• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 15

حلوای برشتوک یا حلوای سرد

حلوا از دسرهای پر طرفدار و خوشمزه ای است که در انواع و شکل های مختلفی پخته می شود، در این مقاله حلوای برشتوک یا حلوای سرد را آموزش می دهیم که بسیار ساده است و برخلاف حلواهای دیگر احتیاج به تفت زیاد و زمان طولانی برای هم زدن ندارد. این حلوا به صورت سرد سرو می شود و طعم دلپذیری دارد از طرفی مواد آن در دسترس همگان است که با یک بار درست کردن حلوای برشتوک به طعم آن علاقه مند شده و از طرفداران آن خواهید شد.

علت این که به این حلوا، حلوای سرد می گویند این است که قبل از سرو آن از دو ساعت تا دو روز بایستی در یخچال گذاشته شود و هر چه بیشتر سرد نگه داشته شود راحت تر برش و قالب می خورد.

حلوای برشتوک برای مهمانی ها و دورهمی ها می تواند دسر مناسبی باشد. دستور پخت این حلوا تست شده است و می توانید با اطمینان خاطر از مقدار مواد و طرز تهیه آن، این دسر را در منزل تهیه کنید.

حلوای برشتوک یا حلوای سرد

مواد لازم حلوای برشتوک
  • آرد شیرینی یک کیلوگرم
  • روغن جامد نیم کیلوگرم
  • پودر قند 150 تا 200 گرم
  • آرد نخودچی پنج قاشق غذا خوری
  • پودر کاکائو یک قاشق غذا خوری برای تزئین
  • پودر هل دو قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیل یا پسته برای تزئین
طرز تهیه حلوای برشتوک

قابلمه ترجیحا از جنس روحی در اندازه مناسبی انتخاب کنید، آن را روی گاز با حرارت ملایم قرار دهید، سپس آرد سفید را داخل آن بریزید و هم بزنید تا طلایی رنگ شود.

وقتی که آرد از حالت خامی درآمد آرد نخودچی را به آن اضافه کنید و حدود یک ربع تفت دهید. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و آرد را الک کنید تا گلوله ها باز شود.

در این مرحله سه چهارم روغن را به مواد اضافه کنید و دوباره آن را روی گاز بگذارید و با حرارت ملایم تفت دهید. برای اینکه متوجه شوید چه مقدار روغن مناسب  است به این نکته توجه کنید:

اگر خمیر حاصله تا این مرحله، روغن را به خود جذب کرد و جمع شد، لازم نیست بقیه روغن را اضافه کنید، ولی در غیر اینصورت بقیه روغن را به مواد اضافه کنید، تا خمیر جمع شود.

به مدت دو تا سه دقیقه خمیر را تفت دهید تا به حالت سفت و یکدست در آید.

بعد آن را از روی گاز برداشته و کنار بگذارید سپس پودر قند و هل را به صورت خشک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا پودر قند کاملا به خورد آرد برود.

کف قالب فلزی که از قبل آماده کرده اید را چرب کنید و خمیر را داخل آن بریزید و سطح آن را با کاردک یا قاشق کاملا صاف کنید.

در مرحله بعد پودر کاکائو را با کمی آب جوش باز کنید و سطح آن را با کاکائو یا پودر پسته و نارگیل آن را تزیین کنید.

مراحل تهیه حلوای برشتوک به پایان رسید، آن را به مدت دو ساعت داخل یخچال قرار دهید. البته تجربه نشان داده است که اگر حدود دو روز در یخچال بماند، راحت تر قالب زده می شود و هنگام برش یا قالب زدن، پودر نمی شود.

بعد از دو ساعت آن را بیرون بیاورید و با قالب های دلخواه برش بزنید. روش ساده تر این که می توانید این حلوا را به صورت لوزی های کوچکی برش بزنید و آن را در ظرف مناسبی بچینید و نوش جان کنید.

تهیه این حلوای خوشمزه در زمان کوتاه، بسیار ساده و با مواد در دسترس میسر است و با کمی وقت گذاشتن می توانید یک حلوای خوشمزه برای مهمانی های خود آماده کنید. حلوای برشتوک میان وعده خوبی برای کودکان و حتی چاشت مناسبی برای مدرسه ی آنها خواهد بود.

ندا مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید