• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 08

داروی پرگابالین چیست؟

استفاده از پرگابالین:

درمان فیبرومیالژیا یا درد عصبی، ناشی از شرایط خاص (برای مثال، زونا، مشکلات عصبی دیابتی، آسیب نخاعی) همچنین در ترکیب با داروهای دیگر برای درمان انواع خاصی از تشنج استفاده می شود. این دارو ممکن است برای شرایط دیگری نیز استفاده شود که توسط پزشک شما تعیین می شود.

پرگابالین یک عامل ضد تشنج و درد نوروپاتیک (عصبی) است.

اینکه پرگابلین چگونه کار می کند دقیقا مشخص نیست. تصور بر این است که با اتصال به مناطق خاصی از مغز به کاهش تشنج، درد عصبی، و اضطراب کمک می کند.

داروی پرگابالین چیست؟

اگر شرایط زیر را دارید پرگابالین را استفاده نکنید:

به هر ترکیبی که در پرگابالین حساسیت دارید استفاده نکنید.

قبل از استفاده پرگابالین:

برخی از شرایط پزشکی ممکن است با پرگابالین تعامل داشته باشد، اگر شما هرگونه شرایط پزشکی دارید با پزشک یا داروساز در میان بگذارید، به خصوص اگر یکی از موارد زیر برای شما پیش آید:

اگر شما باردار هستید، یا قصد باردار شدن دارید، یا اینکه کودک شیر می دهید.

اگر شما در حال مصرف داروی دیگر با نسخه یا بدون نسخه، داروهای گیاهی یا مکمل غذایی هستید.

اگر شما به داروها، غذاها، یا مواد دیگری آلرژی دارید.

اگر شما مشکل قلبی (بطور مثال، نارسایی احتقانی قلبی، ضربان نامنظم قلب) فشار خون بالا، مشکلات عضلانی، دیابت، یا مشکلات خونریزی و پلاکت پایین دارید.

اگر شما مشکلات کلیوی دارید و یا در حال درمان دیالیز هستید.

اگر شما سابقه مشکلات روانی و خلق و خو (مثالا افسردگی)، افکار خودکشی و یا مصرف الکل و مواد مخدر دارید.

اگر شما سابقه آنژیودم (غده عروقی) دارید (تورم دست ها، صورت، لب ها، چشم ها و گلو یا زبان، اشکال در بلع یا تنفس یا گرفتگی صدای غیر عادی) دارید.

اگر شما برنامه ریزی کرده اید که پدر یک بچه باشید.

برخی از دارو ها ممکن است با پرگابالین تداخل داشته باشند. اگر شما هر یک از داروهای زیر را مصرف می کنید با پزشک خود در میان بگذارید:

آنزیم (ACE) مهارکننده های تبدیل کننده آنژیوتانسین (به طور مثال، آنالاپریل) به دلیل خطر ابتلا به آنژیوادم ممکن است افزایش یابد.

بنزودیازپین ها (مثالا لورازپام) و یا داروهای ضد درد مخدر (مثل اکسی کدون) به دلیل خطر خواب آلودگی ممکن است افزایش یابد.

عوامل ضد تیازولیدیندیون (نام گروهی از داروها که برای درمان دیابت نوع دوم مصرف می شود)، (مثل رزیگلیتازون) دلیل خطر ابتلا به افزایش وزن یا تورم دست ها و پاها ممکن است افزایش یابد.

این لیست ممکن است تمام فعل و انفعالاتی که ممکن است رخ دهد نباشد. اگر از داروهای دیگری هم استفاده می کنید از پزشک خود بپرسید که با آنها تعامل دارد یا خیر.

قبل از شروع دارو، توقف و یا تغییر مقدار آن، با پزشک خود مشورت کنید.

پرگابالین را چگونه مصرف کنید:

استفاده از پرگابالین باید طبق دستور مستقیم پزشک باشد. برچسب روی دارو را برای دستور العمل های دقیق مقدار آن چک کنید.

پرگابالین با یک صفحه توضیحات بیشتر برای راهنمایی استفاده از دارو می باشد. با دقت آن را بخوانید. هرگاه بسته آن را تعویض کردید مجددا دستورات آن را بخوانید.

خوردن پرگابالین با غذا یا بعد از غذا

پرگابالین را طبق یک برنامه منظم بخورید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

خوردن پرگابالین سر وقت را به یاد داشته باشید تا به شما کمک کند.

اگر شما یک نوبت از پرگابالین را فراموش کرده اید که بخورید در اسرع وقت آن را بخورید. اگر تقریبا نزدیک خوردن نوبت بعدی نزدیک است، آن نوبت چشم پوشی کنید و نخورید و دقت کنید در نوبت بعدی دوز دارو را دو برابر نکنید بلکه به طور منظم مصرف دارو را ادامه دهید.

دو دوز را در یک نوبت مصرف نکنید.

اطلاعات ایمنی مهم:

پرگابالین ممکن است موجب خواب آلودگی، سرگیجه، تاری دید یا سبک سری شود. این اثرات ممکن است بدتر شود اگر شما الکل یا داروهای خاصی نیز استفاده می کنید. با احتیاط از پرگابالین استفاده کنید، رانندگی نکنید یا کارهایی که امنیت ندارند، انجام ندهید تا زمانی که آگاه شدید بدن شما نسبت به دارو چه واکنشی نشان می دهد.

هنگامی که پرگابالین خورده اید از مصرف الکل خودداری کنید.

قبل از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی می شوند، با پزشک خود مشورت کنید (مثل داروهای خواب آور و شل کننده های عضلات) چون استفاده از پرگابالین، ممکن است به تاثیر آنها اضافه کنید.

پرگابلین ممکن است تعدادی از سلول های لخته شده (پلاکت) در خون شما را کاهش دهد. از کارهایی که موجب کبودی یا جراحت می شود اجتناب کنید. اگر کبودی و یا خونریزی غیر طبیعی داشتید با دکتر خود در میان بگذارید.

اگر مدفوع شما تیره، قیری (سیاه) و یا خونی است با دکتر خود در میان بگذارید.

بیشتر از مقداری که پزشک تجویز کرده است نخورید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید