• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 25

سه دفاع راست برتر 30 سال اخیر

در این یادداشت به معرفی موجز سه دفاع راست برتر 30 سال اخیر می‌پردازیم.

 فلیپ لام، بازیکن افسانه‌ای بایرن مونیخ که همواره در اوج بود، همزمان با قهرمانی بایرن در لیگ آلمان از میادین خداحافظی کرد و آخرین بازی خود در آلیانز آره‌نا را انجام داد. در این یادداشت به معرفی موجز سه دفاع راست برتر 30 سال اخیر می‌پردازیم.

 فلیپ لام، بازیکن افسانه‌ای بایرن مونیخ

 خاویر زانتی

 خاویر زانتی

کاپیتان محبوب اینتر 19 سال در اینتر حضور داشت. سبک بازی‌اش موجب شد هواداران اینتر به او لقب تراکتور بدهند. او تا زمانی که از فوتبال خداحافظی کرد همچون فلیپ لام در اوج بود.

زانتی که 178 سانتی‌متر بلندای قامتش بود فوتبال خود را از تاله‌رس آرژانتین آغاز کرد. وی سال 93 به بانفیلد پیوست و از آنجا مورد توجه استعدادیاب‌های اینتر قرار گرفت. زانتی سال 1995 به اینتر پیوست و تا سال 2014 برای این تیم بازی کرد و اغلب کاپیتان نراتزوری بود.

طی این 19 سال تراکتور 615 بازی برای اینتر انجام داد و 12 گل برای این تیم به ثمر رساند. هیچ بازیکن خارجی‌ای به اندازه‌ی زانتی در سری آ بازی نکرده است و تنها مالدینی، بوفون و توتی بیشتر از زانتی در سری آ به میدان رفته‌اند. همچنین وی با 858 بازی در کلیه‌ی بازی‌های رسمی بالاتر از جزپه برگومی، اسطوره‌ی اینتر، قرار دارد و از این حیث در اینتر رکورددار است.

زانتی علاوه بر دفاع راست در پست‌های دفاع چپ، هافبک میانی، دفاع آخر و وینگر راست و چپ نیز بازی کرده است. وی 5 اسکودوتو، 4 کوپا آمه‌ریکا، 4 سوپرکاپ، یک چمپیونز لیگ و یک جام باشگاه‌های جهان با اینتر و سه کوپا آمه‌ریکا و 2 جام کنفدراسیون‌ها به دست آورده است.

وی در فینال چمپیونز لیگ 2010 در پست دفاع چپ به کار گرفته شد و موفق شد به خوبی آرین روبن را مهار کند. در آن شب زانتی در برابر لام قرار گرفت.

 کافو

سه دفاع راست برتر 30 سال اخیر

کافو پس از این که 100 بار برای سائوپائولو به میدان رفت و در زاراگوزا و پالمیراس بازی کرد در سال 1997 به رم پیوست و دوران مهمی از فوتبال خود را در این باشگاه گذراند. وی بر خلاف زانتی و لام در باشگاه‌های زیادی بازی کرد. با این حال، دوران اوج او در دو تیم میلان و رم گذشت. وی 6 سال در رم بازی کرد و در تیم رویایی رم حضور داشت. آنها به رهبری کاپلو پس از چند دهه قهرمان سری آ شدند. در همین رم بود که یکی از دریبل‌های معروف تاریخ فوتبال را در دربی حساس رم به ندود (بازیکن وقت لاتزیو) زد و به شهرتی جهانی رسید. پس از فتح جام جهانی 2002 با برزیل کافو به میلان پیوست. وی 5 سال در میلان حضور داشت و دفاع آهنی این تیم را در کنار کالادزه، استام و نستا ساخت. وی در حدود 300 بار در سری آ به میدان رفت (دوران اوج لیگ ایتالیا) و 9 بار گلزنی کرد.

کافو تنها بازیکنی است که در سه فینال جام جهانی بازی کرده است. وی با رم و میلان دو بار قهرمان سری آ شده و یک بار با میلان آنچلوتی در سال 2007 چمپیونز لیگ را برده است. وی دو بار قهرمان جام جهانی، دو بار قهرمان کوپا آمه‌ریکا و یک بار قهرمان جام کنفدراسیون‌ها شده است. وی 142 بازی ملی هم در کارنامه دارد.

 فلیپ لام

 فلیپ لام

لام در تیم‌های جوانان، دوم و سوم و اصلی بایرن مونیخ بازی کرده. با این حال، وی سال 2003 به صورت قرضی به اشتوتگارت داده شد و در بازگشت جای ویلی سانیول را در ترکیب بایرن گرفت. لام در دوره‌ی مربیگری لویی فان خال به عنوان وینگر هم بازی کرد و با آمدن گواردیولا در میانه‌ی میدان نیز به کار گمارده شد. در دوره‌ی فان‌خال سمت راست بایرن با حضور روبن و لام به یکی از خطوط ترسناک بایرن تبدیل شده بود.

او طی 12 سال حضور در تیم اصلی بایرن به یکی از اسطوره‌های این باشگاه تبدیل شد. او از نظر بار تهاجمی برتر از زانتی و کافو و از نظر قدرت دفاعی کمتر از آنها بود. لام موفق شده 8 قهرمانی بوندسلیگا، 6 جام حذفی، یک چمپیونز لیگ، یک جام حذفی و یک جام جهانی به دست آورد.

وی 113 بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرده است و 5 بار نیز گلزنی کرده. نکته‌ی تحسین برانگیز در مورد لام این است که با وجود حضور جاشوا کیمیچ ملی‌پوش در سمت راست خط دفاعی آلمان او در ترکیب اصلی بایرن قرار می‌گرفت.

منبع:خبرگزاری ایلنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید