• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 28

عجایبی که احتمالا در مورد ارمنستان نمی دانید

کشور ارمنستان با مساحتی حدود 11500 مایل مربع، کمی بزرگتر از ایالت مریلند است.

ارمنستان در قفقازِ جنوبی واقع شده و یکی از اولین جمهوریهای شوروی سابق بوده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، اعلام استقلال نموده است. این کشور ضمنا کوچکترین کشور تشکیل دهنده شوروی سابق بود.

کشور ارمنستان

منطقه کوهستانی ارمنستان در بخش شمال شرق قرار گرفته است. این کشور در شمال با کشور گرجستان، در شرق با کشور آذربایجان، از جنوب با ایران و در غرب با کشور ترکیه هم مرز است.

کشور ارمنستان در میان دو دریای سیاه و خزر بنا شده و زمین هایش عمدتا کوهستانی است. فلاتی ناهموار با تپه ها و دره هایی باریک با جریان رودخانه ها، نهرها و چند جنگل و آتشفشانهای خاموش.

کوه آرارات بلندترین کوه منطقه، به لحاظ تاریخی بخشی از چشم انداز ارمنستان بوده و همچنان برای مردمش نمادی قوی از فرهنگ ارمنی به حساب می آید. هر چند این کوه باشکوه که به دو مخروط  آتشفشانی پوشیده از برف به خود می بالد، هم اکنون در ترکیه واقع شده، اما تا امروز به عنوان بخشی از نشان ملی ارمنستان باقی مانده است.

براساس کتاب سِفِرِ پیدایش (نخستین بخش از کتاب مقدس عبری)، و بنا به باورها و سنن مسیحیت، کوه آرارات همچنین مکانی است که کشتی حضرت نوح در آنجا ماوا گزید، موضوعی که ارامنه به عنوان مردمی عمدتا مسیحی، به آن بسیار افتخار می کنند.

چند چیز شگفت انگیز که احتمالا در مورد ارمنستان نمی دانید

25 سال است که ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی مستقل شده است و به همین مناسبت، مواردی را در زیر اشاره می کنیم که شاید در خصوص ارمنستان ندانید.

اینها اولین ملتی هستند که دین مسیحیت را پذیرفتند.

مسیحیت پس از عروج حضرت عیسی مسیح (ع)، به سرعت در قلمرو پادشاهی ارمنستان که حالا از بین رفته، گسترش یافت. گرچه پذیرفتن مسیحیت به عنوان دین رسمی کشور تا اوایل قرن چهارم میلادی زمان برد اما این روند باز هم از هر کشور دیگری در دنیا، زودتر انجام شد. و وجود کلیساها این دلیل را اثبات می کند.

کلیسا

از صومعه های هزار ساله گرفته تا کلیساهای جامع فرو ریخته در ارمنستان اماکن زیادی برای عبادت مسیحیان وجود دارد. بی خود نیست اسم اینجا را “سرزمین کلیساها “گذاشته اند. گرچه کار دشواری است که بتوانید یک کلیسا را به عنوان بهترین کلیسای ارمنستان از نظر معماری شناسائی کنید، اما یکی از صومعه های پرطرفدار که در قرن نُهم میلادی ساخته شده، تحت عنوان صومعه Tatev(تاتِو) است. یک ساختمان خیره کننده در منطقه ای مملو از زیبایی بی حد و حصر!

شطرنج بخشی از برنامه آموزشی است

چیزی که مشخص می کند چرا ارامنه در شطرنج مهارت دارند این است که در واقع پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و جداشدن از آن، این کشور به اثبات رسانده که در زمینه شطرنج، قهرمان جهانی است. تیم مردان در سال 1999 مسابقات قهرمانی اروپا را بُرد، همچنین در مسابقات قهرمانی جهان (2011) و المپیاد شطرنج (2006 ، 2008، 2012) قهرمان شد. ضمن اینکه تیم زنان هم در مسابقات قهرمانی اروپا 2003 مدال آوردند.

1.5 میلیون نفر در قتل عام ارامنه کشته شدند

در سال 1915 دولت عثمانی در یک اقدام هماهنگ و برنامه ریزی شده دست به نابودی 1.5 میلیون ارمنی زد، اقدامی  که تحت عنوان قتل عام ارامنه شناخته شده است. ترکیه، کشوری که از دولت خلف امپراتوری عثمانی است، مسئله نسل کشی را رد کرد اما، دولت های 28 کشور از جمله انگلیس، روسیه و فرانسه حوادث رخ داده را نسل کشی قلمداد کردند.

تصویری از بنای یادبود خاطره نسل کشی پیچیده ارامنه « یادمان نسل کشی ارامنه» در ایروان ارمنستان

 بنای یادبود خاطره نسل کشی

نام این کشور با ستاره های مشهوری پیوند خورده است

ارمنستان میهن آبا و اجدادی شِر (شرلین سرکیسیان؛ خواننده و بازیگر آمریکایی با اصلیت ارمنی که جوایز زیادی برده)، آندره آقاسی و سِرژ تانکیان (خواننده و سرگروه گروه موسیقی متال آمریکایی) و سیستم آوْ اِ داون که یکی از گروه های پیشرو و خط مقدمِ اطلاع رسانی در خصوص قتل عام ِناجوانمردانه ارامنه است. کیم کارداشیان (خواننده و بازیگر آمریکاییِ ارمنی تبار) هم تا حدودی به ارمنستان مرتبط است زیرا، پدرش (بابا رابرت) (رابرت کارداشیان) از نسل دوم آمریکایی های ارمنی تبار بود.

 ارامنه بر این باورند که می دانند کشتی نوح کجاست!

یک باور فراگیر در ارمنستان وجود دارد مبنی بر اینکه؛ کشتی نوح در میان یخ های بالای کوه آرارات قرار گرفته است. با وجود انجام بررسی های بسیار که حاکی از این است؛ کشتی هرگز پیدا نشده اما، این باور هنوز هم به عنوان یکی از نشانه های ملی ارمنستان مطرح است.

شاید فراز بازوهای یخی کوه آرارات پاسخی پیرامون رمز و راز کشتی نوح باشد

نماد ملی اش در ترکیه قرار دارد

کوه پوشیده از برف آرارات، نماد ملی اصلی ارمنستان و برای بسیاری از ارامنه مقدس است. اگر چه به واقع در ترکیه قرار گرفته اما این کوه عظیم، جایگاه ویژه و برجسته ای در هنر و ادبیات ارمنی داشته و در نشان ملی ارمنستان هم به تصویر کشیده شده است. همیشه به این صورت نبوده: زمانی این کوه مقدس، مسیر عبور و گذرگاهی برای قلمروِ پادشاهی ارمنستان، ایران، روسیه و ترکیه بوده است.

کوه آرارات

یکی از قدیمی ترین پایتخت های جهان است

ایروان، پایتخت ارمنستان، یکی از قدیمی ترین شهرهای مسکونی جهان است که 29 سال پیش از رُم، ساخته شد. ایروان با چشم اندازی مشرف به کوه پوشیده از برف آرارات، دارای شماری از ساختمان های تاریخی حیرت انگیز و تعدادی از موزه های فوق العاده و وصف ناپذیر است.

ایروان

شهری که تحت عنوان “شهر صورتی” شناخته شده است

ایروان، آن نمای صورتی زیبایش را که همچون امضای یک اثر هنری، نمادی و لقبی برای این شهر است از سنگ های آتشفشانی گلگونی که در ساخت بسیاری از بناهای این شهر استفاده می شود، گرفته است.

شهر صورتی

می توانید حدس بزنید که چرا به ایروان “شهر صورتی” لقب داده اند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید