• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 14

چگونه بدون آمادگی قبلی یک سخنرانی تاثیرگذار داشته باشیم؟

 سخنرانی فی البداهه یعنی اینکه بدون آمادگی قبلی بتوانید در جلسه، کنفرانس، کلاس، میهمانی یا هر جای دیگری صحبت و سخنرانی کنید.

سخنرانی می تواند ارائه یک پروژه جدید و بسیار حرفه ای و تخصصی و یا حتی ارائه ای بی مقدمه و خودمانی در یک مراسم عروسی و به افتخار عروس و داماد باشد. در هر صورت، از شما انتظار می رود چیزی بگویید که هوشمندانه، شیرین و جذاب باشد.

سخنرانی تاثیرگذار

اگرچه ممکن است انجام این کار حتی برای خیلی از مدیران اجرایی ارشد هم سخت و آزار دهنده به نظر بیاید، اما ارائه سخنرانی بدون آمادگی قبلی نشانه یک رهبر یا فردی با ارتباطاتی عالی است.

موقعیت هایی که باید برای سخنرانی های فی البداهه آماده باشید

وقتی آمادگی انجام سخنرانی را دارید به احتمال زیاد، از پس این کار بر می آیید همان طور که بسیاری از سخنرانی هایی که انجام می دهید، از پیش تنظیم و آماده می شوند ولی وقتی با کمترین آمادگی قبلی بتوانید سخنرانی خوبی ارائه کنید، قابلیت مدیریت و رهبری شما را نشان می دهد و این موارد برنامه ریزی نشده می توانند بر روی نام و شهرت شما در دنیای تجارت بیشتر تاثیر گذار باشند.

اینجا فقط چند نمونه از سخنرانی فی البداهه ارائه شده است:

معرفی خود در بازاریابی شبکه ای

ارائه مطلب جای سخنرانی که دیر کرده است

از شما خواسته می شود که به افتخار میهمانی که شرکت ترتیب داده یک سخنرانی داشته باشید

از شما در مراسم سوالی پرسیده می شود که آمادگی لازم را برای پاسخگویی ندارید

مواجه شدن با سوالات غیرمتعارف در یک مصاحبه شغلی

یک خبرنگار با شما مصاحبه می کند

شما را به جلسه ای می برند تا یک سری اطلاعات جدید و به روز درخصوص موضوعی ارائه دهید

در جلسه شرکت، بازخوردهای منفی و غیر منتظره ای در خصوص ایده های شما وجود دارد

باید یک سخنرانی پیرامون وداع با کارمندی که در حال رفتن از سازمان است ارائه کنید

دانشکده از شما می خواهد وسط یک سخنرانی اطلاعاتی را ارائه دهید

سه نمونه از بهترین شیوه های ارائه سخنرانی های فی البداهه که من همیشه به کار می بندم

در اولین شرکتی که طی سالهای تحصیلم واردش شدم  یک مهمانی خداحافظی برایم گرفتند و من خوشحال بودم تا زمانی که مدیرم از من خواست: چند کلمه برای تیم کاری صحبت کنم.

وقتی دهانم را باز کردم، صداهای عجیبی بیرون آمد. انگار داشتم صداهای مبهمی را به زبان می آوردم: چیزی مثل : “اه، اه، اه، اه، اه …”

بعدا شخصی که در آن زمان مدیرم بود سه شیوهٔ فی البداهه صحبت کردن در چنین موقعیت هایی را به من یاد داد: صادقانه و بی ریا صحبت  کنید. تجربه شخصی خود را در جمع مطرح کنید و با صدای بلند تمرین کنید.

صادقانه صحبت کنید.

نیاز به پیرایه، مبالغه و یا کش دادن حقایق نیست. این حقیقت است که همیشه به قدر کافی خوب است.

برای مثال، اگر از حضور همکارانتان در جلسه ای خوشحالید لازم نیست حتما این جمله را بر زبان بیاورید که  “فوق العاده هیجان زده شده اید”. همین که بگویید : “خوشحال هستید” کافی است. حداقل این است که وقتی صادقانه صحبت می کنید، قابل اعتماد می شوید.

اینجا، گفتن حقیقت به این معنا نیست که شما باید اسرار شرکت را فاش کنید. شما در بیان چیزی که آن لحظه باید بگویید صداقت دارید. اگر اطلاعاتی در آن خصوص ندارید بگویید: “نمی دانم”. اگر مطمئن نیستید، پس بگویید “مطمئن نیستید.”!

صادقانه صحبت کردن

بیان حقیقت، شما را از بسیاری تشویش خاطرها نجات می دهد.

تجربه شخصی خود را در جمع مطرح کنید.

هنگامی که از تجربه شخصی خود صحبت می کنید و آنگاه  به چیزهایی که عمیقا تجربه کرده اید اشاره می کنید دیگر نیاز به تحقیق، بررسی و از َبر کردن چیزی نیست.

هنگامی که شک دارید چه بگویید، فقط داستان و خاطره ای از گذشته خود که مرتبط به موقعیت فعلی باشد را مطرح کنید. مطلبی که نقش شما را منحصر به فرد و با ارزش جلوه دهد.

به عنوان مثال، کسی از شما در مورد آینده خودروهای بدون راننده سوال می کند، به جای آنکه ذهنتان را خیلی درگیر کنید، فقط در مورد زمانی صحبت کنید که به کوه رفته و در آنجا برای اولین بار یکی از خودروهای بدون راننده گوگل را دیده بودید.

 شاید شما هرگز چنین خودرویی را ندیده باشید، خب مشکلی نیست. از آخرین باری که با همسرتان در مورد اتومبیل های بدون راننده حرف می زدید، صحبت کنید.

اگر با همسرتان در این خصوص صحبت نکرده اید. مشکلی نیست. از اولین باری که راجع به ماشین های بدون راننده شنیده اید، صحبت کنید.

شما اینجا ایده می گیرید. لازم نیست چیزی را پیرایش کنید، فقط کافی است به حافظه خود رجوع کرده و نزدیک ترین تجربه ای که به موضوع اصلی مرتبط است را با جمع به اشتراک بگذارید.

تمرین با صدای بلند

برای توانائی سخنرانی در یک جمع باید عملا تمرین کرد صرفا با فکر کردن به این موضوع نمی توانید آنرا بیاموزید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید