• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 27

داروی وریکونازول چیست؟

نام عمومی: voriconazole

نام تجاری: Vfend

وریکونازول برای درمان قطعی عفونت های قارچی است.

وریکونازول یک آزول ضد قارچ است. این دارو رشد دیواره سلول قارچی را مسدود می کند که نتیجه آن مرگ قارچ ها است. آزول رده‌ای از ترکیبات ناجور حلقهٔ پنج عضوی است که دارای اتم نیتروژن و دست کم یک اتم غیرکربنی دیگر مانند نیتروژن، گوگرد یا اکسیژن در حلقه‌اند.

وریکونازول

وریکونازول را استفاده نکنید اگر:

به هر کدام از عناصر وریکونازول آلرژی دارید.

سطوح کلسیم، منیزیم یا پتاسیم خونتان پایین است و درمان نشده است.

در حال استفاده از آستمیزول، باربیتورات (به عنوان مثال فنوباربیتال)، کاربامازپین، سیزاپراید، دی هیدروارگوتامین، ارگوتامین، اِوِرولیمِس، فلوکونازول، پیموزاید، کینیدین، rifabutin، ریفامپین، sirolimus، گل راعی و ترفنادین.

در صورت استعمال هر یک از موارد بالا با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از وریکونازول

برخی از شرایط پزشکی ممکن است روی وریکونازول اثر بگذارد بنابراین اگر شرایط پزشکی خاص یا هر کدام از موارد زیر را دارید با پزشک یا داروساز مشورت کنید:

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا کودک را با شیر خود تغذیه می کنید.

اگر در حال استفاده از داروهای با نسخه، بدون نسخه، داروهای گیاهی یا مکمل های رژیمی هستید.

اگر به غذا، دارو یا ماده دیگری آلرژی دارید.

اگر به دیگر آزول ضد قارچ ها (مانند فلوکونازول، ایتراکونازول) آلرژی دارید.

اگر سابقه بیماری های قلبی (مانند بیماری ماهیچه قلب (کاردیومیوپاتی)، کند یا نامنظم بودن ضربان قلب) نوار قلب غیرعادی یا سطح کلسیم، منیزیم و پتاسیم خون پایین دارید.

اگر بیماری کبدی مانند التهاب شدید کبد، مشکل کلیوی، مشکل لوزالمعده، سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری خونی (مانند سرطان مغز استخوان یا خون)دارید.

اگر شیمی درمانی داشته اید یا عضو پیوند شده داشته اید.

اگر در طول 24 ساعت اخیر فلوکونازول استفاده کرده اید.

اگر در حال استفاده از ریتوناویر هستید. نباید وریکونازول با دوز مشخصی از ریتوناویر استفاده شود.

برخی از داروها ممکن است با وریکونازول واکنش دهند. اگر در حال استفاده از دیگر داروها، مخصوصا داروهای زیر هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

داروهایی که ممکن است به کلیه آسیب برساند، زیرا خطر عوارض جانبی کلیه ممکن است افزایش یابد. اگر مطمئن نیستید داروهایتان ممکن است به کلیه صدمه بزند از پزشک یا داروساز سوال کنید.

داروهایی که ممکن است خطر ابتلا به نوع خاصی از ضربان نامنظم قلب (سندرم کیو.تی) را افزایش دهند. بنابراین با پزشک یا داروساز در این زمینه مشورت کنید.

دیگر داروهای بانسخه یا بدون نسخه (مانند داروهایی که برای درد، اضطراب، جلوگیری از بارداری، مشکلات جریان خون، رقیق شدن خون، سرطان، دیابت، سوزش معده، فشار خون بالا، کلسترول بالا،HIV، عفونت، ضربان نامنظم قلب یا دیگر مشکلات قلبی، مشکلات روانی، درد، تشنج، مشکلات معده یا روده)، محصولات مولتی ویتامین و یا مکمل های گیاهی یا رژیم غذایی (به عنوان مثال چای گیاهی، کوآنزیم Q10، سیر، جینسینگ، گل راعی) ممکن است با داروی وریکونازول واکنش داشته باشند.

این لیست کاملی از تمام مواردی که ممکن است با وریکونازول واکنش نشان دهند نیست بنابراین با پزشک یا داروساز در این زمینه مشورت کنید.

چطور وریکونازول را مصرف کنید؟

وریکونازول را طبق دستور پزشک مصرف کنید. برچسب روی دارو را برای راهنمایی دقیق دوز دارو بررسی کنید.

یک بروشور اضافی همراه با وریکونازول در دسترس است. اگر سوالی درباره این اطلاعات دارید از داروساز یا پزشک خود سوال کنید.

وریکونازول تزریقی باید در بیمارستان، کلینیک یا مطب توسط پزشک تزریق شود.

اگر یک دوز وریکونازول را فراموش کردید با پزشک در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید تماس بگیرید.

اطلاعات ایمنی مهم

با پزشک یا دندانپزشک خود در مورد اینکه وریکونازول استفاده کرده اید قبل از دریافت هر گونه خدمات بهداشتی، دندانسازی، اورژانسی یا جراحی، صحبت کنید.

وریکونازول ممکن است سبب تاری دید یا حساس شدن چشم ها به نور شود. اگر مشروبات الکلی یا داروی خاصی استفاد می کنید این عوارض ممکن است نگران کننده باشد. وریکونازول را با احتیاط استفاده کنید. تا زمانی که وریکونازول استفاده می کنید رانندگی یا فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید.

تا زمانی که در حال استفاده از وریکونازول هستید از رانندگی در شب بپرهیزید.

وریکونازول ممکن است سبب شود پوستتان به راحتی دچار آفتاب سوختگی شوید بنابراین تا زمانی که تحت تاثیر این دارو هستید از نور آفتاب، لامپ های خورشیدی و یا برنزه کردن خودداری کنید. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید یا اگر قرار است مدت طولانی بیرون باشید از روپوش محافظ استفاده کنید.

در موارد نادر برخی بیماران این واکنشها را با مصرف وریکونازول تجربه می کنند. اگر با مصرف این دارو دچار سرخی، تب، عرق، تپش قلب، سفت شدن قفسه سینه، تنفس کوتاه، ضعف، حالت تهوع، خارش یا دانه ها شدید، سریع به پزشک اطلاع دهید.

انواع خاصی از سرطان های پوست (مانند ملانوما، سرطان سلول سنگفرشی) در بیمارانی که از وریکونازول برای یک دوره طولانی استفاده کرده اند و به نور خورشد حساس شده اند گزارش شده است. اگر متوجه یک تغییر در ظاهر خال گوشتی یا تغییرات غیر معمول در پوست خود شدید با پزشک مشورت کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید