• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 06

نقش ژنتیک و وراثت در استعداد فرزندان ستارگان فوتبال دنیا

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کسی منکر نقش مهم محیط نیست اما کم کم به این حقیقت نزدیک می‌شویم که عوامل ژنتیکی و محیطی به صورت 50-50 در سرنوشت انسان ایفای نقش نمی‌کند.

با نگاهی به ستارگان دنیای نرم و ورزش همچنین فرزندان آنها در این دو عرصه به راحتی می‌توان با استدلال آماری به نقش مهم وراثت در انتقال استعداد اشاره کرد. تحقیق صورت گرفته از سوی مؤسسه ژنتیک پزشکی ملی اسپانیا ثابت می‌کند دو عامل مهم وراثت و محیط به صورت مساوی در انتقال استعداد مشارکت ندارند و در این میان ژنتیک حرف اول را می‌زند.

خاویر گارسیا پلانل مدیر علمی مؤسسه مذکور در این خصوص می‌گوید: 440 مورد از افراد مشهور و نیمه مشهور در دنیای ورزش به خصوص فوتبال زیر ذره‌بین محققین ما به مدت 3 سال قرار گرفتند. در این تحقیق به نظرسنجی‌های میدانی و تکمیل فرم بسنده نشده و از تک تک این موارد آزمایش ژنتیک به عمل آمده است.

نقش ژنتیک و وراثت در استعداد فرزندان ستارگان فوتبال دنیا

یکی از مهمترین موارد تحت آزمایش در این مؤسسه خانواده زین‌الدین زیدان بوده است. این مرد فرانسوی که ریشه الجزایری دارد هر 3 فرزندش را در عرصه فوتبال وارد کرده و امروز یک دروازه‌بان جوان و یک گلزن حرفه‌ای برای ورود به تیم اصلی رئال مادرید در اختیار دارد.

پرسش اصلی اینجاست که آیا فرزندان ستارگان فقط به خاطر ثروت آنها و حضور در محیطی مناسب موفق به ادامه راه پدر شده‌اند. در واقع اگر چنین امکاناتی به هر جوان اسپانیایی، فرانسوی و یا الجزایری داده شود می‌تواند به ترکیب اصلی رئال مادرید برسد؟

خاویر گارسیا در ادامه با اشاره به همکاری ارزشمند ستارگان نامی دنیای فوتبال با این پروژه مهم گفت: در 220 مورد مطمئن شدیم که بیش از 80 درصد ژنوم پدر یا مادر با فرزندان موفق خود مشابهت دارد. در واقع اگر محیط مناسب نیز اهمیت داشته باشد در این موارد کمتر از 20 درصد نصیبش می‌شود.

وی ادامه داد: از یک تیم حرفه‌ای روانشناسی به مدیریت مارتا ویکتوریانو روانشناس برجسته اسپانیایی نیز در این تحقیق استفاده شد.

خروجی فعالیت حرفه‌ای این تیم روانشناسی این بود که نباید از عامل مهمی به نام تقلید چشم‌پوشی کنیم. در واقع فرزندان ستارگان ناخودآگاه از والدین موفق و مشهور خود تقلید می‌کنند و خیلی زود متوجه می‌شوند بهترین کار آن است که شبیه پدر و مادر خود باشند و دلیل ندارد به دنبال راه دیگری بگردند.

همزمان با این تحقیق و البته به صورت هماهنگ شده 2 دانشگاه بین‌المللی در سوئد نیز از ستارگان دنیای سینما و موسیقی برای حضور در این پروژه دعوت کرده است. در اولین گزارش این پروژه در حال اجرا آمده است: فرزندان ستارگان دنیای سینما در ژنوم خود منطقه ژنتیکی حاوی 400 آلل (مهره ژنتیکی) دارند که با تجلی دستورات ژنتیکی این بخش شخص شیفته داستان‌سرایی، تعقیب یک شرح واقعه و نقدپذیری می‌گردد.

به گفته محققان این بخش بسیاری از فرزندان ستارگان دنیای موسیقی و سینما کاملا تحت تاثیر ژنتیک به ارث برده خود هستند و به صورت ناخودآگاه لذتی بالاتر از تعقیب دنیای موسیقی یا سینما پیدا نمی‌کنند.

در جمع ستارگان فوتبال دنیا به غیر از خانواده زیدان، خانواده مالدینی با محققان اسپانیایی همکاری داشتند. پائولو مالدینی در این خصوص به خبرنگار آس اسپانیا می‌گوید: برای آزمایش ژنتیک مردد بودم چرا که وکیل من در باره افشای ویژگی‌های مربوط به شخصیت افراد هشدار داده بود اما بسیاری از این اطلاعات با امانت‌داری محققان همراه بود و از این بابت از آنها ممنونم.

نقش ژنتیک و وراثت در استعداد فرزندان ستارگان فوتبال دنیا

تست ژنتیک خانواده مالدینی نشان می‌دهد نزدیک به 50 درصد ژنوم مربوط به آمادگی جسمانی و بخش ژنتیکی مربوط به انگیزه زیاد برای رسیدن به هدف به نسل بعدی منتقل شده است و این در حالی است که نسل سوم مالدینی هرگز در محیط مناسب رشد در عرصه فوتبال حضور نداشته اما در دوره نوجوانی به سمت فوتبال و دوومیدانی جذب شدند.

نقش ژنتیک و وراثت در استعداد فرزندان ستارگان فوتبال دنیا

مدیر پروژه اسپانیایی مذکور در پایان با اشاره به نقش مهم ژنتیک و وراثت می‌گوید: کسی منکر نقش مهم محیط نیست اما کم کم به این حقیقت نزدیک می‌شویم که عوامل ژنتیکی و محیطی به صورت 50-50 در سرنوشت انسان ایفای نقش نمی‌کند و دانشمندان عرصه تکامل بر این باورند ما در قلب یک دوره تکاملی به سر می‌بریم و در این مدت ژنتیک به صورت چراغ خاموش و در سکوت در حال انتخاب گونه برتر در میان انسان‌هاست. روزی فرا می‌رسد که برخی از گونه‌های کنونی انسان حاضر در کره زمین تنها در موزه‌ها قابل ردیابی باشند.

خاویر گارسیا با کنایه می‌گوید: قطعا خانواده زیدان در اولویت انتخاب تکامل تدریجی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری مشرق

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید