• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 08

پیشگیری از مصرف الکل و مواد مخدر در نوجوانان

نوجوانانی که الکل، سیگار و مواد مخدر استفاده نمی کنند احتمال کمتری دارد زمانی که بالغ می شوند آن را مصرف کنند. تلاش برای جلوگیری از سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان بایستی در اوایل زندگی و در همان کودکی با آموزش، تشویق رفتارهای سالم و مشخص نمودن قید و بندهای یک خانواده ایده آل شروع شود.

اعتیاد در نوجوانان

احترام به نفس مثبت، داشتن یک خانواده پشتیبان و حامی فرزند و نقش مثبت سرمشق ها به نوجوانان کمک می کند تا برای بدست آوردن انتخاب های خوب، اعتماد به نفس داشته باشند.

اگر در مجاورت یک همسایه پر خطر زندگی می کنید یا نوجوانتان در معرض خطر استعمال مواد مخدر است، یک برنامه اجتماعی می تواند به نوجوانتان کمک کند تا مهارتهای دوری گزیدن از مواد مخدر را بیاموزد.

حتی کودکان مدرسه ای نیز افکاری پیرامون استفاده از مواد مخدر دارند. بنابراین شروع زود هنگام برای یادگیری کودکان که مهارت های دور شدن از مواد مخدر را یاد بگیرند ضروری و لازم است.

الگو باشید و همیشه در ارتباط باشید

الگو باشید. به عنوان یک والد، تمایل شما به سمت مشروبات الکلی، سیگار و مواد مخدر یکی از بزرگترین اثرات را روی کودک خواهد داشت تا مصرف کننده مواد مخدر باشد. اگر مشکل مصرف مواد مخدر دارید به دنبال کمک یا راه حلی برای کنار گذاشتن آن باشید. اگر شما به عنوان الگوی نوجوان، مصرف آن را ترک کرده اید، در صورتی که نوجوان شما نیز مواد مخدر مصرف می کند در صدد ترک و کنار گذاشتن آن خواهد بود.

اعتقادات خود را به اشتراک بگذارید. حتی اگر نمی توانید به اعتقادات خود پایبند باشید و به آنها عمل نکنند ولی باز هم بیشتر بچه ها چیزهایی که والدین به آن ها می گویند را گوش می کنند. با نوجوانانتان درباره اثرات مواد مخدر بر روی احساس، درس، مدرسه و سلامتیشان صحبت کنید. اگر سابقه خانوادگی یا آشنایانی دارید که مشکل استفاده از مواد مخدر را تجربه کرده اند، با نوجوان خود صحبت کنید، این افراد را برای آنها مثال بزنید و در مورد خطرات افزایش مصرف مواد هشدار دهید.

در ارتباط باشید. دوستان نوجوانتان را بشناسید. بدانید نوجوانتان تمام وقت کجاست. زمان هایی را که خانواده جمع هستند، در کنار هم باشند مانند زمان غذاخوردن. برای سفر یا گردش با خانواده یا دیگر فعالیت هایی که خانواده را سرگرم می کند برنامه ریزی کنید.

منصف و سازگار باشید. انضباط و تادیب بیش از حد نیز می تواند خطر استفاده از مواد مخدر را افزایش دهد. عواقب معقولی را برای رفتار غیرقابل قبولش در نظر بگیرید، به طور مداوم آن ها را در بیرون همراهی کنید. به نوجوانانتان برای موفقیت هایش پاداش دهید. شرایطی را فراهم کنید تا نوجوان شما از قواعد خانواده پیروی کند. قرارداد و رفتار متقابلی بین والدین و نوجوان وجود داشته باشد تا اگر از برنامه پیروی نشد، بتوانید از رفتارهای متقابل در برابر نوجوان استفاده کنید.

تشویق فعالیت ها: نوجوانتان را با فعالیت های مهم سرگرم کنید و اوقات فراغت او را پر کنید مانند: ورزش، برنامه های مذهبی یا دیگر فعالیت های گروهی. نوجوانانی که احساس خوبی از خود دارند کمتر تمایل به مصرف مواد و الکل خواهد داشت.

ورزش کردن

اخطار دادن. مواد مخدری که به صورت عمومی در بین نوجوانان استعمال می شود را به نوجوانان معرفی کنید. با یک روانپزشک مشورت کنید. نحوه کار آن مواد، اینکه در خیابان به چه عنوانی نامیده می شوند و در مورد شخص و پیامدهای قانونی و نشانه های آن با نوجوان خود صحبت کنید.

صحبت در مورد عواقب شخصی و حقوقی

عواقب شخصی. در رابطه با برخی رفتارها، مانند روابط جنسی نا ایمن، که عواقب آن چگونه می تواند منجر به خاتمه دادن به زندگی اش شود توضیح دهید. در مورد اینکه استفاده از مواد مخدر چطور تا زمانی که در حال رشد و تحصیل هستند و برای رسیدن به مدارج بالاتر مانند دبیرستان، رفتن به دانشگاه و به دست آوردن شغل تلاش می کنند میتواند روی آینده آن ها تاثیر گذار باشد، صحبت کنید.

عواقب حقوقی. به نوجوانتان یادآوری کنید که استعمال مواد مخدر غیرقانونی است و در مورد افزایش خطر تصادف با خودرو، خشونت و دستگیر شدن به دلیل استفاده از مواد مخدر توضیح دهید.

ترجمه: زهرا صانعی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید