• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 17

جاذبه های گردشگری استانبول

استانبول شهری با فرهنگ و تاریخ غنی است، ترکیب این دو با یکدیگر آن را به شهری مهیج تبدیل نموده که چیزهای زیادی برای ارائه به مسافران از سراسر جهان دارد. این شهر در طول دوران نوسنگی تاسیس شده است.

مسجد آبی استانبول

امروزه استانبول شهر مدرنی است که میرات تاریخی آن مانند مساجد، کلیساهای صلیبی شکل، قصر سلطنتی، کلیسای جامع و بازار بزرگش سالم باقی مانده است. استانبول بزرگترین شهر ترکیه بین شرق و غرب واقع شده است، این شهر تجلی دلربایی و فریفتگی است که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند.

برج گالاتا

برج گالاتا دارای 67 متر ارتفاع است، که در سراسر افق‌ قابل رویت استانبول فرمانروایی می کند و بزرگترین چشم اندازهای شهر قدیم و اطرافش را ارائه می دهد. این برج سنگی قرون وسطایی، معروف به برج مسیح است زمانی که در سال 1348 ساخته شد بلندترین بنا در استانبول بود و هنوز هم بلندترین جایگاه در استانبول امروزی است. این برج در طول قرن ها تغییر یافته است، زمانی به عنوان برج دیده بانی نقطه آتش سوزی استفاده می شد. امروزه قسمت فوقانی آن شامل یک کافه، رستوران و کلوپ های شبانه است که رسیدن به آن از طریق آسانسور در ساختمان 9 طبقه امکان پذیر است جایی که می توانید چشم اندازهای حیرت انگیزی پیدا کنید.

برج گالاتا- استانبول

موزه باستان‌شناسی استانبول

یکی از معروف ترین موزه ها در ترکیه موزه باستان‌شناسی استانبول است که در واقع شامل سه موزه معروف است: موزه باستان‌شناسی استانبول، موزه شرق باستان Ancient Orient Museum و موزه تایلد کیوسک Tiled Kiosk Museum است. سه موزه ترکیب شده با هم دارای بیش از یک میلیون شیء از تمدن های سراسر جهان است. این موزه اولین موزه ترکیه است که در سال 1891 تاسیس شده و در محوطه کاخ توپقاپی قرار دارد. تاریخ موزه Tiled Kiosk به سال 1472 میلادی بر می گردد. موزه شامل هزاران شیء گرانقیمت بوده که شامل تابوت دان اسکندر بزرگ نیز است.

موزه باستان‌شناسی استانبول

کاخ دُلمه‌باغچه

باشکوه، مجلل و زیبا برخی از صفاتی هستند که برای وصف کردن کاخ دُلمه‌باغچه می توان به کار برد این کاخ با کاخ ورسای (مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است) مقایسه شده است. در قرن 19 میلادی با استفاده از 14 تن ورق طلا ساخته شده است. این بنا مسحور کننده ترین کاخ ترکیه است که ترکیب معماری سنتی عثمانی را با سبک های نوکلاسیسیسم، باروک و روکوکو به نمایش گذاشته است. از  سال 1856 تا 1924 خانه شش سلطان عثمانی بوده است همچنین بزرگترین چلچراغ کریستالی که هدیه ای از ملکه ویکتوریا است در این کاخ قرار دارد، فضای قرارگیری کاخ دُلمه‌باغچه نیز مسحور کننده است این کاخ در طول خط ساحلی تنگهٔ بُسفُر بنا شده است.

کاخ دُلمه‌باغچه- استانبول

مسجد سلیمانیه

بازدیدکنندگان مسجد سلیمانیه درباره زیبایی، آرامش و حس الهام بخش معنوی که مسجد  سلیمانیه به ان ها می دهد صحبت می کنند. مسجد سلیمانیه در تپه سوم استانبول واقع شده، مسجد در سال 1550 به دستور سلطان سلیمان یکم ساخته شد. این مسجد حقیقتا باشکوه، ترکیبی از بهترین سبک معمارى بيزانسى و اسلامی است.

مسجد سلیمانیه- استانبول

 مسجد سلیمانیه در طول سالها به طور گسترده ای دچار خسارت و ویرانی شد مخصوصا در طول جنگ جهانی اول زمانی که جنگ شروع شد و باغ آن به عنوان انبار سلاح مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط قرن بیستم بازسازی شد. مسجد توسط چهار مناره مشخص شده که نشان دهنده آن است که به وسیله یک پادشاه ساخته شده است و زمانی که ساخته شده بلندترین گنبد امپراتوری عثمانی بود.

کاخ توپقاپی

کاخ توپقاپی یکی از جاذبه هایی است که می بایست در استانبول از آن دیدن کرد آمیزه ای از تاریخ و مناظر خیره کننده است. تاریخچه غنی امپراتور عثمانی، کاخ توپقاپی توسط پنج کیلومتر از دیواره های سنگی با 27 برج احاطه شده است. تاریخچه کاخ توپقاپی به قرن 15 میلادی بر می گردد که روی تپه های مشرف به دریای مرمر، تنگه بُسفُر و شاخ طلایی واقع شده است. زمانی محل اقامت سلطنتی رسمی سلاطین عثمانی و مقر دولت ترکیه بود اما اکنون به عنوان موزه در یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کاخ جهان در نظر گرفته شده است. بازدیدکنندگان می توانند به طور اجمالی بخش اندرون، مکانی که دولتمردان در آن کار می کردند، مجموعه ای از اسلحه های قدیمی که توسط سلاطین استفاده می شدند، آشپزخانه قصر با کلکسیون عظیم ظروف چینی و خزانه ای با مجموعه جواهرات و ساعت و زمان سنج ها را بازدید کنند.

کاخ توپقاپی

ایا صوفیه

ایا صوفیه زمانی عبادتگاهی بوده که در طول قرن ها به مذاهب مختلف به خوبی خدمت کرده است. آن به عنوان یک کلیسای یونانی ارتدکس شرقی که خانه اسقف قسطنطنیه در سال 537 بود ساخته شده و آغاز به کار کرد. برای تقریبا شش دهه در قرن دوزادهم کلیسای کاتالویک بود و در سال 1453 به یک مسجد تبدیل شد و تا 1931 که تعطیل شد مسجد باقی ماند. این مکان به عنوان موزه در سال 1935 دوباره بازگشایی شد. زمانی بزرگترین کلیسای جامع در جهان به شمار می رفت و به عنوان الهام بخش برای دیگر مساجد از جمله مسجد آبی خدمت کرده است و مثال بزرگی از سبک معماری روم شرقی یا بیزانس است. ایا صوفیه به جهت موزاییک کاری هایی که صحنه‌های مختلف مذهبی را به تصویر می کشد بسیار معروف است.

ایا صوفیه

استانبول مدرن

موزه استانبول مدرن یکی از معروف ترین گالری های هنری خصوصی است، این مکان میزبان دائمی نمایشگاه هنر معاصر و مدرن است. این موزه همچنین با هدف اجرای برنامه هایی آموزشی برای معرفی هنرهای تجسمی برای بچه ها انجام به کار می کند.

استانبول مدرن

بازار بزرگ استانبول

مسافرانی که خرید کردن را دوست دارند نباید بازدید از بازار بزرگ استانبول با 5000 مغازه که آن را یکی از بزرگ ترین بازارهای سر پوشیده در جهان ساخته است از دست بدهند. این بازار پذیرای بیش از 250 هزار نفر در روز است بازار، اقلامی مانند جواهرات، فرش، ادویه، عتیقه جات و سرامیک که با دست نقاشی شده را در خود جای داده است. تاریحچه بازار به سال 1461 برمی گردد و امروزه دارای دو مسجد، چهار فواره، دو حمام ترکی یا استخر شنای سرپوشیده است. همچنین بازار جوهرات Cevahir Bedesten که در آن نادرترین و با ارزش ترین اقلام به طور سنتی یافت شده است. این‌ جایی است که خریداران سکه‌های قدیمی، طلا و جواهر، سنگ‌های قیمتی، سلاح‌های منبت کاری شده و مبلمان عتیقه را پیدا خواهید کرد.

بازار بزرگ استانبول

از جمله مکان های دیدنی دیگر استانبول: کلیسای Chora، Basilica Cistern، مسجد سلطان احمد، میدان Hippodrome یا میدان سلطان احمد، موزه هنرهای اسلامی، پارک مینیاتوری ترکیه (مینیاتورک)، موزه Sabanci و موزه Koç است.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید