• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 27

آیا کارفرمایان باید کارمندان را به گوش دادن موسیقی حین کار، تشویق کنند؟

بررسی های جدید پیرامون اثرات موسیقی ضمن کار

شما را نمی دانم، اما خود من وقتی برای انجام کار یا پیش بردن برنامه ها بر اساس زمان بندی، واقعا نیاز به تمرکز دارم، هدفونم را روی گوشم می گذارم و موزیک گوش می کنم. تحقیقات جدید نشان می دهد که این کار، می تواند شیوه خوبی باشد.

اثرات موسیقی ضمن کار

از نوای سازهای دستی قدیمی (مثل گیتار و …) در کافی شاپ ها گرفته تا کوبش ضربهای جدید الکترونیکی در فروشگاه ها و حراجی های پوشاک نوجوان، از موسیقی برای تاثیرگذاری بر حال و هوا و رفتار مشتری استفاده می شود. اما موسیقی چه تاثیری بر کارکنان دارد؟

محققان دانشگاه کرنل این سوال را با انجام یک سری آزمایش ها، بررسی کرده و دریافته اند؛ موسیقی می تواند اثرات مهمی بر روحیه مشارکتی کسانی که در معرض موسیقی قرار دارند، داشته باشد.

در این مقاله که به تازگی توسط مجله رفتار سازمانی منتشر شده محققان دانشگاه کرنل: کِوین نی فین (Kevin Kniffin)، جوبویان (Jubo Yan)، برایان وانسینک (Brian Wansink) و ویلیام شولز (WilliamSchulze) به شرح دو مطالعه ای پرداخته اند که در خصوص بررسی اثر انواع مختلف موسیقی بر رفتار جمعی و مشارکتی تک تک افراد یک گروه کاری انجام داده اند.

در هر مطالعه، شرکت کنندگان به گروه های سه نفره تقسیم شدند. به هر یک از اعضای گروه، فرصت های متعددی با دریافت ژتون هایی (برگه ای یا نمادی مبنی بر ارائه کالاها، خدمات، منافع یا امتیازات یا محرکهای تشویقی به کارمندان، می باشد)، هم به منظور استفاده در جهت مشارکت در ارتقاء ارزش های گروهی و هم برای مصارف شخصی داده شد.

زمانی که یک موسیقی شاد و امیدبخش پخش می شد (محققان قطعه ای از موسیقیِ “روزهای شاد “، “دختر چشم قهوه ای” اثر وَن موریسون، “زیردریایی زرد” اثر بیتلز و “قدم زدن در آفتاب” اثر “گروه کاترینا و امواج” را انتخاب کرده بودند) اعضای گروه تمایل بیشتری برای مشارکت در گروه، از خود نشان می دادند. وقتی موسیقی ای که به نظر ناخوشایند می آمد، پخش می شد (در این مورد، آهنگ هایی به سبک heavy metal از گروه های موسیقی کمتر شناخته شده، انتخاب گردید) شرکت کنندگان بیشتر تمایل داشتند ژتون ها را برای خود نگاه دارند. محققان دریافتند؛ زمانی که موزیک شاد و امیدبخشی نواخته می شد، میزان استفاده کارکنان از ژتون ها برای گروه شان، حدود یک سوم بیشتر از مواقعی بود که یک موسیقی کمتر خوشایند، پخش می گردید.

هنگامی که محققان آزمایش دومی را در خصوص بررسی واکنش مردم، زمانی که هیچ موسیقی پخش نمی شد انجام دادند، نتایج مشابه به دست آمد.

محققان نتیجه گیری کردند؛ موسیقی شاد باعث می شود افراد، همواره رغبت بیشتری برای اخذ تصمیماتی داشته باشند که به صلاح گروه است.

گوش دادن به موسیقی حین کار

نی فین، دانشمند علوم رفتاری دانشگاه کرنل و مسئول ارشد این تحقیق، می گوید: موسیقی بخش عمده ای از فعالیتهای روزمره ما را در بر می گیرد، چه آگاهانه از این امر مطلع باشیم و چه نباشیم.”

اثرات موسیقی در حین کار

ممکن است در مکان هایی مثل سوپر مارکت ها یا سالن های ورزشی، پس زمینه ای از موسیقی های مبهم به گوش برسد و زمان هایی دیگر و در برخی جاها مانند پرستشگاه ها (اماکن مذهبی ،کلیساها و …) یا همایش نامزدهای ریاست جمهوری، موسیقی خیلی مشخص و واضح شنیده شود. نتایج تحقیقات ما حاکی از آن است که به نظرمی رسد؛ وقتی افراد به موزیک هایی با ضرباهنگ های منظم و پایدار گوش می دهند، تمایل بیشتری برای ایجاد هماهنگی و انطباق با یکدیگر دارند.

وانسینک، مدیر آزمایشگاه تحقیقات غذا و تجاری سازی وابسته به دانشگاه کِرنِل نیز توضیح می دهد:

آنچه نسبت به سایر یافته های این تحقیق، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده دستیابی به یک دلیل علمی برای پخش موزیک های مهیج هنگام کار مبنی بر این است که: موسیقی شاد می تواند محل کار را کاملا به یک محیط تعاملی تر و سودمندتر تبدیل کند.

این محققان به مدیران و کارفرمایان توصیه می کنند؛ نه فقط به حس و حال مشتری که به روحیه کارکنان نیز در انتخاب موزیک های روزانه توجه کنند. شروع روز با توجه به همین موضوع ساده، می تواند به داشتن کارمندانی شادتر و گروهی کارکردن بیشتر، منتج شود.

نی فین می گوید: بسیاری از کارفرمایان با صرف مبالغ قابل توجهی وقت و پول، مبادرت به برگزاری تمرینات فوق برنامه تیم سازی می کنند تا روحیه مشارکت و کار گروهی را در کارمندان بالا ببرنند.”

موضوع مورد تاکید ما در این تحقیق، تعبیه یک سیستم صوتی اداری است که به خاطر ایجاد فضای همکاری میان کارکنان، بی نهایت ارزشمند می باشد.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید