• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 08

چگونه بهترين فروشنده باشيم؟

گاه به نظر مي رسد كه بهترين فروشنده بودن كاري غير ممكن است اما در حقيقت اين گونه نيست. مي توانيد بهترين فروشنده باشيد و از اين طريق درآمد فوق العاده اي هم داشته باشيد اما براي اين منظور بايد سخت كار كنيد و براي خود و مشتري، ارزش و احترام بالايي قايل شويد.

بهترین فروشنده

در اين مقاله به ارائه راهكارهاي تبديل شدن به بهترين فروشنده مي پردازيم:

بخش اول: تقويت ويژگي هاي خاص

اعتماد به نفس بالايي داشته باشيد

افرادي كه مي خواهند از شما خريد كنند مي خواهند به شما و توانايي هاي شما اعتماد كنند آنها قبل از هر چيز شما را ورانداز مي كنند كه آيا دانش كافي در اين زمينه داريد و مي توانيد آنها را به خوبي راهنمايي كنيد يا نه. و اگر خود با شك و ترديد و عدم اطمينان صحبت كنيد نمي توانيد به آنها كالايي بفروشيد. بايد مشتاق باشيد و رفتار مثبتي داشته باشيد از اينكه مشتري را در كنار خود مي بينيد عميقا احساس خوبي بروز دهيد به گونه اي كه اين احساس خوب را در مشتري خود هم ايجاد كنيد.

افراد آرام و خوشرو، آرامش و خوشرويي را به اطرافيان القا مي كنند.

دانش تخصصي خود را تقويت كنيد

بايد كالاي خود را به خوبي بشناسيد و در اين زمينه تا آنجا كه مي توانيد تحقيق كنيد. درباره سوابق و قابليت هاي كالاهايي كه به مشتري عرضه مي كنيد اطلاعات كافي بدست آوريد. از كلي گويي بپرهيزيد و سعي كنيد اطلاعات دقيقي در اختيار آنها قرار دهيد.

اطلاعات دادن به مشتری

با اطمينان صحبت كنيد

درباره كالاي خود با اطمينان صحبت كنيد. اگر با شك و ترديد صحبت كنيد، خيلي سريع موضع خود را عوض می كنيد يا به راحتي مغلوب استدلال مشتري شويد، بدين معني است كه فروشنده صادقي نيستيد.

بخش دوم: بايد مشتري را متقاعد كنيد

اهميت توانايي هاي رهبري

احتمالا در اطراف خود افراد تاثير گذاري را ديده ايد كه با صحبت هاي خود مي توانند ديگران را تشويق به كاري كنند. براي اينكه فروشنده خوبي باشيد بايد هوش اجتماعي خود را تقويت كنيد. براي اين منظور بايد توانايي فردي خود را در برقراری ارتباط تقويت كنيد، مهارت هاي گوش دادن و صبور بودن را در خود تقويت كنيد، مواضعي شفاف صادقانه و محكم داشته باشيد و يكي از بزرگترين توانايي هاي يك فروشنده اين است كه به کمک توانایی هایش، مشتري را جذب كند.

رهبر باشيد!

بيشتر مردم به اعتماد به نفس بالا پاسخ خوبي مي دهند و اين رفتار بر تصميم گيري مشتريان تاثير فوق العاده اي دارد. فرض كنيد فروشنده اي به سمت شما مي آيد و تلاش مي كند به شما كالايي گرانقيمت را بفروشد و بدتر اينكه شما اين كالا را قبلا خريده ايد. فروشنده سعي نمي كند پرسش مهم را از شما بپرسد، بلکه تلاش می كند مشتري (شما) را درك كند يا دليلي براي خريد آن به شما بدهد. اينها كارهايي هستند كه از ديد مشتري گستاخي محسوب مي شوند و منجر به خريد نخواهند شد.

بخش سوم: تعامل با مشتري

مكالمه اي را آغاز كنيد و گوش فرا دهيد

هدف از آغاز يك مكالمه با مشتري اين است كه او را ترغيب كنيد سوال خود را از شما بپرسد يا با شما صحبت كند. بدين ترتيب شما به عنوان كسي ظاهر مي شويد كه اطلاعات مفيدي در اختيار آنها قرار مي دهيد. تلاش كنيد همان اطلاعاتي را كه آنها مي خواهند با آنها به اشتراك بگذاريد. مهم نيست آنها چقدر مي پرسند با صبر و حوصله پاسخگو باشيد.

دوست مشتري خود باشيد نه فقط يك فروشنده

همانطور كه مردم به دانش و اطمينان شما پاسخ مثبت مي دهند، وقتي كه با آنها مودبانه و دوستانه رفتار مي كنيد براي خريد از شما تمايل بيشتري نشان خواهند داد. بايد تلاش شما اين باشد كه به آنها كمك كنيد نه اينكه سعي كنيد حتما چيزي به آنها بفروشيد يا اينكه تلاش كنيد با تخفيف بالا جنس نامرغوبي را به آنها بفروشيد. وقتي مشتريان، شما را به عنوان فردي كه به مشتري كمك مي كند بشناسند سرمايه گذاري بلند مدتي انجام داده ايد.

دوست مشتري خود باشيد نه فقط يك فروشنده

جنس خود را خردمندانه معرفي كنيد

از جايي كه مشتري شما قرار دارد آغاز كنيد. اين كار را مي توانيد با توضيح ساده و صريح ارزش محصولي كه ارائه مي كنيد و همچنين فهماندن كمبود كه با آن جبران مي شود انجام دهيد.

بسيار پيش مي آيد كه مشتري از شما كمك مي خواهد تا آنجا كه مي توانيد جزييات بيشتري براي آنها ارائه دهيد. درباره نحوه توضيح دادن خود نگران نباشيد فقط ادب و احترام را رعايت كنيد. به عنوان مثال:

نگوييد: روغن هاي ناسالم را مصرف نكنيد.

بلكه بگوييد: روغن هاي با ارزش غذايي بالا مصرف كنيد كه براي شما مفيد است. فقط يكبار اين روغن زيتون رو امتحان كنيد.

نكته ها:

  • زبان بدن و تن صداي شما اهميت زيادي دارد. وقتي كه با مشتري روبرو مي شويد لبخند بزنيد! وقتي در حال صحبت كردن با او هستيد كمي به جلو خم شويد.
  • نگاه شما اهميت بالايي دارد و نشان مي دهد آيا به حرف خود اطمينان داريد يا خير!
  • درباره محصول توضيح دهيد اما خريدار را گيج نكنيد با توجه به توان و تخصص او برايش توضيح دهيد. تا جايي كه مي توانيد ساده صحبت كنيد بايد حرف هاي شما قابل فهم باشد. جزييات بيشتر را در ادامه صحبت ها و مكالمات خود در اختيارش قرار دهيد.
  • كالاي خود را بشناسيد. تحقيق كنيد و درباره محصول خود اطلاعات بيشتري بدست آوريد. مشتري از شما چيزهايي مي پرسد و اگر اطلاعات كافي نداشته باشيد يك فروشنده حرفه اي كه مي تواند به او اطمينان كند نخواهيد بود.
  • نگران و نا اميد نشويد اگر همان لحظه فروش نداشتيد. شما دانه اي كاشته ايد كه ميوه آن بازگشت انبوهي از خريداران در آينده نزديك است. مردم نياز به فكر كردن دارند، به آنها اجازه دهيد هر چقدر كه مي خواهند فكر كنند و در فروشگاه پرسه بزنند. هر چه مشتري بيشتر در فروشگاه بماند احتمال خريد كردنش بيشتر است و همچنين شلوغي فروشگاه شما مي تواند يك نشانه مثبت براي ديگر مشتريان باشد كه جاي درستي را براي خريد انتخاب كرده اند. و اگر مشتري رفت نگران نباشيد باز خواهد گشت. چون شما را فردي صادق و با دانش كافي يافته است كه هر اطلاعاتي بخواهد مي تواند از او دريافت كند حال چرا از شما خريد نكند؟
  • كالاي مناسب را در فروشگاه داشته باشيد اين بخشي از فرايند بازاريابي است اگر كالاي مرغوب و مناسب با نياز مشتري در فروشگاه نداشته باشيد نمي توانيد اعتماد و اطمينان او را در بلند مدت جلب كنيد.
  • ممكن است برخي مشتريان گستاخانه با شما رفتار كنند به عنوان فروشنده حتي در چنين شرايطي بايد صبور و مودب باشيد.
  • به خاطر داشته باشيد برخي افراد چيزي را كه عرضه مي كنيد نخواهند خريد و اهميت ندارد چقدر تلاش كنيد آنها براي خريد نيامده اند!

ترجمه: علي يزدي مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید