• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 29

آشنایی با شرایط نگهداری قناری

نام: قناری، قناری اهلی

نام علمی: Serinus canaria

طول عمر: بیش از 10 سال

قناری ها در حقیقت عضو خانواده سِهرِه یا فنچ ها و بومی جزایر قناری، آزور و جزایر مادیرا هستند. قناری جنگلی بیشترین قسمت بدنشان زرد متمایل به سبز و قسمت زیرین بدنشان زرد رنگ است، در صورتی که رنگ قناری اهلی از سری رنگ های روشن شامل نارنجی، سفید، قرمز و زرد می آید. قناری از قرن 17 میلادی زمانی که در قاره اروپا مشهور شدند به عنوان حیوانات خانگی پرورش داده می شده اند.

قناری

قناری ها اغلب به خاطر توانایی آواز خواندنشان به عنوان حیوانات خانگی خریداری می شوند، از این رو هر کس به دلیلی طالب نگهداری قناری است باید به خاطر داشته باشید که آواز جنس مذکر بهتر از جنس مونث آن است و همچنین ریزش پر و بال قناری ها خیلی محسوس نیست.

قفس قناری

وقتی دنبال قفسی برای قناری هستید یک قفس بزرگ با میله هایی که فاصله میله ها بیشتر از 3 سانتی متر نباشد، تهیه کنید این نوع قفس ها به قناری اجازه می دهد راحت تر پرواز کند همچنین هرگز بال های قناری خانگی را نچینید تا قادر باشد برای ورزش در قفس پرواز کند.

به خاطر داشته باشید یک قفس کشیده یا پهن از نظر طول و عرض (طول 60 سانتی متر) بهتر از قفس تنگ و با ارتفاع زیاد است به خاطر اینکه ارتفاع قفس خیلی مهم نیست.

قفس های مفتولی راحت تر از قفس های چوبی تمیز می شوند.

قفس قناری

میله ای که پرنده روی آن می نشیند،‌ با ضخامت های مختلف معمولا بین 8 تا 9 سانتی متر باید در اطراف قفس قرار داده شود تا مکانی برای استراحت، ورزش و قدم زدن قناری فراهم کند. برخی از افرادی که قناری نگهداری می کنند اطراف این میله را به وسیله تیغه اره یا چاقوی مناسب با خراشیدن سطح صاف آن کمی ناهموار می کنند این کار باعث می شود تا قناری به آسانی به میله چنگ بزنند و راحت تر روی آن قدم بزند. هرگز از کاغذ سنباده برای پوشاندن میله محل نشستن قناری استفاده نکنید زیرا باعث آسیب دیدن پاهای قناری می شود.

دما و نور و شرایط مناسب برای قناری

فصل جفت گیری قناری از آبان و آذر ماه شروع می شود و تا فروردین، اردیبهشت ادامه دارد. پس از جفتگیری، جنس های نر و ماده را از یکدیگر جدا می کنند.

وقتی قناری ها تخم می گذارند باید هر دو ساعت تخم ها را از قفس خارج کنید.

قناری ها پرندگان خیلی حساسی هستند و نیاز به مراقبت دقیقی دارند بنابراین نمی توان آنها را در فضای باز و غیر مسقف قرار داد چون تغییرات آب و هوایی باعث استرس پرنده می شود.

برای اینکه دمای اتاق آنها مناسب باشد باید از دما سنج استفاده کنید. در فصل زمستان برای اینکه دما به میزان مورد نظر باشد باید از وسایل گرمایشی اتوماتیک استفاده شود. دمای قناری در فصل جفت گیری و غیر از آن متفاوت است. دما در فصل جفت گیری بین 22 تا 28 درجه است و در فصول غیر از آن، بین 16 تا 20 درجه است.

مطمئن شوید که قفس قناری، دور از دستگاههای تهویه هوا و پنجره که نور مستقیم به آن برخورد می کند قرار داده شود زیرا نور مستقیم موجب گرم شدن قفس و قناری می شود.

نور باید مناسب باشد. همچنین سیستم نور اتاق باید به صورت اتومات باشد و سر ساعت که معمولا بین ساعت 9 تا 10 شب می باشد باید لامپ ها خاموش شوند. در صورتی که محل نگهداری قناری به سیستم روشنایی اتوماتیک مجهز نیست سعی کنید قفس قناری را شب ها از زمانی که آفتاب غروب می کند با پارچه ای بپوشانید (مگر اینکه در جایی زندگی کنید که شب ها و روزهای خیلی طولانی دارد مانند شمال).

قناری نیاز به استراحت دارد بنابراین بهتر است یک چرخه روشن و تاریکی که نزدیک به تغییرات طبیعی باشد، برایش ایجاد کنید. نگهداری آن ها تا دیر وقت با نور مصنوعی برای سلامتیشان مضر است و باعث ایجاد استرس در آنها می شود.

اسباب بازی هایی برای قناری فراهم کنید اما آن ها را طوری در قفس قرار دهید که مانع فضای پرواز پرنده نشوند. قناری ممکن است از تاب ها، آینه ها، زنگوله ها و آویزهای چوبی یا اسباب بازی های پلاستیکی لذت ببرند.

باید برای قناری حمام مخصوصش را که در فروشگاههای حیوانات خانگی وجود دارند تهیه کنید تا حداقل هفته ای 3 تا 4 بار حمام کند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید