• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 29

گلهای آپارتمانی-درباره فیکوس میکروکارپا بیشتر بدانید

نام های رایج: انجیر پرده‌ای، گیاه جینسنگ، انجیر هندی، فیکوس تایوان، برگ بو هندی، انجیر چینی

خانواده: موراسه

فیکوس میکروکارپا

توزیع فیکوس میکروکارپا

فیکوس میکروکارپا بومی منطقه سریلانکا تا هند، تایوان، مجمع‌الجزایر مالایی، جزایر ریوکیو استرالیا و کالِدونیای جدید است.

شکل ظاهری فیکوس میکروکارپا

فیکوس میکروکارپا بوته ای همیشه سبز با رشدی سریع، گرد و سر-پهن یا درختی است که می تواند به ارتفاع 15 متر (49 فوت) یا بیشتر با پهنای یکسان برسد. تنه صاف و خاکستری روشن آن که می تواند بیش از 1 متر در قطر رشد کند که واقعا عجیب و قابل توجه است.

برگ های چرمی صیقلی به رنگ سبز سیر، به صورت متراکم شاخه های درخت را پوشانیده اند. گیاه جدید یا تازه رشد کرده تمام طول سال گلهای سرخ روشن متمایل به فسفری می دهد که زیبایی درخت را دو چندان می کند.

فیکوس میکروکارپا برگهایی بیضی شکل به رنگ سبز سیر، صاف و براق با طول تقریبی 8 سانتی متر و ساقه های عمودی با انشعاب زیاد دارد. این درخت گاهی اوقات میوه های کوچک باورنکردنی دارد. از آنجاییکه این گیاه می تواند سرمای زیادی را تحمل کند اغلب به شکل های خاصی پرورش داده می شود مثل حالت قالب هرمی شکل.

ریشه های این گیاه حالت متورم دارند و آب و مواد مغذی را ذخیره می کنند و این امر باعث می شود گیاه در شرایط آب و هوایی ناملایم بدون آب و غذا برای مدت طولانی زنده بماند و یک گیاه خانگی بی نظیر شود. همانطور که ریشه ها متورم تر می شود گیاه نیز مسن تر می شود ولی با برخی آموزش ها می توان بونسای شگفت انگیزی پرورش داد.

بونسای، گیاهی زینتی است که در ژاپن از قرن های گذشته پرورش داده می شود، این گیاه را به صورت مینیاتوری تزئینی، در داخل گلدان پرورش می دهند. پرورش بونسای برای خیلی از افراد یک سرگرمی محسوب می شود و به صورت  یک باغ کوچک در داخل گلدان است که این گیاه را بسیار جذاب می کند.

مراقبت های گیاه خانگی

اگر گیاه فیکوس میکروکارپا در گلدان بزرگی قرار داده شود به سرعت رشد می کند و اگر در گلدان کوچک نشانده شود به صورت مادام العمر گیاهی مینیاتوری باقی خواهد ماند. اندازه نهایی آن بستگی به آبدهی، تغذیه و پرورش گیاه دارد.

هر فیکوس میکروکارپایی که در خانه پرورش داده می شود باید به صورت مرتب برگ های آن را با اسپری تمیز کنید تا از تجمع گرد و غبار جلوگیری شود.

نور

فیکوس میکروکارپا در نور ملایم یا مکانی که مقداری نور خورشید در هر روز بدست آورد به خوبی رشد می کند.

دما

در حالت عادی فیکوس میکروکارپا به دمای گرم اتاق نیاز دارد ولی این گیاه به تدریج می تواند خودش را با دماهای مختلف وفق دهد. در اتاق های خیلی گرم برای جلوگیری از حمله عنکبوت قرمز گیاه را با احتیاط بررسی نمایید زیرا این حشره در هوای گرم و خشک رشد می کند.

فیکوس میکروکارپا در هوای آزاد یا بیرون از منزل نیز به خوبی می تواند رشد کند و هر نوع آب و هوایی را تحمل کند.

برگ های فیکوس میکروکارپا در مناطق سرد یا یخبندان که نور کمتری دریافت می کنند یا نوع خانگی آن زمانی که سرما شدید باشد واکنش می دهند.

فیکوس میکروکارپا در دمای زیر 13 درجه سانتی گراد ممکن است آسیب زیادی را تحمل کند مخصوصا زمانی که گیاه تازه ای است.

آبـدهی

فیکوس میکروکارپا با وجود مقداری رطوبت در ریشه ها خوب رشد می کند. قبل از هر بار آبدهی اجازه دهید تقریبا نصف بالای گلدان خشک باشد. این گیاهان می توانند برای مدت طولانی در خاک خشک رشد کنند اما ترجیح می دهند در محیط مرطوب باشند.

کوددهی

هر هفته از یک کود نیمه قوی تا زمانی که فیکوس میکروکارپا در حال رشد است استفاده کنید. فصل پاییز زمانی که گیاه در حال استراحت است اجازه دهید بدون کود رشد کند. هیچگاه فیکوس میکروکارپا بیمار یا خشک را کود ندهید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید