• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 05 / 08

مربای توت فرنگی

توت فرنگی از جمله میوه های خوشمزه، شیرین و خوش خوراک فصل بهار است اما ماندگاری این میوه بسیار کم است بنابراین برای این که در طول سال از این میوه بهره مند شوید می توانید مربای توت فرنگی را در منزل تهیه کنید. مربای توت فرنگی در وعده صبحانه با نان و کره طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم:
  • توت فرنگی 1 کیلوگرم
  • شکر 1 کیلوگرم

مربای توت فرنگی

طرز تهیه:

توت فرنگی میوه شیرینی است و برخی افراد ترجیح می دهند مربا را با شکر کمتری تهیه کنند ولی بدانید مصرف شکر کمتر از وزن توت فرنگی باعث می شود برای به قوام آمدن مربا زمان بیشتری روی حرارت بماند و همین مساله سبب تیره رنگ شدن مربا می شود. پس اگر دوست دارید مربای شما قرمز شفاف و روشن باشد باید مقدار شکر و توت فرنگی برابر باشد و حتی برخی از آشپزان معتقدند اگر صد گرم شکر را بیشتر از این وزن هم بریزید سبب می شود مربا در 4 تا 6 دقیقه به قوام آید و بسیار خوش رنگ شود.

ابتدا سر سبز رنگ توت فرنگی ها را جدا کنید و آن ها را خوب بشویید و در سبدی بریزید تا آبش گرفته شود.

اگر توت فرنگی های شما کوچک است می توانید همان شکل آن را مربا کنید که ظاهر زیباتری دارد ولی اگر از نوع درشت است بهتر است از عرض توت فرنگی بسته به درشتی آن هر یک را به سه تا پنج حلقه برش بزنید تا به راحتی بر روی لقمه شما قرار بگیرد و خوردن آن راحت تر باشد. برخی نیز مارمالاد توت فرنگی را می پسندند و معتقدند خوردن مارمالاد حتی برای کودکان نیز راحت است بنابراین یا در ابتدا و قبل از شروع پخت و یا در انتها آن را به دستگاه 1،2،3 می زنند و یا با گوشتکوب برقی آن را له و یکدست می کنند.

بهتر است ظرفی که در آن مربا تهیه می شود از جنس لعابی باشد.

در ظرف لعابی، توت فرنگی و شکر را بریزید، درب آن را بگذارید و اجازه دهید یک شبانه روز در یخچال بماند. حتی اگر مشغله کاری داشتید و میوه و شکر تا 3 شبانه روز هم در یخچال ماند ایرادی ندارد.

بعد از یک شبانه روز مربا را روی حرارت ملایم بگذارید تا مربا غلیظ شود و در اصطلاح به قوام آید. سعی کنید مربا را روی حرارت به حال خود رها نکنید چون در همان دقایق اول کف می کند و سر می رود. برخی کف سفید رنگ روی مربا را بر می دارند و برخی معتقدند این کف در بالای شیشه مربا باقی می ماند و نقش محافظ برای مربا را دارد که مانع کپک زدگی و خرابی زود هنگام آن می شود و بار اولی که شیشه مربا را باز می کنند این کف را از بالای شیشه خارج می کنند.

مربای توت فرنگی به مرور زمان که در یخچال می ماند، آب می اندازد پس بهتر است که آن را کمی غلیظ تر از حالت معمول بردارید.

تشخیص غلیظ شدن مربا بسیار مهم است. وقتی مربا روی حرارت است هر چند وقت تست های زیر را انجام دهید تا ببینید مربا آماده شده یا نه.

روش اول تست غلظت مناسب مربا: بین دو انگشت شست و سبابه مربا قرار دهید. اگر یک لحظه بین دو انگشت مربا کش آمد، مربا آماده است.

روش دوم تست غلظت مربا: یک لیوان آب سرد تهیه کنید یک قطره مربا را در آن بچکانید، اگر مربا به ته لیوان رفت، آماده است.

روش سوم تست غلظت مربا: برخی افراد مهارت بیشتری در تهیه مربا دارند و یک قاشق مربا را از بالا سرازیر می کنند اگر خیلی سریع قطره های مربا پایین آمد، شل است و هنوز نیاز به غلیظ شدن دارد و اگر خیلی به کُندی پایین آمد مربا خیلی غلیظ شده است. حد وسط این دو حالت بهترین حالت غلظت مرباست.

دقت کنید اگر مربا بیش از زمان لازم بر روی حرارت بماند علاوه بر تیره رنگ شدن، ته می گیرد و طعم سوختگی می دهد.

چند قطره آبلیمو در مربا بچکانید تا از کپک زدن زود هنگام مربا جلوگیری شود.

برای نگهداری طولانی مدت مربای توت فرنگی پیشنهاد می کنیم پس از آماده شدن مربا، به صورت داغ آن را در شیشه های تمیز و خشکی بریزید و درب آن را ببندید. منتظر بمانید کمی سرد شود، سپس آن را در یخچال قرار دهید. با انجام این کار تا زمانی که درب شیشه را باز نکنید، مربا خراب و کپک زده نمی شود حتی اگر یک سال یا بیشتر بماند.

ملیحه مظفر

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید