• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 05 / 17

زمانی که کسی در مجاور شما خر و پف می کند، چطور می توانید راحت تر بخوابید؟

اگر همسر یا هم اتاقی شما در هنگام خواب خرخر می کند چه باید کنید؟ مطالعه ای نشان داده است که همسر میلیون ها فرد خرخر کننده، هر شب 2 ساعت بد خواب یا بی خواب می شوند، که این میزان به طور میانگین برابر حدود 2 سال خواب آزار دهنده در زندگی زناشویی است.

اگر شما همسر یا هم اتاقی خرخر کننده دارید، مرحله به مرحله، کارهای زیر را انجام دهید.

با شخص خرخر کننده چه کنیم؟

به پشت شخص خرخر کننده، یک یا توپ پارچه ای ببندید.

وقتی افراد در وضعیت پهلو می خوابند، خرخر به حداقل ممکن کاهش می یابد. اگر ممکن است این افراد در لبه تخت و دور از صورت شما بخوابند. بیشتر مردم این موضوع را می دانند که همسر آن ها اگر در لبه تخت بخوابد، سقوط نمی کند و به پایین نمی افتد.

روش دیگر این که پشت افراد خرخر کننده، بالشتی بگذارند تا به پشت برنگردند. برخی افراد یک یا دو توپ تنیس یا وسیله مشابه آن را به پشت لباس این افراد می بندند، در این وضعیت شخص خرخر کننده نمی تواند به پشت بخوابد چون احساس ناراحتی می کند و مجددا به پهلو بر می گردد بدون این که بیدار شود.

پنبه یا گوش گیری در گوش خود قرار دهید.

گوش گیر های مخصوصی در بازار موجود است که از ورود صدا، حشره و آب به داخل گوش جلوگیری می کنند، با گذاشتن این گوش گیرها یا حتی مقداری پنبه در گوش، راحت تر بخوابید.

اما بسیاری از شنوایی سنج ها با استفاده گوش گیر مخالفند، پس می توانید از پنبه استفاده کنید، البته به اندازه ای پنبه در گوش قرار دهید تا کامل در گوش شما ثابت شود و حتی می توانید یک دنباله یا ریسمان پلاستیکی نرم نیز به آن متصل کنید تا خارج کردن پنبه از گوش راحت تر انجام شود.

پنبه خیلی راحت از هم گسیخته می شود و صدای خر و پف را به هر حال از گوش عبور می دهد، پس احتمالا گزینه مناسبی نباشد.

استفاده از گوش گیرهایی که از مواد متخلخل مثل فوم ساخته شده اند توصیه می شود. مورد دیگر این که یک تکه پارچه نخی را لوله کنید و در گوش خود قرار دهید.

با استفاده از هد فون، موسیقی ملایم گوش دهید.

افرادی که برای خواب رفتن نیاز به محیط ساکت و آرامی دارند در ابتدا کارشان مشکل است ولی با تمرین بیشتر می توانند تنها در هنگام خواب، با موزیک ملایم بخوابند. شما به این روش خوابیدن، عادت خواهید کرد.

از هد فون بدون موزیک نیز می توانید به جای پنبه در گوش استفاده کنید.

از فن یا پنکه در اتاق خواب استفاده کنید.

بسیاری از افراد معتقدند صدای فن یا پنکه با صدای خرخر در هم می آمیزد و اثر آزار دهنده خر و پف را کاهش می دهد.

اگر صدای فن، شما را آزار می دهد، کامپیوتر را روشن کنید، فنی که در یک کامپیوتر کار گذاشته شده است نیز همان کار را می تواند انجام دهد.

اگر فن یا کامپیوتری در دسترس شما نبود، از صداهای طبیعت که به طور مداوم به گوش می رسد مثل صدای باران یا حرکت باد نیز می توانید استفاده کنید.

در اتاق جداگانه ای بخوابید.

بسیاری از افرادی که همسرشان خر و پف می کنند، ترجیح می دهند در اتاق جداگانه ای بخوابند. این کار سبب کاهش صمیمیت شما با همسرتان نمی شود بلکه برعکس آن روابط شما با همسرتان را بهبود می بخشد، چون خواب راحت تری داشته اید و کمتر خسته و آشفته اید.

اگر همسرتان بیماری های مربوط به خواب را دارد بایستی معالجه شود.

اگر خرخر همسرتان در هنگام خواب نشانه بیماری خاصی باشد، پزشک آن را بررسی می کند و چه بسا مشکل خر و پف به طور کامل برطرف شود.

اگر مشکل خر و پف رفع نشود در طولانی مدت، روابط زناشویی را تهدید خواهد کرد. همان طور که می دانید خوابیدن در اتاق جداگانه که یکی از راهکارها بود، تنها یک راه حل موقتی برای حل این مشکل است و برای رفع این مساله باید فکری اندیشید.

به خود تلقین کنید که صدای خر و پف همان صدای نفس کشیدن شخصی است که عاشق او هستید.
از قرص های ضد حساسیت که نیاز به تجویز پزشک ندارند، استفاده کنید.

در آخرین راهکار در فرار از صدای خرخر همسرتان، از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنید. توجه داشته باشید که بدنتان سریعا به این داروها مقاوم می شوند. یکی از این داروها دیفن هیدرامین است.

مسکن هایی که برای تسکین درد در شب تجویز می شود شامل استامینوفن و ایبوپروفن است و نمونه دارویی که برای کاهش گرفتگی عضلات است سودوفدرین می باشد، از جمله داروهای کم کننده سرفه نیز دکسترومتورفان می باشد.

تا جایی که امکان دارد از مصرف داروهای بالا خودداری کنید.

اگر همسرتان مشکل آلرژی یا گرفتگی بینی دارد که سبب خر و پف او شده است، به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا همسرتان از لحاظ سینوس ها، بینی، گلو و بافت مخاطی گلو مورد بررسی قرار گیرد.

هشدار و توجه

برای خفه کردن صدای خر و پف، از قرار دادن هر جسمی بر روی دهان یا سر و صورت شخص خرخر کننده، جدا خودداری کنید.

دقت کنید که در هنگام خواب، ریسمان یا دنباله متصل به هد فون یا گوش گیر، دور گردنتان پیچیده نشود چرا که سبب مسدود شدن هوا و خفگی خواهد شد.

هر دارو یا قرصی که می خواهید مصرف کنید با پزشک خود در میان بگذارید. اثرات جانبی و عوارض داروها، ممکن است خطرناک باشد.

اگر صدای خر و پف شما را آزار می دهد، هیچ وقت با مسدود کردن راه تنفس شخص، او را بیدار نکنید چرا که این کار ممکن است سبب واکنش شدید او و حتی خفگی او گردد.

هرگز سعی نکنید در هنگام خواب به شخص خرخر کننده داروی ضد آلرژی بخورانید چرا که ممکن است شخص به شدت به این داروها عکس العمل نشان دهد و حتی سبب مرگ او شود، پس این داروها را قبل از خواب به او بدهید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید