• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 09

بررسی بازارهای مختلف در سال 96

با توجه به این که وضعیت اقتصادی بازار به سرمایه گذاری برمی گردد، در طی سال 95 تقریبا بیشتر بازار ها نتوانسته اند نقدینگی مورد نیاز را جذب کنند و با رکود مواجه می باشند، با توجه به این که روزهای پایانی سال است اگر نقدینگی به بازار باز نگردد نمی توان آینده روشنی برای اقتصاد پیش بینی کرد.

البته می توان امیدوار بود که با افزایش قیمت نفت و گاز میزان نقدینگی بازار بهبود پیدا کند. و ناگفته نماند که انتخابات پیش رو هم در این امر تاثیر گذار می باشد و سرمایه در اقتصاد های مختلف به دلیل نبود برنامه ریزی و هدفی مشخص  همچنان بدون تغییر می باشد.

اقتصادهایی که به بازارهای بین الملل متکی نیستند، میتوانند با مدیریت و برنامه ریزی، رشد مناسبی داشته باشند، مثل شرکت هایی که در طی سال تولیدات خوبی در زمینه های دارویی و مواد غذایی داشته اند، که مواد غذایی با تهیه مواد خام خود از داخل کشور پیشرفت خوبی داشته، و با افزایش نرخ دلار، پیشرفت تکنولوژی و عوامل دیگر می توان آینده اقتصاد مواد غذایی و دارو را روشن دید.

 بررسی بازارهای مختلف در سال 96

با توجه به فعالیت های اقتصادی در زمینه خودرو طی سال 95 و پیشرفت چشم گیری که داشته بسیاری از کارشناسان امیدوارند که سال 96 هم به همین منوال پیش برود و معتقدند اگر اوضاع بین المللی به خصوص از سوی رئیس جمهور غیر قابل پیش بینی آمریکا تغییری نکند در زمینه خودرو می توان چشم انداز روشنی برای سال آینده دید و با توجه به قراردادهایی که با شرکت پژو بسته شده است و ورود این تولیدات جدید به  بازار فروش می تواند در تولید ناخالص داخلی اثر مثبتی داشته باشد، به خصوص اگر صادرات این محصولات هم از طریق کشور عزیزمان انجام گیرد.

علی رحمانی رئیس هیات مدیره انجمن حسابرسی داخلی ایران ضمن اشاره به تاثیر شگرف شرایط اقتصادی بر بازار سرمایه، انتخابات ریاست جمهوری در سال آتی را موضوعی اثر گذار دانست و در مورد رشد صنایع و فلزات اساسی و بازار مسکن اظهاراتی دارد:

 پیش بینی رشد صنایع در سال 96

رحمانی ضمن مثبت خواندن تاثیر قیمت نفت بر صنایع مرتبط با آن از جمله صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی خاطر نشان کرد: احتمالا قیمت نفت در سال 96 روند مثبتی را طی کند و انتظار می رود این افزایش قیمت، صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی را متاثر کند.

همچنین برای بهبود عملکرد صنعت خودرو با توجه به قراردادهایی که صحبت آن با شرکت های همتای خارجی شده است، انتظارات مثبتی وجود دارد.

رونق فلزات اساسی وابسته به رونق بازار مسکن

رییس هیات مدیره انجمن حسابرسی داخلی ایران با اشاره به حجم بالای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در دولت نهم و دهم گفت: مساله مهمی که باید به آن توجه شود این است که در طول هشت سال دولت گذشته، حجم بالای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات صورت گرفته است و لذا دارایی ها در حالت رکود به سر می برد.

وی ادامه داد: لازم است دولت با ایجاد مشوق و تدابیری، بازار مسکن را از حالت رکود خارج سازد و با فعال ساختن این بازار، نه تنها اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بلکه صنعت فلزات اساسی و صنایع وابسته به آن را نیز متحول خواهد ساخت و سبب نقدینگی در این بازار خواهد شد.

بازار مسکن در سال 96

همانطور که همه می دانیم در اقتصاد ما مسکن به صورت سنتی بخش بزرگی از بازار را تحت الشعاع خود قرار داده است و بسیاری از فعالان اقتصادی همچنان منتظر رونق این بخش هستند و روند بازار مسکن را پیگیری می کنند. یک مشکل بزرگ بازار مسکن نقدینگی است کمبود منابع در بازار بانکی و مشکلات در بخش‌های مرتبط با بانک‌ها، رقابت بانک‌ها برای تامین منابع را افزایش داده و به مشکلی برای عدم کاهش نرخ سود بانکی تبدیل شده است.

تداوم مشکلات نظام بانکی، در کوتاه مدت با بالا نگه داشتن نرخ سود حقیقی اثر کاهنده برتحرک اقتصادی دارد.

و همانطور که اکثر کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند در سال 96 بازار به سمت تقاضای مصرفی تمایل خواهد داشت و مسکن لوکس و گرانقیمت رونق بالایی نخواهد داشت که البته دید منطقه ای باید در این پیش بینی مد نظر قرار گیرد.

طی سال 95 در تمامی ماه‌ها بیش از نیمی از معاملات انجام شده در بازار مسکن مربوط به واحدهای زیر 80 مترمربع و با ارزش کلی کمتر از 300 میلیون تومان در شهر تهران بوده است که این موضوع تصویر روشنی از مسکن مورد تقاضا و البته در استطاعت خانه ‌اولی‌ها و عمده متقاضیان بازار مسکن را ارائه می‌کند.

آنچه کارشنان اعتقاد دارند حباب مسکن خالی شده است اما به دلایلی مانند کاهش نرخ اشتغال در کشور، تضعیف قدرت خرید خانوارها، کاهش نرخ رشد متوسط درآمد خانوارها و همچون روند نزولی میانگین سالانه پس انداز خانوارها و متقاضیان مسکن کاهش نرخ رشد جمعیت و کاهش نرخ مهاجرت به کلان شهر ها این به معنای شروع یک دوره رونق همانند دوره های گذشته و تشکیل حباب قیمتی در سال آینده نیست.

البته با توجه به شاخص های اقتصادی باید توجه داشت که اوضاع در بازار مسکن رو بهبود است ولی نه روندی که در گذشته وجود داشته است.

استقبال خانه اولی‌ها از افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید آپارتمان(تا سقف 160 میلیون تومان در تهران)، نشان‌دهنده وجود 160 هزار تقاضای قطعی برای خرید مسکن در سال آینده است؛ چرا که آمارها نشان می‌دهد تاکنون نزدیک به 160 هزار نفر در این صندوق ثبت نام کرده‌اند که از سال آینده متقاضی قطعی خرید مسکن هستند.

شاخص‌های پیش نگر در بازار مسکن همچون رشد معاملات خرید مسکن، استقبال از سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات از صندوق پس‌انداز یکم مسکن از سوی خانه اولی‌ها و توقف رشد

منفی سرمایه‌گذاری و ساخت و سازهای جدید حکایت از بهبود شرایط بازار مسکن در سال 96 دارد.

تهیه و تنظیم:میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید