• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 27

مدیر یک دقیقه ای و مسئولیت پذیری در قبال سلامتی _ قسمت دوم

امروز ما در جریان یک تحول عظیم پزشکی هستیم. مردم دیگر از بیماری های عفونی مثل مخملک، سل و نظیر آن نمی میرند. مطمئنا تحقیقات پزشکی و تلاش در جهت بهداشت عمومی موجب این تحول عظیم شده است.

درست است. آنچه که مردم از آن می میرند بیماری های مزمنی است که خود، مسبب آنها هستند.

مدیر یک دقیقه ای با خنده گفت: «منظورتان این است که زندگی خوب برابر با کشتن خودمان است؟»

 مدیر یک دقیقه ای و مسئولیت پذیری در قبال سلامتی _ قسمت دوم

«دقیقا. در واقع تنها درصد کمی از آنچه را که موجب بیماری یا مرگ افراد می شود، حرفه پزشکی می تواند کنترل کند. به مراتب درصد بیشتر، به شیوه زندگی کردن هر کسی مربوط می شود.»

« همه چیز واقعا عوض شده است، اینطور نیست؟ در گذشته، وقتی مریض می شدی، فقط به حال خود درمانده بودی، اما این روزها همه با سوالاتی می خواهند سر در بیاورند که چه کرده ای علت بیماری تو شده است.»

گرین برگ گفت: «درست است امروز، وقتی مریض می شوید، به جای اینکه سوپ جوجه به شما تعارف کنند، احتمال دارد نواری در زمینه شفا بخشی دریافت کنید».

«نوار شفا بخشی؟»

«برنامه ای روی نوار کاست که تمرین هایی ارائه می دهد تا انجام دهید و از این طریق ذهنتان را به کار می گیرد تا خود را شفا دهید.

«به گمانم ارتباط بین ذهن و جسم هرچه بیشتر در حال آشکار شدن است. اینطور نیست؟

«بله. و باز هم برمی گردیم به لیست عباراتمان.اگر توجه کنید می بینید که هر کدام از آنها شامل یک انتخاب شخصی از طرف شما می شود.»

می فهمم به چه نکته ای می خواهید برسید . تفاوت بین یک جواب «بلی» و یک جواب «خیر»، چندان ربطی به پیشینه خانوادگی، وراثت و از این قبیل ندارد. تفاوت تنها در انتخاب است. خود مختاری تماماً به همین معناست. اینطور نیست؟»

«درک این موضوع بسیار مهم است. باید از پروفسور قدردانی کنم. او کار فوق العاده ای انجام داده که کنترل کننده های استرس را توضیح داده است. خود مختاری دقیقا همین است. تماما به معنای توانایی انتخاب شیوه ای که براساس آن زندگی خواهید کرد.»

جدول شیوه زندگی

جدول شیوه زندگی سالم

شیوه زندگی سالم

با این حال می دانیم که بسیاری از مردم، پیروی از زندگی به شیوه سالم و سازنده را انتخاب نمی کنند. آنها با انتخاب هایی که به عمل می آورند، خود را به سمت چپ جدول سوق می دهند. حال که خوب می دانیم افراد سالم و فعال چگونه زندگی می کنند، پیام روشن است: شما می توانید عادات سالمی را که در دوجین پرفسور شرح دادیم، انتخاب و دنبال کنید. در واقع شما به عنوان مدیر یک سازمان می توانید انتخاب کنید که در محل کار، محیطی فراهم کنید تا به افراد کمک کند در زندگی انتخاب های عاقلانه ای داشته باشند.

«می توانید تصور کنید چه اتفاقی می افتد، اگر هر کس حرکت به سمت راست جدول را انتخاب می کرد؟»

«حتما. در آن صورت انرژی فوق العاده ای وجود می داشت که می توانست افراد را به سمت بی سابقه ترین عملکردها سوق دهد.»

«آیا احتمال دارد ما سرانجام حرفه پزشکی را برای همیشه کنار بگذاریم و هزینه های سلامتی مان را به حداقل برسانیم؟»

«حرکت در این مسیر یقینا ممکن است، اما همیشه نیاز به حرفه پزشکی وجود دارد، هم برای آزمایش و ارزیابی خطر و هم برای مداوای افرادی که بیمار می شوند. با وجود اینکه ما به مسئولیت پذیری معتقدیم، اما این را هم قبول داریم که موقعیت هایی در زندگی وجود دارند که فراتر از کنترل ما هستند. نکته مهم اینست که تشخیص دهیم کدام یک از عوامل تحت کنترل ما هستند. نکته مهم اینست که تشخیص دهیم کدام یک از عوامل تحت کنترل ما هستند و به آنها پاسخ دهیم.

گزیده ای از کتاب “مدیر یک دقیقه ای و تعادل بین کار و زندگی” نوشته اسپنسر جانسون، ترجمه زیبا کبیری.

تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید