• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 29

بولت برق‌آسا، سریع‌ترین مرد دنیا

سریع‌ترین مرد دنیا تاکنون رکوردها و مدال‌های زیادی را کسب کرده است اما او در آستانه بازنشستگی قرار گرفته است.

 یوسین بولت سریع‌ترین دونده در طول تاریخ بشریت است. این دونده تاکنون ۹ مدال طلای المپیک را از آن خود کرد که کاری بی‌سابقه بوده است. بولت مدال طلای سه رشته دوومیدانی در سه المپیک پی‌درپی را در کارنامه خود دارد. یوسین بولت دونده بی‌رقیب جهان سختی‌های زیادی را برای رسیدن به حد اعلای ورزش پشت‌سر گذاشته است.

بولت برق‌آسا، سریع‌ترین مرد دنیا

یوسین بولت در سال ۱۹۸۶ در جاماییکا متولد شده است. مادر و پدر او سه فرزند داشتند و به سختی هزینه زندگی خود را تامین می‌کردند. آن‌ها صاحب یک مغازه خواروبار فروشی بودند.

استعداد یوسین در دویدن در زمان مدرسه کشف می‌شود. او در زمان دبیرستان، بیشتر به ورزش کریکت علاقه داشته است. با این حال مربیان ورزش بولت متوجه می‌شوند که او می‌تواند بیش از یک کریکت‌باز آماتور باشد. او در زمان مدرسه در مسابقه دوی ۲۰۰ متر شرکت می‌کند و ۲۰۰ متر را در ۲۲ ثانیه و ۴ صدم ثانیه طی می‌کند.

فعالیت حرفه‌ای یوسین بولت

بولت بعد از کشف استعدادش در دویدن تحت مربی‌گری پابلو مک‌نیل شروع به تمرین دوی سرعت می‌کند. او برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ در مسابقه‌های قهرمانی جهان جوانان IAAF (فدراسیون جهانی دوومیدانی) شرکت می‌کند. او در این مسابقه به قهرمانی نمی‌رسد اما ۲۰۰ متر را در ۲۱ ثانیه و ۳۷ صدم ثانیه طی می‌کند که برای او بهترین رکورد بوده است. او در سال ۲۰۰۲ نیز در مسابقه‌ی قهرمانی جهان بزرگسالان شرکت می‌کند و این بار با رکورد ۲۰ ثانیه و ۶۱ صدم ثانیه در ۲۰۰ متر به قهرمانی می‌رسد. این مسابقه‌ در کشور او یعنی جاماییکا برگزار شد.

یوسین بولت

از سال ۲۰۰۳ به بعد، جهان با توانایی بولت افسانه‌ای آشنا می‌شود. سال ۲۰۰۴ یکی از بهترین سال‌ها در فعالیت حرفه‌ای بولت بوده است. او در سه مسابقه مختلف از جمله مسابقه قهرمانی جهان و المپیک آتن شرکت می‌کند. البته بولت به دلیل آسیب دیدگی موفق به رسیدن به مراحل بالا در المپیک نشد. در سال ۲۰۰۵ بولت شروع به فعالیت با مربی دیگری به نام گلن میلز کرد. بولت تحت مربی‌گری گلن در دوی ۲۰۰ متر رکورد ۱۹ ثانیه و ۹۹ صدم ثانیه را ثبت کرد. او در آن سال در مسابقه‌ قهرمانی جهان ۲۰۰۵ شرکت می‌کند و رکورد بهتری را نسبت به سال ۲۰۰۴ از خود به جا می‌گذارد.

بولت در سال ۲۰۰۷ در مسابقه‌ قهرمانی جهان در اوزاکا ژاپن شرکت می‌کند و رکورد ۱۹ ثانیه و ۹۶صدم ثانیه را ثبت می‌کند. تایسون گای در آن مسابقات رکورد ۱۹ ثانیه و۷۶ صدم ثانیه را برجای می گذارد که عملکرد بسیار خوب بولت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

با وجود اینکه بسیاری افراد فکر می‌کردند بولت تجربه کافی برای شرکت در المپیک پکن را ندارد، او در این المپیک شرکت می‌کند و بهترین رکورد خود را در آن سال ثبت می‌کند. او در دوی ۱۰۰ متر ۹ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه رکورد می‌زند و مدال طلا کسب می‌کند در دوی ۲۰۰ متر نیز با رکورد ۱۹ ثانیه و ۳۰ صدم ثانیه قهرمان می‌شود. بولت سومین مدال طلای خود در المپیک پکن را در دوی ۴ در ۱۰۰ متر نیز کسب می‌کند.

در سال ۲۰۰۹ بولت در مسابقه‌های قهرمانی جهان برلین با ۹ ثانیه و ۵۸ صدم ثانیه، بهترین رکورد دوی ۱۰۰ متر را ثبت می‌کند که هنوز این رکورد شکسته نشده است. او در این مسابقه‌ها در دوی ۲۰۰ متر نیز رکورد ۱۹ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه را بر جای می‌گذارد.

در سال ۲۰۱۲ بولت دوباره در دوی ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر مدال طلا کسب می‌کند و اولین دونده‌ای در تاریخ به حساب می‌آید که در دو دوره پیاپی المپیک در سه رشته مدال طلا به دست می‌آورد.

در سال ۲۰۱۴ بولت دچار آسیب دیدگی از ناحیه همسترینگ می‌شود و در مسابقه‌های مشترک‌ المنافع نمی‌تواند در دوی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر شرکت کند. البته او در مسابقه ۴ در ۱۰۰ متر شرکت و به تیم کشورش برای گرفتن مدال طلا کمک کرد. سال ۲۰۱۶ پایان حضور بولت در المپیک بوده است. او در این سال دوباره در سه رشته ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر مدال طلا می‌گیرد و رکورد مدال طلا در سه رشته دوومیدانی در سه المپیک پیاپی را از آن خود می‌کند.

زندگی شخصی یوسین بولت

یوسین بولت کاتولیک است و صلیب کشیدن او بر روی بدنش قبل از شروع مسابقه بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. به بولت لقب «برق آسا» داده شده است. او همیشه یک مدال میراکولوس (پلاکی از شمایل حضرت مریم) بر گردن دارد. بولت به موسیقی و رقص علاقه زیادی دارد. او همچنین اعلام کرده است به بازی‌های ویدئویی call of duty بسیار علاقه دارد. بولت در سال ۲۰۰۸ به بازماندگان زلزله سیاچن ۵۰ هزار دلار کمک کرده است. او به کریکت و فوتبال نیز علاقه دارد و از هواداران تیم فوتبال منچستریونایتد است.

حقایقی درباره یوسین بولت

 بولت ساعت مخصوص خود را که برای شخص او طراحی شده و ساخت کارخانه Hublot است، استفاده می‌کند.

 او رستورانی به نام Tracks and Records در کینگستون جاماییکا دارد.

 بولت موسسه‌ای به نام یوسین بولت دارد.

 او در سال ۲۰۱۳ در مسابقه‌های بسکتبال Celebrity Game NBA شرکت کرده است.

 یوسین بولت هیچ تتویی بر روی بدنش ندارد.

 رنگ مورد علاقه بولت سبز است و غذای مورد علاقه او ناگت مرغ و پاستاست.

جملات به یاد ماندنی بولت

 به شروع مسابقه فکر نکن تنها به پایان فکر کن.

 تصور می‌کنم بقیه دونده‌ها عنکبوت‌های عظیم‌الجثه‌ هستند و فقط سعی می‌کنم فرار کنم.

 شروع کننده‌های بهتری از من وجود دارند اما در پایان قوی هستم.

 فرقی ندارد چه کسی باشید، چه کار می‌کنید، بر روی چه چیزی تمرکز دارید، چقدر آماده هستید، شما نمی‌توانید به من برسید!

 تکرار کردن از هر چیزی سخت‌تر است.

 بسیاری از افراد افسانه‌ای قبل از من آمدند اما اکنون زمان من است.

منبع:خبرگزاری ایسنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید