• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 28

داروی اریسپت (دونپزیل) چیست؟

نام تجاری: دونپزیل

نام عمومی: اریسپت، اریسپت اُ دی تی

اریسپت چیست؟

اریپست یا دونپزیل عملکرد سلول های عصبی در مغز را بهبود می دهد. این دارو مهار کننده مرکزی استیل کولین استراز (استیل کولین استراز یا کولین استراز آنزیمی است که استیل کولین را که برای تحریک اعصاب لازم است در محل سیناپس آبکافت می‌کند) است. افرادی که زوال عقل (آلزایمر) دارند معمولا سطوح پایینی از این ماده شیمیایی را که برای پردازش حافظه، فکر کردن و عقل مهم است را دارند.

داروی اریسپت

اریسپت برای درمان زوال عقل متوسط که علت آن بیماری آلزایمر است استفاده می شود.

اریسپت بیماری آلزایمر را درمان نمی کند، این شرایط بیشتر اوقات حتی در افرادی که دونپزیل استفاده می کنند پیشرفت خواهد کرد.

اطلاعات مهم

قبل از استفاده از اریسپت اگر اختلال ریتم قلب مانند بیماری سندورم سینوس (sick sinus syndrome) یا ضربان قلب کند، بزرگ شدن پروستات، مشکلات دفع ادرار، آسم، بیماری انسدادی ریه یا حمله های ناگهانی مانند صرع دارید به پزشک اطلاع دهید.

اگر نیاز به هر نوع عمل جراحی دارید قبل از اینکه اقدامی انجام دهید در مورد استفاده از داروی اریسپت با پزشک جراح صحبت کنید.

اریسپت ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که سبب آسیب رساندن به تفکر و عکس العمل شود بنابراین اگر رانندگی می کنید یا فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری و بیدار ماندن دارند بایستی مراقب باشید.

قبل از استفاده از این دارو

نباید از اریسپت استفاده کنید اگر به دونپزیل یا هر داروی دیگری آلرژی دارید. اگر به هر دارویی آلرژی دارید پزشک را در جریان بگذارید.

مطمئن باشید که استفاده از اریسپت برایتان بی خطر است به پزشک بگویید اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید:

  • اختلالات ضربان قلب
  • سابقه زخم معده
  • بزرگ شدن پروستات یا مشکلات دفع ادرار
  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • صرع یا حمله های ناگهانی دیگر
  • سخت بلعیدن
  • اسم، بیماری مزمن انسدادی ریه یا دیگر بیماری تنفسی

هنوز مشخص نیست که این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر؟ اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید در صورتی که از این دارو استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مشخص نیست که داروی دونپزیل روی شیر مادر تاثیر بگذارد یا موجب آسیب رساندن به کودک شیرخوار می شود، اگر کودک را با شیر خود تغذیه می کنید به پزشک اطلاع دهید.

چگونه باید اریسپت را استفاده کنید؟

این دارو را طبق دستور پزشک استفاده نمایید. از دستورات روی برچسب دارو پیروی نمایید. این دارو را بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید همچنین برای طول دوره زمانی توصیه شده استفاده کنید.

ممکن است اریسپت همراه یا بدون غذا مصرف شود.

این دارو را خرد نکنید، نجوید یا نشکنید. آن را ببلعید.

اریسپت قرص دهانی است که نباید به قسمتهای کوچکتر شکسته شود و پس از برخورد با بزاق دهان بایستی بلیعده شود (اریسپت حتما طبق به دستور پزشک مصرف شود):

قرص را در بسته آن نگهداری کنید تا زمانی که قصد دارید از آن استفاده کنید. هنگام مصرف، یک قرص را با کندن پوست روی آن یا با فشار به عقب و خارج کردن از پوشش، جدا کنید ولی آن را له نکنید و یا به اطراف هل ندهید تا به قرص آسیبی نرسد.

با دست خشک قرص را جدا کنید و در دهان قرار دهید.

قرص را به طور کامل نبلعید اجازه دهید روی زبان بدون جویدن حل شود.

قرص حل شده را چندین بار ببلعید. بعد از اینکه کامل حل شد یک لیوان آب بنوشید.

اگر نیاز به جراحی یا کار دندانپزشکی دارید قبل از انجام هر گونه اقدامی جراح را در جریان اینکه از اریسپت استفاده می کنید قرار دهید زیرا ممکن است نیاز داشته باشید برای مدت کوتاهی مصرف دارو را متوقف کنید.

بدون دستور پزشک مصرف اریسپت را متوقف نکنید.

این دارو را در دمای اتاق دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

اگر مصرف یک دوز آن را فراموش کردید چه اتفاقی می افتد؟

دوز فرموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از دوز فراموش شده بگذرید و آن را استفاده نکنید. اگر برای 7 روز متوالی دوز دارو را از دست دادید به پزشک قبل از استفاده مجدد دارو اطلاع دهید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید