• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 30

اسباب بازیها، فعالیتها و بازیهای مناسب برای کودکان 2 تا 3/5 ساله

در سنین دو تا سه و نیم ساله، کنترل زبان و مهارت های جدید کودک روز به روز افزایش می یابد. با این حال باید کاملا مواظب او باشید زیرا هنوز معنی احتیاط را به خوبی نمی فهمد. او دوست دارد چیزهایی را روی هم بچیند و واژگون کند و به هم بچسباند و جدا کند؛ او از هر چیزی که تواناییهایش را بیازماید لذت می برد.

انواع اسباب بازی ساخت و ساز

این نوع اسباب بازیها ساعت ها کودک را سرگرم می کنند.

اسباب بازی ساخت و ساز

رنگ لعابی یا آبرنگ و قیچی

اکنون کودک می تواند برای انجام کارهای ظریفتر تلاش کند. هر بار فقط چند رنگ در اختیار او بگذارید. دقت کنید لبه ی قیچی کند باشد.

رنگ لعابی یا آبرنگ و قیچی

لوازم و لباسهای خیالی

بازیهایی مثل “دکتر بازی”،”پلیس بازی” و غیره با لباسهای و وسایل خیالی مربوطه، سبب تحریک قوه ی تخیل کودک می شوند.

لوازم و لباسهای خیالی

اسباب بازیهای دستی

در این سن می توان از اسباب بازیهایی که به حرکات ظریف دست نیاز دارند، استفاده کرد.

بازیهایی ساده و پازلهای با قطعات بزرگ

پازلهایی انتخاب کنید که موضوعات آشنا داشته باشند و کودک بتواند به تنهایی یا همراه با شما آنها را درست کند.

بازیهایی ساده و پازلهای با قطعات بزرگ

ابزارها و وسایل خانه داری

هنگام کارکردن، به کودکتان اجازه همراه شما باشد تا به آن عادت کند.

ابزارها و وسایل خانه داری

فعالیتهای مربوط به صداها و کلمات

بازیهای الفبایی و شمارشی انجام دهید و لطیفه های ساده و جملاتی را که تلفظ آنها دشوار است (مثل «امشب شب سه شنبه س») به او یاد دهید.

بازیها و فعالیتهای بدنی

فعالیت ها و بازیهایی که محور آنها موسیقی است، مثل بازیی که بچه ها همراه با موسیقی دور تعدادی صندلی می چرخند یا چیزی را دست به دست می دهند تا وقتی که موسیقی متوقف شود و بازیهای مستلزم تقلید، مانند تپلی میگه ( هرکی همچنین نکنه چوب می خوره) اکنون در حد توان کودک شما می باشند.

فعالیت های هنری

در این سن می توان کودک را با نقاشی پاشیدنی ( نقاشی با پاشیدن رنگ بر روی بوم یا کاغذ)، مدادسایی (قرار دادن شیئی مانند سکه در زیر کاغذ و کشیدن مداد بر روی کاغذ تا نقش آن شی، بر روی کاغذ بیفتد) و کوبلن  دوزی آشنا کرد. همچنین می تواند چاپ با سیب زمینی و ساخت مهرهای ساده با هویج و اسفنج را انجام دهد.

بازیهای داخل یا خارج از منزل

کارهای ساده ی آشپزی مانند کار توزین ترکیبات غذا، بریدن و تزئین شیرینیها و ساندویچها، تزئین غذا با برش های میوه یا چیدن سفره را از کودک بخواهید و در این کارها او را به گرمی تشویق کنید. فعالیتهای مربوط به طبیعت مانند بحث درباره ی طلوع یا غروب آفتاب، رنگین کمان و ستاره ها، جمع آوری برگها و گلها، کاشتن بذر گیاهان یا رویاندن قلمه، به کودک در درک دنیای خود کمک می کند.

بازدیدها

مراجعه به کتابفروشی و کتابخانه بایستی از این سن شروع شود. اجازه دهید کودکتان کتابهایی با داستانهای ساده و تصاویر بزرگ انتخاب کند.

 

برگرفته از کتاب “همه کودکان تیزهوشند اگر…” تالیف: دکتر میریام استاپرد، ترجمه: دکتر سهراب سوری، امیر صادقی بابلان

تهیه و تنظیم: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید