• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 22

از خواص توت فرنگی بیشتر بدانید

توت فرنگی تازه یکی از معروفترین و نیروبخش ترین میوه های فصل بهار و اوایل تابستان است. این میوه خوشمزه مزایای فراوانی برای سلامت انسان دارد. امروزه بیش از 600 نوع توت فرنگی وجود دارد. مزه شیرین و کمی ترش توت فرنگی آن را در بین 10 میوه برتر و گیاه حاوی آنتی اکسیدان قرار می دهد.

خواص توت فرنگی

مصرف میوه و سبزیجات در همه نوع بعلاوه توت فرنگی ها مزایای متنوعی برای سلامت دارند. به عنوان غذای گیاهی، مصرف آن خطر بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را پایین می آورد.

مصرف بالای میوه ها و سبزیجات با سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن در ارتباط است. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات به طور قابل توجهی خطر چاقی و مرگ و میر را کاهش می دهد.

بیماری قلبی

یک تحقیق در دانشگاه هاروارد نشان داده است که مصرف مرتب آنتوسیانین، یک نوع فلاونوید یافت شده در توت ها، می تواند خطر حمله های قلبی در زنان جوان و میانسال را تا 32 درصد کاهش دهد. کوئرستین فلاونوئید موجود در توت فرنگی یک ضد التهاب طبیعی است که به نظر می رسد در مطالعات انجام شده روی حیوانات خطر تصلب شرایین و آسیب هایی که منجر به لیپوپروتئین کم چگالی یا ال‌دی‌ال می شود را کاهش دهد.

پلی‌فنل‌ بالای موجود در توت فرنگی خطر بیماری های قلبی عروقی را از طریق جلوگیری از ساخت پلاکت ها و کاهش فشار خون با مکانیزم خاصیت ضد التهابی اش کاهش می دهد.

مطالعات دیگری نشان داده است که خوردن توت فرنگی به پایین آوردن سطح هوموسیستئین کمک می کند، یک اسید آمینه در خون که با آسیب رساندن به لایه داخلی رگ ها مرتبط است.

فیبر و پتاسیم مجود در توت فرنگی به سلامت قلب کمک می کند. در یک مطالعه شرکت کنندگانی که 4069 میلی گرم پتاسیم در هر روز استفاده می کردند به میزان 49 درصد در مقایسه با کسانی که پتاسیم کمتری (1000 گرم در روز) مصرف می کردند با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری شریان کرونری مواجه بودند.

سکته

آنتی اکسیدان های کوئرستین، کائمفرول و آنتوسیانین همگی نشان داده اند که در کاهش تشکیل لخته های خونی مضر که منجر به سکته ها می شوند مرتبط هستند. همچنین جذب پتاسیم بالا با کاهش خطرات سکته مرتبط است.

سرطان

همانطور که قبلا اشاره شد توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که بر ضد رادیکالهای آزاد، جلوگیری از رشد تومور و کاهش التهابات در بدن، کار می کند.

فشار خون

توت فرنگی به خاطر داشتن پتاسیم بالا، برای کسانی که فشار خون بالا دارند توصیه شده است که به خنثی سازی اثرات سدیم در بدن کمک می کند. خطر مصرف پتاسیم کم درست به اندازه مصرف سدیم بالا در گسترش فشار خون مهم است.

بر طبق بررسی های انجام شده کمتر از 2 درصد بزرگسالان آمریکایی میزان پتاسیم پیشنهادی روزانه که 4700 میلی گرم است را دریافت می کنند.

توت فرنگی

یبوست

خوردن غذاهایی که حاوی آب و فیبر بالا هستند مانند توت فرنگی، انگور، هندوانه و طالبی می تواند به هیدارته شدن بدن و راحت تر تخلیه شدن بدن کمک کند، فیبر برای کم کردن یبوست ضروری است.

آلرژی و آسم

به خاطر اثرات ضد التهابی کوئرستین، مصرف توت فرنگی ها برای آرام کردن نشانه های آلرژی، شامل آبریزش چشم و بینی و کهیر می تواند کمک کند.

مطالعات متعددی نشان داده است که بروز آسم کمتر با مصرف بالای مواد مغذی که در راس آن ها ویتامین C قرار دارد همراه است.

دیابت

توت فرنگی بهترین انتخاب برای افراد دیابتی است.

توت فرنگی ها خوراکی هایی با شاخص گلوکز کم و فیبر بالا هستند که کمک می کنند قند خون تنظیم شود که این کار از طریق جلوگیری از میزان افزایش و کاهش آن ثابت نگهدشته می شود.

توت فرنگی ها انتخاب هوشمندانه ای برای افراد دیابتی هستند بطوریکه دارای شاخص گلوکوز 40 نسبت به دیگر میوه ها هستند.

یک تحقیق انجام شده در سال 2011 نشان داده است که خوردن حدود 37 عدد توت فرنگی در یک روز می تواند به طور قابل ملاحظه ای عوارض دیابت مانند بیماری های کلیوی و نوروپاتى (آسيب عصبي) را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده است که فیستین فلاونوئیدی که در توت فرنگی به وفور وجود دارد سبب می شود عمر یاخته های عصبی در محیط کشت آزمایشگاهی بیشتر شده و حافظه موش های سالم افزایش یابد همین طور از عوارض کلیوی و مغزی در موش های دیابتی کاسته شود.

بارداری

جذب اسید فولیک کافی برای زنان باردار برای محافظت در برابر نقص لوله عصبی در نوزادان ضروری است.

افسردگی

اسید فولیک ممکن است به درمان افسردگی از طریق جلوگیری از تشکیل افزایش هوموسیستئین در بدن کمک کند. افزایش هوموسیستئین می تواند موجب جلوگیری از رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز شود.

جلوگیری از افزایش هوموسیستئین با تولید هورمون های احساس خوب مانند سرتونین، دوپامین و نوراپی نفرین همراه است که نه تنها موجب بهتر شدن خلق و خو می شود بلکه خواب و اشتها را نیز تنظیم می کند.

ترجمه: زهرا صانعی

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید