• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 25

عکسبرداری سه‌بعدی از پشت دیوار با استفاده از فناوری وای فای

 محققان آلمانی روشی را ابداع کردند که در آن با استفاده از فناوری وای فای، می‌توان تصاویر سه‌بعدی یا هولوگرام از اشیای درون یک اتاق بسته تهیه کرد.

  یک واقعیت آشکار درباره شبکه‌های وای فای که معمولا به سادگی از آن چشم‌پوشی می‌شود، امکان عبور امواج آن از دیوار است. این شبکه ها معمولا برای دسترسی بی‌سیم به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تمام امواج مایکروویو که از یک روتر خارج می‌شوند، به گوشی تلفن یا کامپیوتر کاربران نمی‌رسد و بخشی از آن در محیط پراکنده می‌شود. این امواج پراکنده پس از برخورد با اشیا و انسان‌ها در محیط بازتاب می‌شوند و مانند پرتوهای نور مرئی تمام محیط را پر می‌کنند.

عکسبرداری سه‌بعدی از پشت دیوار با استفاده از فناوری وای فای

محققان آلمانی دریافتند با استفاده از یک ابزار ساده می‌توان این امواج بازگشتی موجود در محیط را اسکن کرده و با استفاده از آن یک تصویر کلی از محیط به دست آورد. البته هنوز این فناوری در مراحل اولیه کار است و از وضوح کافی برخوردار نیست. برای مثال اگر یک فنجان قهوه روی میز قرار داشته باشد، بعد از اسکن امواج وای‌فای تصاویری به دست می‌آید که نشان دهنده شیئی روی میز است، اما هنوز امکان تشخیص دقیق فنجان وجود ندارد. با وجود این، شکل کلی بدن یک انسان یا حیوان یا هر شی با ابعاد بزرگتر از 4 سانتیمتر در محیط قابل تشخیص است.
در این شیوه از یک آنتن ثابت درون محیط و یک آنتن متحرک در خارج آن استفاده می‌شود. این آنتن‌ها علاوه بر وضوح سیگنال وای فای، شکل آن را که حاصل انتشار امواج با فرکانس‌ها و فازهای مختلف است، ثبت می‌کنند. در پایان سیگنال حاصل از هر دو آنتن به طور همزمان به یک کامپیوتر ارسال می‌شود تا تفاوت‌های موجود در وضوح و فاز امواج دریافتی به‌طور بلادرنگ مشخص شوند. این نرم‌افزار تعداد زیادی تصویر دوبعدی را ایجاد کرده و تمام آن‌ها را روی هم قرار می‌دهد تا یک هولوگرام سه‌بعدی ایجاد شود.
محققان معتقدند در صورتی که آنتن‌متحرک با استفاده از یک روبات پرنده با سرعت زیاد در اطراف ساختمان موردنظر حرکت کند، ظرف مدت 20 تا 30 ثانیه می‌توان تصاویری با وضوح بالا از محیط داخلی ساختمان به دست آورد.
ایده استفاده از وای فای برای مشاهده محیط از سال‌ها قبل وجود داشته است و پیش از این تلاش‌هایی برای ایجاد تصاویر دوبعدی با استفاده از دو یا چند آنتن صورت گرفته است. اما تا کنون کسی از این فناوری برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی از محیط داخلی ساختمان‌هایی که اشخاصی در آن ساکن هستند، استفاده نکرده است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید