• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 05

نظریه های جالب در مورد تکامل انسان و دیگر موجودات – قسمت سوم

نظریه های جالب در مورد تکامل انسان و دیگر موجودات – قسمت دوم

پلاتی پوس یا نوک اردکی که پستانداری آبزی است، یک تشابه ساختاری ژنتیکی هم با خزندگان و هم با پرندگان دارد.

پلاتی پوس اولین زیر شاخه پستانداران از رده خزندگان است. این جانور تخم می گذارد اما در عین حال همچون دیگر پستانداران شیر تولید می کند. همچنین مستقلا توانایی تکامل یافته تولید سم را از اجداد خزنده خود به ارث برده است.

نظریه های تکامل

انسان در مقایسه با سایر پستانداران، موهای کمتری دارد. محققان معتقدند؛ انسان به این دلایل از این ویژگی ها برخوردار است که : 1) آسان تر بتواند در آب های کم عمق دنبال غذا بگردد، 2) این امر به انسان کمک می کند در دشت های داغ و سوزان، دمای بدن خود را سریع تر کاهش دهد. 3) سبب کاهش شماری از انگل های بدن می شود.

تکامل انسان 5 میلیون سال طول کشیده است. انسان امروزی یا انسان هوشمند، 250،000 سال پیش ظاهر شد. تا 25000 سال پیش، انسان در کنار انسان نئاندِرتال، که انسان هایی قوی و چهار شانه بودند، زندگی می کرد. دانشمندان دقیقا نمی دانند برای نئاندرتال ها چه اتفاقی افتاده است.

تکامل گوش پستانداران را به وضوح می توان از طریق ماهی، دوزیستان و فسیل خزندگان ردیابی کرد. پستانداران سه استخوان کوچک در گوش داخلی دارند که در ابتدا به عنوان استخوان در فک ماهی کار گذاشته شده بود. با گذشت زمان، شکل و عملکرد این استخوان ها تغییر کرد کوچکتر شدند و به نقطه ای دور از فک تغییر مکان دادند. این تغییرات، پستانداران را قادر ساخت حس برتری از شنوایی را در خود پرورش دهند.

تفکیک ماداگاسکار از آفریقا 165 میلیون سال پیش صورت گرفت. جایی که پستانداران عظیم الجثه آفریقایی از جمله: فیل و زرافه، پیشترها در آنجا تکامل یافته بودند حالا دیگر فیل و زرافه ای در ماداگاسکار زندگی نمی کند. به نظر میرسد؛ اسب آبی تنها پستانداران عظیم الجثه ای است که در آب های ماداگاسکار شنا کرده است.

برخی دانشمندان معتقدند در صورت مهاجرت انسان ها به سیارات دیگر، این تازه واردان با شرایط محیطی جدیدی از جمله کاهش جاذبه و اکسیژن مواجه خواهند شد. قرن های متمادی، انسان های مهاجر و گیاهان و حیواناتی که همراه خود بردند مسیر تکاملی را طی کردند تا رفتاری سنجیده و متفاوت ارائه دهند.

انگشت شست پاندا که در واقع استخوان مچی است که طی روند تکامل بزرگتر شده، به پاندا اجازه دهد غذای مورد علاقه خود یعنی بامبو را در دستانش محکم نگاه دارد.

حرکت و کش و قوس دادن عضلات لبها زمان عصبانی شدن، از بقایای تکامل است. این کار در واقع بخش نخست دندان تیز کردن برای کسی است که قصد مزاحمت دارد. ضمنا مشابه این حرکت را می توان در گرگ ها، خرس ها و شامپانزه دید.

پرندگان به مدت 70 میلیون سال دندان نداشته اند، اما محققان در جنین یک مرغ جهش یافته دندان پیدا کرده اند. محققان بر این باورند که مرغ ها دندان های خود را به خاطر رشد منقارشان از دست داده اند هر چند، آنها هنوز هم این پتانسیل را دارند که دندان در بیاورند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا انسان ها همچنان در حال طی مراحل تکاملی هستند یا اینکه به اوج تکامل خود رسیده اند.

وقتی دو نمونه از یک جاندار واحد آنقدر با هم متفاوت شوند که به هیچ وجه نتوانند در کنار هم رشد کنند، گونه ای جدید تولید شده است.

زیست شناسان تکاملی خاطر نشان می کنند که یک چهره متقارن در سراسر دنیا از جذابیت بیشتری برخوردار است زیرا، تقارن حاکی از خوب بودن ژن هایی است که در یک باروری سالم مورد نیازند.

بنا به نظر زیست شناسان تکاملی، مردانی با فک پهن و پیشانی فراخ برای زنان جذاب ترند و این مختصات حاکی از بالا بودن سطح هورمون مردانه تستوسترون در آنها است. در نقطه مقابل، زنانی با چانه هایی ظریف تر و پیشانی کوچکتر برای مردان جذاب تر هستند و این مشخصات حاکی از بالاتر بودن سطح هورمون زنانه استروژن در آنها است.

یک مطالعه نشان داد مردان مشتاقانه زنانی را ترجیح می دهند که وزن بیشتری دارند. محققان گمان می کنند این تمایل به دلیل یک واکنش تکاملی به کمبود منابع باشد. به عبارت دیگر، یک زن سنگین وزن تر مبین دسترسی به منابع بیشتر، از جمله مواد غذایی بیشتر است.

به لحاظ تاریخی، مردان، زنانی با هیکلی به شکل ساعت شنی را ترجیح می دهند. محققان معتقدند این تمایل محصول تکامل است زیرا نسبت دور کمر به باسن (WHR) به عنوان شاخصی در سلامت باروری مطرح است.

مطالعات علمی نشان داده است؛ سرخ شدن چهره فرد هنگام خجالت یا شرمندگی به کاهش واکنش های خصمانه در برقراری ارتباط کمک می کند. مطالعات حاکی از این است که سرخ شدن چهره با برانگیختن همدردی به حفظ و ارتقاء رابطه کمک می کند. انسانها تنها حیواناتی هستند که قادرند سرخ شوند!

بسیاری از مردم این احساس نیاز را دارند که وقتی از چیزی می ترسند یا مضطرب اند، باید پاهای خود را بالا بگیرند یا به جایی مرتفع تر بروند. زیست شناسان تکاملی ادعا می کنند این غریزه به جا مانده از دوران هایی است که نخستین پستانداران ساکن زمین، هنگام بروز خطر و تهدید از درختان بالا می رفتند.

از آنجایی که شواهد و مدارک تکامل به طور مداوم در حال جمع آوری و آزمایش شدن است، دانشمندان این گونه استدلال می کنند که موضوع تکامل هم یک واقعیت و هم یک نظریه می باشد.

 انسان همانند دیگر پستانداران، فولیکول های تولید مو زیادی دارد.

محققان معتقدند که پوست مرغی شدن سطح بدن، بازمانده موهای ضخیمی است که در گذشته روی اندام انسان های اولیه را می پوشانده است.

فسیل تیکتالیک مرحله تبدیل و گذار از ماهی به چهار اندامان را به تصویر می کشد. این ترکیب ماهی و چهار اندامان در ناحیه مچ دست و استخوان های انگشت، رشد کرده تا بتواند خود را روی باله هایش سر پا نگه دارد. حفره های بالای سرش حاکی از این است که احتمالا هوا را از طریق ریه های بدوی اش استنشاق می کرده است.

اصطلاح “تکامل” که از واژه لاتین  evolutionem گرفته شده به معنی “بازگشایی” یا “ره یافتن به آنچه پوشیده است” می باشد.

دانشمندان معتقدند که موهای قرمز و پوست رنگ پریده، یک پدیده تکاملی سودمند در شمال اروپا بوده که به منظور کمک به انجام سهل تر فعل و انفعالات شیمیایی برای جذب بهتر ویتامین D در بدن انسان، صورت گرفته است.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید