• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 18

ریزش مو و آشنایی با چرخه رشد مو

هر تار مو از طریق یک فولیکول مو رشد می کند، همه ما حدود 100000 فولیکول مو در عمق پوست سر داریم. میزان سرعت رشد مو حدود 0.4 میلی متر در هر روز است چیزی حدود 1.2 سانتی متر در ماه. شکل فولیکول مو است که تعیین می کند موهایی صاف یا مجعد (فرفری) داشته باشیم.

بخش عمده مو از ماده محکم پروتئین بنیادی که کراتین نامیده می شود ساخته شده است همچنین ناخن و در دیگر حیوانات بخشهایی مانند شاخ، منقار، چنگال و گاهی استخوان‌بندی بیرونی حشرات، حلزون و … از کراتین تشکیل شده است. بخش عمده تشکیل دهنده نخ ابریشم نیز پروتئین است.

تنها پستانداران، مو دارند. چون مو از پروتئین تشکیل شده به همین جهت گاهی اوقات زمانی که از ریزش مو رنج می برید توصیه می شود میزان پروتئین بدن را بررسی کنید.

هر فولیکول مو یک چرخه رشد دارد. مراحل رشد مو شامل: آناژن (رشد)، کاتاژن (توقف) و تلوژن (استراحت) است که بعد از طی این مراحل دوباره به مرحله آناژن برمی گردد. در پایان دوره تلوژن مو به طور نرمال ریخته می شود یعنی بیش از 100 تار مو در روز.

مراحل رشد مو

بنابراین پاسخ سوالهایی مانند اینکه چرا مو در قسمت هایی از بدن بلندتر از از بقیه قسمت ها است و اینکه چرا نمی توانید موهایتان را بلندتر از همیشه کنید، به چرخه رشد مو وابسته است. طول موهایتان تعیین می کند چرخه رشد مو چقدر طول می کشد. نوعی پیاز مو در بدن وجود دارد که بین 2 تا 7 سال را در فاز رشد قرار می گیرد و حداکثر طول موی نرمالی که می سازد حدود یک متر است. برای موهای ابرو مرحله رشد نهایتا بعد از 7 ماه خاتمه می یابد.

ریزش ناگهانی مو حدود سه ماه بعد از یک شوک بزرگ، خفگی تلوژن اتفاق می افتاد زیرا همه فولیکول های مو با هم در یک محدوده زمانی از شوک، به فاز تلوژن یا استراحت می روند و بعد پایان آن همه موها یکباره می ریزند.

شایع ترین نمونه تنک شدن مو و نهایتا طاسی، الگوی طاسی مردانه و زنانه است که هر دو به دلیل مشابه اتفاق می افتد که آن، حساسیت ژنتیکی به مشتقات شیمیایی تستوسترون است. نتیجه اینکه هر زمان فولیکول مو به فاز رشد بر میگردد مو کمی نازک می شود و فولیکول ضعیف می شود تا زمانی که دیگر هیچ مویی رشد نمی کند.

طاسی

تا زمانی که در این مرحله قرار دارد مرحله رشد مو حفظ شده و از طاسی جلوگیری می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو دارو برای این منظور تایید کرده است. داروی ماینوکسیدیل که برای زنان و مردان قابل استفاده است این دارو جریان خون را تحریک می کند و به دلایلی که زیاد مشخص نیست باعث رشد مو می شود.

داروی Propecia یا Finasteride که فقط برای مردان قابل استفاده است، این دارو مانع اثرات هورمون جنسی تستوسترون روی فولیکول مو می شود. اگر آقا هستید برای تاثیر بهتر، هر دو را در یک زمان استفاده کنید.

به یاد داشته باشید هنگام استفاده از این داروها، مهم است که تحت نظر یک متخصص باشید تا در طول درمان، نتیجه بهتر و ایمنی بیشتری کسب کنید. محصولات فراوانی برای پیشگیری و درمان ریزش مو وجود دارد که می توانید بعد از اطمینان از استاندارد بودن آنها و اینکه بیماران قبلی چه نتایجی از آنها گرفته اند، استفاده کنید.

رمز بقای رشد مو پیشگیری از نازک شدن مو در همان مرحله اولیه است. روش های زیادی وجود ندارد که بتوان فولیکول های مو را مجددا احیا کرد اما همین روش ها هنوز هم می تواند موجب تحریک و احیا شوند.

ترجمه: زهرا صانعی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید