای شد، او را دید که آرام پشت میزش نشسته است. مدیر یک دقیقه ای سرش را بلند کرد و به پرفسور لبخندی زد و گفت: «صبح بخیر دکتر. از دیدنتان خوشحالم.»

پرفسور گفت: «از تمایل شما به گفتگو قدر دانی می کنم.»

مدیر یک دقیقه ای گفت: خواهش می کنم. ببخشید که یکی دو هفته پیش فرصت گفت و گو با شما را نداشتم. نظراتی دارید که می خواهید با من در میان بگذارید. چه مطلبی مورد نظر شماست؟

_« اجازه دهید با پرسیدن چند سوال از شما شروع کنم.»

_« شروع کنید.»

پرفسور پرسید: «آیا دوست دارید بازیگری در اوج باشید با یک زندگی بدون استرس؟»

مدیر یک دقیقه ای در حالی که به وضعیت خودش می اندیشید پاسخ داد: «چه کسی دوست ندارد؟ اما فکر می کنم غیر واقعی است.»

_«نه فقط غیر واقعی است، بلکه اگر زندگی بدون استرس داشتید تا حالا مرده بودید.»

مدیر یک دقیقه ای با لبخندی گفت: «پس موضوع، مدیریت استرس است، نه ترسیدن از آن.»

پرفسور گفت: «درست است. استرس به خودی خود خوب یا بد نیست. همه چیز بستگی به این دارد که چگونه با آن برخورد کنیم. شما چطور با آن روبه رو می شوید؟»

_«معمولا نسبتا خوب. در واقع بدون وجود استرس هایی مثل مهلت مقرر انجام کار یا جلب رضایت اشخاص، وظایفم را به این خوبی انجام نمی دهم.»

_«در حال حاضر استرس خود را چطور مدیریت می کنید؟»

_«این اواخر چندان خوب نبوده است. هرگز به این موضوع پی نبرده بودم که موفقیت هم می تواند به اندازه شکست، حتی بیشتر، استرس به وجود آورد.»

پرفسور با تاکید پرسید:« آیا اینطور فکر می کنید که فرصت های خوب مممکن بود باعث مرگ شما بشوند؟»

_ دقیقا! اگر چه فکر می کنم مدیریت یک دقیقه ای در این شرکت در حال مطرح شدن و پا گرفتن است، ولی همه نیازهای من که مربوط به بیرون از شرکت می باشد، در حال تحلیل رفتن است. انگار دیگر هیچ فرصتی برای خودم و یا خانواده ام ندارم.»

_«من از اوضاع شما مطلع شدم و همان طور که گفتم به همین علت بود که با شما تماس گرفتم. فکر کردم که شاید بتوانم کمکی کنم.»

_«چه فکری در سر داشتید.»

_«مفهوم سلامتی مورد علاقه من است. مدتهاست این موضوع مطرح می شود که ارتباط مستقیمی بین میزان استرس در زندگی شخص و عملکرد او وجود دارد.»

_«حدس می زنم در سال های اخیر این ارتباط را به اثبات رسانده اید.»

_«بله. ما این کار را کرده ایم و پی برده ایم که بین میزان استرس و بازدهی فزاینده تا میزان معینی، یک ارتباط سازنده وجود دارد. از آن حد به بالا (که در افراد مختلف متفاوت است) بازدهی، دیگر هم سطح با استرس افزایش نمی یابد. در واقع اگر استرس بیش از اندازه باشد، سرانجام عملکرد رو به ضعف و تنزل می رود.»

_«آیا وقتی این اتفاق می افتد، خستگی مفرط روی می دهد؟»

پرفسور گفت:«بله. خستگی مفرط حالتی است که اغلب با استرس بیش از حد ارتباط دارد.»

مدیر یک دقیقه ای پرسید: «چرا اشخاص دچار خستگی مفرط می شوند؟»

ارتباط استرس/فشار

پرفسور پاسخ داد:« وقتی از حد معینی افزایش استرس همچنان ادامه می یابد، فشار که یک واکنش فیزیکی و احساسی در مقابل استرس است نیز افزایش می یابد. این ارتباط استرس /فشار، هم در محل کار و هم در خانه می

تواند اتفاق بیفتد، و اگر به آن اجازه رشد داده شود، نه تنها موجب تنزل عملکرد می شود بلکه در نهایت می تواند اثری منفی نیز بر روی سلامتی داشته باشد.»

گزیده ای از کتاب “مدیر یک دقیقه ای و تعادل بین کار و زندگی” نوشته اسپنسر جانسون، ترجمه زیبا کبیری.

تهیه و تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید