• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 09

راهنمای مصرف داروی کو آموکسی کلاو

راهنمایی علمی داروی کو آموکسی کلاو برای بیمار

این دارو جهت درمان بیماری فعلی شما توسط پزشک، تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.

داروی کو آموکسی کلاو

راهنمایی های عمومی

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر، با پزشک خود مشورت کنید.

  • در صورت داشتن حساسیت به داروهای گروه پنی سیلین ها و سفالوسپورین ها (مثل آموکسی سیلین، سفالکسین، سفیکسیم، …) و داروهای دیگر و یا حساسیت به مواد غذایی، رنگها و محافظ ها.
  • در صورت داشتن رژیم غذایی کم نمک.
  • در صورت ابتلا به بیماریهای قلبی، مشکلات خونی یا تاریخچه ای از آن، فشار خون، کیست فیبروزه، بیماری کلیوی، منونوکلئوزیس، مشکلات کبدی و بیماری های معده ای و روده ای.
  • حاملگی و شیردهی
  • در صورت مصرف هم زمان با هر نوع داروی دیگر
  • انجام هر نوع تست آزمایشگاهی
هشدارها

در صورت عدم بهبود و یا بدتر شدن بیماری بعد از گذشت چند روز از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

برای مشاهده اثر درمانی بهتر، دارو را با فواصل زمانی منظم (همراه با غذا یا با معده خالی) میل کنید و دوره درمان را حتی اگر ظاهرا بهبودی حاصل شده باشد کامل کنید.

برای کاهش شدت اثرات جانبی احتمالی این دارو مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ بهتر است کو-آموکسی کلاو را همراه با غذا میل نمایید.

در صورت بروز اسهال بعد از مصرف این دارو، از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

پنی سیلین ها به مقدار ناچیزی وارد شیر مادر می شوند. بنابراین ممکن است واکنش های حساسیتی مانند اسهال، عفونت های قارچی و حساسیت پوستی در کودک شما دیده شود.

مقدار و نحوه مصرف دارو به شکل سوسپانسیون و ساشه

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند. مقادیر مصرف معمول این دارو به شرح زیر است:

بالغین و نوجوانان با وزن بیش از 40 کیلوگرم: 250 تا 500 میلی گرم آموکسی سیلین در ترکیب با 125 میلی گرم کلاولانیک اسید هر 8 ساعت یا 500 تا 875 میلی گرم آموکسی سیلین در ترکیب با 125 میلی گرم کلاولانیک اسید هر 12 ساعت.

نوزاد با سن کمتر از 3 ماه: 15 میلی گرم آموکسی سیلین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 12 ساعت.

نوزادان با سن بیشتر از 3 ماه و کودکان با وزن کمتر از 40 کیلوگرم: 6/7 تا 22/5 میلی گرم آموکسی سیلین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در ترکیب با 1/7 تا 3/2 میلی گرم کلاولانیک اسید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 8 تا 12 ساعت.

مقدار و نحوه مصرف دارو به شکل قرص

بالغین و نوجوانان بیش از 40 کیلوگرم: 250 تا 500 میلی گرم آموکسی سیلین در ترکیب با 125 میلی گرم کلاولانیک اسید هر 8 ساعت یا 500 تا 875 میلی گرم آموکسی سیلین در ترکیب با 125 میلی گرم کلاولانیک اسید اسید هر 12 ساعت.

نوزادان و کودکان با وزن کمتر از 40 کیلوگرم: آموکسی سیلین در ترکیب با کلاولانیک اسید به شکل قرص برای نوزادان و کودکان با وزن کمتر از 40 کیلوگرم بسیار قوی بوده و برای این رنج سنی از آموکسی سیلین در ترکیب با کلاولانیک اسید به شکل سوسپانسیون و یا ساشه استفاده شود.

روش تهیه سوسپانسیون در شیشه 100 میلی لیتری

ابتدا چند بار شیشه را تکان دهید تا پودر داخل آن از هم باز شود، سپس تا خط نشانه، آب جوشیده و سرد شده را در دو مرحله به پودر بیفزایید و هر بار شیشه را خوب تکان دهید. قبل از هر بار مصرف شیشه را خوب تکان دهید و درپوش شیشه را بعد از مصرف محکم ببندید. سوسپانسیون کو-آموکسی کلاو را حتی المقدور با استفاده از پیمانه داخل جعبه میل نمایید و یا از قاشقی استفاده کنید که مقدار لازم (5 میلی گرم) را به بیمار برساند.

روش تهیه سوسپانسیون با پودر داخل ساشه

در یک استکان، یک یا دو قاشق سوپخوری آب بریزید و پودر محتوی یک ساشه را تماما به آن اضافه کنید و با یک قاشق چایخوری آن را خوب هم بزنید تا یکنواخت شود سپس سریعا میل نمایید.

مصرف داروی فراموش شده

در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو، به محض یادآوردن، مقدار فراموش شده را میل نمایید. چنانچه زمان نوبت بعدی فرا رسیده بود از خوردن آن صرف نظر کرده، مطابق قبل دارو را مصرف کنید و از دو برابر کردن مقدار دارو خودداری نمایید.

عوارض جانبی

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی، ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته گردد. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود و یا عوارض جزیی با ادامه درمان تطبیق بدن با دارو رفع می گردد، با این وجود در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت کنید:

راهنمای مصرف داروی کو آموکسی کلاو

عوارضی که در صورت بروز نیاز به قطع سریع دارو و تماس فوری با پزشک دارند: سرفه، تنفس نامنظم و سریع، تب، درد مفاصل، گیجی و منگی، خارش و ترشحات واژن، سنکوپ ناگهانی، ورم کردن صورت، قرمزی و التهاب چشم ها، تنفس کوتاه، بثورات جلدی همراه با سوزش و خارش، زخم در دهان و زبان، ایجاد نقاط سفید در دهان و زبان و خستگی و ضعف غیر معمول.

عوارضی که در صورت بروز نیاز به توجه پزشکی دارند: کرامپ های شکمی همراه با درد شدید، تحریکات شکمی دردناک، تشنج، کاهش مقدار ادرار، اسهال آبکی و شدید (شاید همراه با خون) افسردگی، تهوع و استفراغ، زخم در گلو، گلو درد و تب، خونریزی غیر عادی، زردی چشم یا پوست، قرمزی و التهاب زبان، درد سینه، ورم صورت، انگشتان و انتهای پاها و مشکل در دفع ادرار.

عوارضی که به مرور زمان و با تطابق بدن با دارو از بین رفته، نیازی به مراجعه به پزشک ندارند ولی در صورت تدام یافتن و یا تشدید شدن نیاز به توجه پزشکی دارند: اسهال متوسط، نفخ، سردرد، معده درد، بلع مشکل، احساس سرما، خونریزی بینی و خستگی غیر معمول.

علایمی مثل کرامپ های شکمی توام با درد و اسهال شدید و آبکی ممکن است تا چندین هفته بعد از قطع مصرف دارو نیز مشاهده شود.

شرایط نگهداری

دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

پودر خشک و قرص را در دمای کمتر از 25 درجه سانتی گراد، دور از نور مستقیم و رطوبت نگهداری نمایید.

سوسپانسیوت تهیه شده در شیشه را در یخچال نگهداری و از یخ زدگی محافظت نمایید. باقیمانده سوسپانسیوت های کو-آموکسی کلاو 156 و 312 را پس از 7 روز دور بریزید.

از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

بسته بندی و اشکال دارویی

قرص کو-آموکسی کلاو 375 و 625 در جعبه های 20 عددی، هر قرص به ترتیب حاوی 250 و 500 میلی گرم آموکسی سیلین و 125 میلی گرم کلاولانیک اسید می باشد.

سوسپانسیون کو-آموکسی کلاو 156 و 312 در شیشه های 120 میلی لیتری با خط نشانه در 100 میلی لیتر. هر 5 میلی لیتر سوسپانسیون آماده شده طبق دستور به ترتیب حاوی 125 و 250 میلی گرم آموکسی سیلین و 31/25 و 62/5 میلی گرم کلاولانیک اسید می باشد.

ساشه کو-آموکسی کلاو 156 که هر ساشه حاوی 125 میلی گرم آموکسی سیلین و 31/25 میلی گرم کلاولانیک اسید می باشد.

ساشه کو-آموکسی کلاو 312 که هر ساشه حاوی 250 میلی گرم آموکسی سیلین و 62/5 میلی گرم کلاولانیک اسید می باشد.

تهیه و تنظیم: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید