• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 29

آیا داشتن کیست، زن را از باردار شدن محروم می کند؟

آیا داشتن کیست، زن را از باردار شدن محروم می کند؟

کیستهای تخمدان، کیسه های پر از مایعی هستند که در تخمدان تشکیل می شوند. کیستهای تخمدان معمولا سرطانی نیستند. در واقع تا حدی بی ضررند. بیشتر زنان کیست دارند ولی خود از داشتن آنها مطلع نیستند.

  کیست تخمدان و بارداری

بیشتر کیستها در سونوگرافی قابل تشخیص است که سایز آنها را نیز مشخص می کند. بیشتر کیستها، علایم و نشانه ای ندارند، اگر یک کیست از تخمدان جدا یا پاره شود و یا بترکد، ممکن است احساس درد ناگهانی و ناراحتی برای شما پیش آید.

اگر برای شما کیست تخمدان تشخیص داده شده در حالی که قصد بارداری داشته باشید. مهم است که بدانید کیست تخمدان به خودی خود، سبب مشکلاتی برای بارداری نمی شود ولی همیشه استثنائاتی وجود دارد.

آیا بیماری به نام “کیست رحم” وجود دارد؟

بیماری به نام “کیست رحم” وجود ندارد ولی عده‌ای کیست تخمدان را کیست رحم می‌دانند. کیست تخمدان قابل تشخیص و درمان است.

کیست تخمدان چیست؟

کیست یک حباب پر از مایع است که در بدن یا بخشهایی از بدن ظاهر می شود. اندازه کیست می تواند از چند میلیمتر تا دهها سانتی متر باشد. کیست ممکن است در یکی از تخمدان های زن قبل یا در حین بارداری اتفاق بیفتد.

کیست تخمدان نوعی تومور است اما وقتی در شما تشخیص داده شد، لازم نیست که از شنیدن آن دچار وحشت شوید. جرا که تومور خوش خیمی است که پر از مایع است. در بیشتر نمونه ها با گذشت زمان، ناپدید می شود و مشکل مهمی را برای زن باردار ایجاد نمی کند.

آندومتریوز

کیستهایی که معمولا سبب مشکلاتی برای باروری می شوند، در شرایط آندومتریوز به وجود می آید.

آندومتریوز شرایطی است که سلولهایی از لایه داخلی رحم در جایی غیر از رحم رشد می کنند. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می‌شود. در اندومتریوز بافت‌هایی همانند رحم در جاهایی بیرون از رحم رشد می‌کنند. اگر تومور یا زوایدی لوله فالوپ را مسدود کند، خون در تخمدان ها گیر می کند و سبب ایجاد کیست می شود.

این در حالی است که هنوز احتمال باروری وجود دارد، آندومتریوز باروری را کاهش می دهد. در واقع، بیش از 50% افراد نازا، آندومتریوز دارند.

کارهای زیر خطر داشتن آندومتریوز را کاهش می دهد:

  • ورزش منظم
  • خودداری از مصرف الکل
  • اجتناب از نوشیدنی هایی که غنی از کافئین است.

آندومتریوز چیست؟

سندروم پلی کیستیک تخمدان

اگر تعداد زیادی کیست با اندازه مشخص در تخمدان داشته باشید مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان شده اید که سبب نازایی در زنان می شود.

تخمدان شامل تخمک هایی است که می تواند به عنوان جنین رشد می کنند. این تخمک ها هر ماه در طی فاز تخمک گذاری سیکل قاعدگی از تخمدان آزاد می شوند. تخمک ها در کیسه های خیلی کوچکی به نام فولیکول ها قرار دارند که پر از مایعی هستند که تخمک ها در آن بالغ می شوند.

در حالت طبیعی، فولیکول ها شکسته می شوند تا تخم های بالغ شده آزاد شوند و برای باروری به رحم فرستاده شوند.

زنانی که سندروم پلی کیستیک تخمدان دارند همه ی هورمون های مورد نیاز تخمک ها برای بالغ شدن را نمی سازند. فولیکول ها رشد می کنند و پر از مایع می شوند اما تخمکها آزاد نمی شوند. تخمک گذاری اتفاق نمی افتد و فولیکول ها ممکن است تبدیل به کیست شوند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، بدن در ساخت هورمون پروژسترون دچار مشکل می شود، چرا که این هورمون برای داشتن سیکل منظم قاعدگی ضروری است.

اگر سندروم پلی کیستیک تخمدان دارید شاید در معرض خطر بیشتری از دیابت بارداری، فشار خون بالا، سقط جنین یا زایمان زودرس باشید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید