• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 05 / 27

لنز 50 میلیمتر f1.8 یک شگفتی کوچک در دنیای عکاسی!

 

در این دنیای دیجیتال فن آوری هر کاری را ساده تر کرده است امروزه تجهیزاتی ساخته می شوند هر کدام بیش از یک وظیفه را به خوبی انجام می دهند بسیاری از کار ها را می توان از راه دور انجام داد. و همه این کارها با هدف آسایش و ساده سازی بیشتر انجام می شود. و این همان کاری است که با ورود لنز های زوم به دنیای عکاسی انجام شد. امروزه به کمک لنز های زوم با حجم کم که در دوربین ها وجود دارد می توانید به راحتی از پرنده ای که در 15 متری شما قرار دارد عکس بگیرید و تصویر آنرا آنقدر بزرگ کنید که گویی در مقابل شما نشسته است. امروزه لنز های زوم آنقدر مورد استفاده قرار می گیرند که کسی فکر نمی کند که قبلاً هم بدون وجود آنها عکس های زیبایی گرفته شده است.

 len3

اما، از قدیم همه این حقیقت را می دانستند و قبول داشتند که لنز های پرایم (prime) کیفیت بالایی دارند و می توانند نور را با کمترین افت کیفیت به دوربین برسانند این لنز ها دارای فاصله کانونی ثابتی هستند و نمی توانید با آنها زوم کنید. اما چرا افت کیفیت برای لنز های پرایم کمتر است؟ ساده است چون این لنز ها از تعداد کمتری عدسی و شیشه استفاده می کنند و این به معنای افت کمتر کیفیت و در نتیجه داشتن تصویری با کیفیت بیشتر است.

و اما در این مقاله نمی خواهم از برتری های لنز های پرایم صحبت کنم بلکه می خواهم درباره یکی از مفید ترین لنز های پرایم صحبت کنم که هر کسی که یک دوربین SLR دارد باید چنین لنزی داشته باشد این لنز پرایم همان لنز 50 میلیمتر است که فاصله کانونی آن همان دیدی را می دهد که یک چشم معمولی دارد و به همین دلیل به آن لنز نرمال هم می گویند.

 len1

با لنز 50 میلیمتر f/1.8 ارزان ترین لنز در این فاصله کانونی است. واین لنز واقعا شگفت انگیز است. خوب در ادامه می خواهم به سادگی برای شما توضیح دهم چرا باید حتما یک لنز 50 میلیمتر داشته باشید:

  •  برای کسانیکه با بودجه زیر 100 دلار می خواهند لنز خوبی بگیرند این لنز بسیار ارزان است و با هزینه یک اسباب بازی می توانید یک لنز خوب بخرید.
  • اجازه ندهید با قیمت سر شما را کلاه بگذارند. حتی کیفیت ارزان ترین لنز 50 میلیمتر در مقایسه با یک لنز زوم گرانقیمت فوق العاده است. این لنز به خاطر دقت بالا دوستداران بسیاری دارد.
  • لنز های پرایم و به خصوص لنز های پرایم 50 میلیمتری بسیار سریع هستند آنها دهانه لنز بزرگتری دارند و به شما اجازه می دهند حتی در نور کم با سرعت شاتر بالاتری عکس بگیرید. این یکی از ویژگی هایی است که بیشتر لنز های زوم در این زمینه ضعیف هستند. و آن گونه که شنیده ام بزرگترین دهانه لنزی که سریعترین لنز های تله دارند f/2.8 است و سریعترین لنز های پرایم آنگونه که شنیده ام لنز های 50 میلیمتر f/.95 هستند.
  • این لنز ها کوچک و سبک هستند و حمل آنها هم ساده است و می توانید آنرا به سادگی در یک کیف دوربین معمولی جای دهید.
  • یکی از برترین ویژگی های لنز های پرایم تجربه ارزشمندی است که از کار کردن با انها می آموزید. وقتی که چهارچوب تصویر ثابت است و تنها کاری که برای بزرگنمایی تصویر می توانید انجام دهید حرکت به سمت آن است با این محدودیت ها باید با دقت بالا و خلاقیت بیشتری عکس بگیرید و خود را بیش از حالت عادی با کل فرایند عکاسی درگیر کنید. و به همین دلیل است که افرادی که از لنز های پرایم استفاده می کنند تحرک بیشتری دارند و موقعیت های بهتری می توانند شکار کنند. در حقیقت استفاده از لنز پرایم بهترین تمرین برای تقویت توان عکاسی شماست.

 len2

نکته ای که کم اهمیت نیست اما در پایان ذکر می کنم این است که عده ای فکر می کنند از لنز 50 میلیمتری فقط در عکاسی پرتره و عکاسی در خیابان استفاده می شود در ادامه موارد متنوعی را ذکر خواهم کرد که از این لنز خارق العاده می توانید استفاده کنید:

  • عکاسی در نور کم: همانطور که در بالا ذکر شد دهانه لنز بزرگ اجازه می دهد نور بیشتری به دوربین برسد و به شما اجازه می دهد در نور کم بدون فلاش عکس بگیرید. این لنز برای عکس گرفتن در محیط های سربسته جاییکه نمی خواهید از فلاش استفاده کنید، بسیار مناسب است. و البته گشادی دهانه لنز هم به معنای این است که شما عمق میدان کمی دارید و باید ساختار صحنه را به گونه ای برنامه ریزی نمایید تا سوژه کاملاً در دید دوربین باشد.
  • استفاده معکوس به عنوان لنز ماکرو: و خبر خوب این است که می توانید از یک لنز 50 میلیمتری به صورت معکوس برای عکاسی مایکرو استفاده کنید. البته به رینگ مخصوص برای این کار نیاز دارید و اتوفوکاس ار از دست می دهید اما چون به این ترتیب با کمترین قیمت می توانید یک لنز مایکرو داشته باشید حذف این ویژگی خیلی مهم نیست.
  • جلوه واید:  اگر یک لنز واید برای عکاسی ندارید نگران نباشید. شاید نتوانید با لنز 50 میلیمتری دقیقاً همان عکسی را بگیرید که لنز واید می تواند بگیرید و برای اینگونه عکاسی ساخته شده است اما هنوز می توانید با این لنز ها عکسی بگیرید که جلوه واید داشته باشد برای این منظور باید فاصله مناسبی تا سوژه داشته باشید (از سوژه دور شوید) و دهانه لنز کوچکتری (شماره f بزرگتر ) انتخاب نمایید. با این کار ناحیه عریض تری (وایدتری) از تصویر پوشانده می شود.
  • جلوه تله: درست مانند بالا می توانید جلوه ای را که یک لنز تله ایجاد می کند شبیه سازی کنید. برای این منظور باید تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید و گشادی دهانه لنز را بیشتر کنید (شماره f کوچکتر). با این کار به خوبی پشت زمینه مات می شود که یکی از خاصیت های یک لنز تله است.
  • دوربین مخفی: این دوربین چون مانند چشم انسان عمل می کند می تواند برای دوربین مخفی هم به کار رود و علت دیگری که از این لنز می توانید به عنوان دوربین مخفی استفاده کنید این است که لنز کوچکی است و برای جاسازی نسبت به لنز های دیگر نیاز به فضای کمتری دارد.
  • عمق میدان: دهانه لنز گشاد سبب می شود عمق میدان فوق العاده کم شود که به کمک آن می توان عکس هایی گرفت با درجه خلاقیت بالا.
  • چهره ها و خیابان ها: از این لنز ها بیش از همه در عکاسی چهره یا پرتره و عکاسی خیابانی استفاده می شود و در هر دو مورد نتیجه شگفت انگیز است.

گاه در محافلی که با عکاسان مختلف صحبت می کنیم و تبادل نظر داریم شنیده ام که می گویند در ساخت لنز های 50 میلیمتری از شیشه ارزان قیمت استفاده می شود اما این حرف در نتیجه اطلاعات ناقص است.

در گذشته های دور لنز های 50  میلیمتری به عنوان لنز استاندارد استفاده می شد. امروزه لنز های زوم بسیار معمول شده اند و البته کار با دوربین را هم بسیار راحت کرده اند. اما هنوز هم با همه پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری که در زمینه عکاسی حاصل شده است باز هم لنز 50 میلیمتر به عنوان یکی از پر کاربردترین و ارزشمند ترین لنز ها از دید مهندسی اپتیک شناخته می شود و فرقی نمی کند که شما یک عکاس حرفه ای باشید یا اینکه برای سرگرمی عکس بگیرید توصیه می کنم این لنز را تهیه کنید هزینه زیادی ندارد از خرید آن پشیمان نمی شوید بلکه عاشق آن خواهید شد.

نوشته: پرانجیت سین

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. با سلام
    اگه فقط قدرت خرید یه لنز و داشته باشیم بین لنز 50 میلی و نیکون 18-105 کدام بهتر است
    با تشکر.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید