• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 11

آیا آهن بیش از حد، منجر به ریزش مو می شود؟

آیا می دانید که آهن زیاد منجر به ریزش مو می شود، همه ما بسیار در مورد کمبود آهن شنیده ایم ولی بدانید که خطر افزایش آهن بر آن مقدم تر است. کمبود آهن موجب کم‌خونی یا آنمی می شود که می تواند سبب ریزش مو شود اما اگر مقدار آهن زیاد شود یا سرریز کند نیز ریزش مو خواهید داشت.

ریزش مو

 آهن یکی از قدرتمندترین مواد غذایی برای سلامت رشد مو و یکی از ضروری ترین عناصر برای سیستم دفاعی بدن و کارکرد ذهن است. میزان توصیه پیشنهادی متدوال روزانه آن طبق استاندارهای اروپا 14 میلی گرم در یک روز است اما بعضی غذاها بیشتر از بقیه جذب می شوند.

گوشت قرمز قویترین منبع آهن است اما عدس، خشکبار، سبزیجات برگ سبز، آجیل و دانه ها و غذاهايي‌ كه‌ از غلات‌ تهيه‌ شده‌ و با شير بعنوان‌ صبحانه‌ مصرف ‌ميشود همچنین حاوی آهن هستند اگرچه آنها به راحتی جذب نمی شوند.

آهن زیاد در بافت ها و ارگانهای بدن انباشته شده و روی عملکرد طبیعی آن ها تاثیر می گذارد. حساس ترین یا مستعدترین ارگان ها کبد، قلب و غدد مترحشه داخلی هستند. نشانه های آهن زیاد شامل خستگی مزمن، درد مفاصل، معده درد یا دردهای بطنی، ضربان نامنظم قلب، پریود نشدن در زنان، کاهش میل جنسی، تغییر رنگ پوست و ریزش مو است.

سرریزی آهن در بدن دو نوع دارد نوع ارثی آن که با عنوان هموکروماتوز شناخته شده و نوع دیگر آن اکتسابی است.

افرادی که گوشت قرمز بیش از اندازه می خورند یا مکمل های خوردنی یا تزریقی آهن را مصرف می کنند و این در حالی است که نیازی به مصرف این مقدار آهن ندارند. همچنین مصرف ویتامین C با غذاها می تواند میزان جذب آهن را افزایش دهد.

اگر موهایتان به طور قابل ملاحظه ای نازکتر از قبل شده و علائم دیگری را نیز در کنار آن، مشاهده کردید بایستی سریعا با پزشک مشورت کنید اگر ریزش مو موجب آزردگی شما شد، درمان هایی برای ریزش مو وجود دارد که می تواند این شرایط را به حداقل برساند و موجب رشد مجدد موهای از دست رفته شود. بنابراین شناسایی علت ریزش مو و درمان آن اهمیت پیدا می کند.

تحقیقات نشان داده است که سطح آهن با افزایش سن رو به افزایش می رود و زمانی که مصرف آهن شما مشابه گذشته است ولی میزان آهن افزایش پیدا می کند. روزانه یک میلی گرم آهن از طریق مو، ناخن انگشتان، سلول های مرده پوست از دست می دهید اما انسان سالم آهن اضافی را به راحتی از دست نمی دهد مگر اینکه خون به دیگران اهدا کند یا تحت درمان های پزشکی باشد. حتی برای زنان میانگین از دست دادن خون روزانه در طول دوران قاعدگی یک و نیم میلی گرم است.

دلایل ریزش مو

وقتی زنان ریزش مو دارند اولین چیزی که به ذهنشان می رسد این است که کمبود آهن دارند در حالی که ریزش مو نشانه های عمومی بیماری های زیادی است. بنابراین قبل از آزمایش خون و بررسی پزشکی، مکمل آهن مصرف می کنند که ضروری نیست. انواع مختلفی از آنمی وجود دارد و ممکن است میزان هموگلوبین به چند دلیل در کمبود آهن، کاهش یابد.

انجام آزمایش خون برای تعیین سطح هموگلوبین، قابل اطمینان است بنابراین اگر اختلالات سرریزی آهن تشخیص داده شد، نکاتی وجود دارد که شما می توانید از آن ها پیروی کنید ضمن اینکه درمان دارویی نیز انجام می دهید.

از مقدار ویتامین C اضافی اجتناب کنید که می تواند به جذب آهن کمک کند.

نوشیدن چای به عنوان یک تانن به جلوگیری از جذب آهن کمک می کند.

در طول درمان توصیه شده می توانید از ویتامین های B کمپلکس که شامل ویتامین B6، اسید فولیک یا فولات و B12 است به دلیل داشتن مزیت هایی که برای رشد مو دارد استفاده کنید.

در برخی موارد افرادی که به طور ژنتیک در معرض ریزش مو هستند اختلالات آهن می تواند یک شروع زودرس را آغاز کند و درمان ریزش مو برای کنترل این بیماری نیاز خواهد بود. با این وجود برخی دیگر از محصولات ریزش مو می تواند به رشد مو کمک کند اما در بیشتر اوقات آسیب های جسمی ناشی از اختلالات آهن برگشت پذیر هستند.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید