• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 01

فواید کم خوردن و روزه داری از کلام پیامبر اکرم (ص)

در عالم هستی هیچ پدیده ای  بی حکمت نیست و اینکه حکمت خیلی از پدیده ها بر ما پوشیده است و بشر به کمک عقل محدود خود قادر به درک آنها نیست ولی با گشت و گذاری در بوستان روایت اهل بیت (ع) می توان به حکمت بعضی از پدیده ها پی برد.

در این مقاله به چند سفارش در باب فواید کم خوردن، گرسنگی و روزه داری از کلام پیامبر اکرم (ص) با ذکر منبع اشاره می کنیم.

 فواید کم خوردن و روزه داری از کلام پیامبر اکرم (ص)

فوائد کم خوری

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ساکنان یک خانه، در اثر کم خوردن غذا خانه شان نورانی می گردد. (المعجم الاوسط، ج5 ، ص 229، ح 5165)

پیامبر (ص) فرمودند: مادر همه داروها کم خوری است. (المواعظ العددیه، ص 213)

حضرت عیسی (ع) فرمودند: چون غذا می خوری از سیر شدن حذر کن، زیرا اگر غذا بر سینه سنگینی کند و از اندازه افزون شود، طراوت چهره از میان میرود. (علل الشرایع، ص 497، ح1)

پیامبر (ص) فرمودند: اگر کسی خوراک خود را کم کند، درونش از نور سرشار می گردد. (الفردوس، ج 1، ص 290، ح 1138)

پیامبر (ص) فرمودند: هرکس، از این خرسند می شود که خویش را از ابلیس برهاند، باید گوشت و چربی خود را با کم خوری آب کند، چرا که از کم خوری، حضور فرشتگان، و فراوان اندیشیدن در آنچه نزد خداوند است، حاصل می شود. (الفردوس، ج 3، ص 536، ح 5672)

پیامبر (ص) فرمودند: معده، خانه همه درد هاست و پرهیز، ریشه ی همه درمان ها است. (طب النبی، ص 2)

پیامبر (ص) فرمودند: پرهیز، سرآمد درمان، و معده خانه درد است. هر بدنی را به همان که بدان خو می گیرد عادت دهید. (الاحکام النبویه، ج 2، ص 7)

پیامبر (ص) فرمودند: خوشا به حال آنان که شکم تهی می دارند و گرسنگی می کشند آنان کسانی اند که در روز قیامت، سیر می شوند. (الجعفریات، ص 165)

پیامبر (ص) فرمودند: همدمان گرسنگی در این سرای، همدمان سیری در سرای دیگرند و منفورترین مردم نزد خداوند، پرخوران آکنده شکم اند. (تنبیه الخواطر، ج 1، ص 102)

فواید کم خوری و روزه داری

فائده های گرسنگی

پیامبر (ص) فرمودند: روزه بدارید تا تن درست بماند. (الدعوات، ص 76، ح 179)

پیامبر(ص) فرمودند: خداوند به یکی از پیامبران بنی اسرائیل، وحی کرد که به طایفه ات خبر بده هیچ بنده ای یک روز برای خشنودی من روزه نمی گیرد، مگر آنکه تن او را سالم می دارم و او را پاداشی بزرگ می دهم. (ثوب الایمان، ج 3، ص 412، ح 3923)

پیامبر (ص) فرمودند: شیطان در درون آدم زاده به سان خون، جریان می یابد، گذرگاه های او را با گرسنگی، تنگ می کند. (عولی اللالی، ج 17، ص 273، ح 97)

پیامبر (ص) فرمودند: دل به هنگام تهی بودن درون، بار حکمت، بر می گیرد. (تنبیه الخواطر، ج 2، ص 119)

پیامبر (ص) فرمودند: چون همدمان گرسنگی و تفکر را دیدید، به آنان نزدیک شود، چرا که حکمت، آنان را همراهی می کند. (کنزالعمال، ج 9، ص 37، ح 24818)

پیامبر (ص) فرمودند: خداوند می فرمایند: پنج چیز را در پنج چیز نهاده ام، اما مردم، آنها در پنج چیز دیگر می جویند، و نمی یابند، دانش را در گرسنگی و رنج و تلاش قرار دادم در حالی که مردم آن را در سیری و آسایش می جویند و در نتیجه آن را نمی یابند. (عولی اللالی، ج 4، ص 61، ح 11)

پیامبر (ص) فرمودند: اگر نفس آدم بر او چیرگی یافت، یک سوم (معده) برای خوراک یک سوم برای نوشیدن و یک سوم برای نفس کشیدن خواهد بود. (سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1111، ح 3349)

پیامبر (ص) فرمودند: پس از من، روشی پدید خواهد آمد، مومن به اندازه ی یک معده می خورد و کافر به اندازه ی هفت معده. (الکافی، ج 6، ص 268، ح 1)

پیامبر (ص) فرمودند: دل ها را با فراوانی خوراک و نوشیدنی ها نمیرانید، زیرا دل به سان کِشت اگر آب زیادی بدان رسانده شود، می میرد. (مکارم الاخلاق، ج 1، ص 320، ح 1025)

پیامبر (ص) فرمودند: هر کس به پُر خوردن و پر نوشیدن خو بگیرد، سنگ دل می شود. (طب النبی، ص 5)

پیامبر (ص) فرمودند: از شکم سیری حذر کنید، چرا که مایه تباهی تن به باز آمدن بیماری و سستی در عبادت است. (الدعوات، ص 74، ح 172)

پیامبر (ص) فرمودند: خوردن پس از سیری، پیسی می آورد. (الامالی صدوق، ص 636، ح 854)

پیامبر (ص) فرمودند: خوردن بدون گرسنگی و خوابیدن بدون بیداری کشیدن و احساس نیاز به خواب، نزد خداوند، گناهی بزرگ است. (الفردوس، ج 3، ص 306، ح 4920)

پیامبر (ص) فرمودند: یکی از انواع زیاده روی، این است که هر آنچه را دوست داری، بخوری. (سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1112، ح 3352)

امیدواریم این مجموعه تلنگری باشد برای کسانی که زیاد می خورند و همیشه می خورند و کسانی که روزه داری را مایه ضرر و آسیب جسمی روحی برای خود می دانند، بنابراین بیشتر بر دستورات اهل بیت (ع) فکر و عمل کنند.

تنظیم: میترا نامجو

برگرفته از کتاب طب الکبیر از کلام: پیامبر، امام صادق، امام رضا و ائمه اطهار علیهم السلام، محسن شکری پینوندی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید