• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 08

داروی سیتالوپرام چیست؟

نام عمومی: (citalopram (si TAL o pram

نام تجاری: CeleXA

سیتالوپرام چیست؟

سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی است و از گروه داروهای مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است، این دارو برای درمان افسردگی به کار برده می شود. همچنین ممکن است برای اهداف دیگری که در اینجا عنوان نشده نیز استفاده شود.

سیتالوپرام

اطلاعات مهم

اگر از داروی پیموزاید استفاده می کنید و یا اگر در حال درمان با متیلن بلو تزریقی هستید از داروی سیتالوپرام نبایستی استفاده کنید.

اگر از یک بازدارنده مونوآمین اکسیداز مانند: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو تزریقی، phenelzine، rasagiline، سلژیلین و ترانیل سیپرومیندر 14 روز اخیر استفاده کرده اید از داروی سیتالوپرام استفاده نکنید.

بعضی از جوانان وقتی اولین داروهای ضدافسردگی را استفاده می کنند افکار خودکشی دارند. در صورتی که در خلق و خویتان تغییری ایجاد شد یا نشانه های تغییر را احساس کردید هوشیار باشید. هر نشانه جدید یا بدتر شدن حالت را به پزشک گزارش دهید مانند: تغییر رفتار یا خلق و خو، اضطراب، حملات وحشتناک، خواب آشفتگی یا احساس تکانشی (انجام عمل آنی بدون فکر)، کج خلقی، پریشانی، خصومت، پرخاشگری، بی قراری، فعالیت بش از حد (ذهنی یا فیزیکی)، افسردگی بیش از حد، داشتن افکاری در مورد خودکشی یا آسیب رساندن به خود.

بدون تجویز پزشک به افراد زیر 18 سال سیتالوپرام ندهید. مصرف این دارو برای کودکان توصیه نشده است.

قبل از مصرف داروی سیتالوپرام

اگر شما به سیتالوپرام یا escitalopram آلرژی دارید یا در حال استفاده از داروی پیموزاید هستید نباید از سیتالوپرام استفاده کنید. مطمئن شوید استفاده از سیتالوپرام برایتان بی خطر است بنابراین اگر موارد زیر را داشتید به پزشک اطلاع دهید:

خونریزی یا لخته شدن خون

بیماری کلیوی یا کبدی

آب مروارید

حمله های ناگهانی یا صرع

بیماری قلبی، سکته قلبی، بی نظمی ضربان قلب، تپش قلب کند یا سابقه حمله قلبی

سابقه سندرم کیو.تی شخصی یا خانوادگی

عدم تعادل در الکترولیت ها (مانند کم شدن سطح پتاسیم یا منیزیم خون)

اختلالات دوقطبی

سابقه سوء استفاده از داروها یا افکار خودکشی

برخی افراد جوان زمانی که اولین داروهای ضدافسردگی را استفاده می کنند افکار خودکشی دارند. در ملاقات هایی که با پزشک دارید باید میزان پیشرفت شما را بررسی کند، خانواده شما یا دیگر افرادی که از شما پرستاری می کنند باید مواظب تغییرات رفتاری یا نشانه های آن در شما باشند.

استفاده از داروهای ضدافسردگی SSRI در طول دوران بارداری ممکن است سبب مشکلات جدی ریوی یا عوارض دیگری در جنین شود. با این وجود اگر استفاده از داروهای ضدافسردگی را متوقف کنید ممکن است افسردگی بازگشت داشته باشد. بنابراین اگر باردار شدید سریعا به پزشک اطلاع دهید. استفاده از این دارو را در طول دوران بارداری بدون دستور پزشک شروع یا متوقف نکنید. داروی سیتالوپرام ممکن است روی شیر مادر تاثیر گذاشته و موجب ضرر رساندن به کودک شیرخوار شود. اگر از این دارو استفاده می کنید کودک را با شیر خود تغذیه نکنید.

چطور سیتالوپرام را استفاده کنید؟

داروی سیتالوپرام را درست طبق دستور پزشک استفاده کنید. از دستورالعمل های روی برچسب دارو پیروی کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز را را تغییر دهد همچنین این دارو را کمتر و یا بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید.

ممکن است نشانه های بهبودی 4 هفته طول بکشد بنابراین مصرف دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید و چنانچه نشانه ای از بهبودی نداشتید به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از سیتالوپرام را به طور ناگهانی متوقف نکنید زیرا ممکن است نشانه های ناخوشایند ترک دارو را داشته باشید. برای اینکه این مصرف این دارو را به صورت ایمن متوقف کنید با پزشک مشورت کنید.

سیتالوپرام  را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید؟

زمانی که به خاطر آوردید دوز فراموش شده را استفاد کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از این دوز بگذرید.

اگر اوردوز اتفاق افتاد، چه باید کرد؟

در صورتی که دوز اضافی استفاده کردید حتما به اورژانس مراجعه کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید