• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 10

عملگرهای زبان php

مقاله قبلی: نحوه تعریف متغیرها و ثابت ها در پی اچ پی PHP

در این آموزش، به شما خواهیم گفت که در زبان PHP چگونه می توانید با استفاده از عملگرها، عملیاتی را بر روی متغیرها و مقادیر انجام دهید.

به علایمی که متغیرها و مقادیری که عملگر بر روی آنها اعمال می‌شود عملوند می‌گویند. در بیشتر مواقع یک عملگر به همراه دو عملوند مورد استفاده قرار می‌گیرد اما عملگرهای تک عملوندی هم وجود دارد پس با ما همراه شوید تا با انواع و اقسام عملگرهای php آشنا شوید.

عملگرهای php

عملگرها در حقیقت نمادهایی هستند که به پردازشگر PHP اعلام می دارند که عملیات خاصی را بر روی عملوندها انجام دهد. متقابلا عملوند نیز به مقداری گفته می‌شود که عملگر بر روی آن اعمال میگردد. برای مثال علامت (+)، عملگری است که به PHP دستور میدهد تا دو متغیر یا دو مقدار را با هم جمع کند. حال آنکه علامت (<)، عملگری است که دستور مقایسه دو مقدار را به PHP میدهد.

لیست زیر توصیف کننده عملگرهای مختلفی است که در PHP مورد استفاده قرار می گیرند.

عملگرهای محاسباتی (ریاضی)

این عملگرها برای انجام عملیات محاسباتی رایجی نظیر جمع و تفریق، ضرب و تقسیم و غیره بکار میرود.

در جدول زیر لیست کاملی از عملگرهای محاسباتی زبان PHP را معرفی کرده ایم.

عملگرهای محاسباتی

اگر میخواهید نحوه کار هر یک از این عملگرها را در عمل ببینید کافیست بعد از نصب نرم افزارهایی همچون WampServer، قطعه کد زیر را در ویرایشگر خود کپی و پیست کرده و با زدن دکمه run آن را اجرا کنید تا بتوانید نتیجه را ببینید.

نکته : در زبان php متغیرها را با یک علامت $ که قبل از نام متغیر می آید مشخص می کنند.

مثال:

مثال عملگر محاسباتی

عملگرهای نسبت دهی

این عملگرها برای انتساب مقادیر به متغیرها (تخصیص مقدار) مورد استفاده قرار می گیرند و حسنشان در این است که دو عملیات را در یک عملیات خلاصه می کنند. تفاوت این نوع عملگرها با بقیه این است که مقدار عملوند سمت راست خود را تغییر میدهند حال آنکه اغلب عملگرها، مقدار عملوندهای خود را دستکاری نمی‌کنند.

عملگر نسبت دهی

مجددا برای نمایش نحوه کار این عملگرها، قطعه کد زیر را در ویرایشگر خود وارد نموده و اجرا کنید تا نتیجه را ببینید.

مثال عملگر نسبت دهی

عملگرهای مقایسه ای

عملگرهای مقایسه ای برای مقایسه مقادیر دودویی (مقادیری از نوع داده Boolean) بکار میروند. تنها مقادیر قابل قبول برای این نوع داده، True (درست) و False (نادرست) می‌باشد. عملگرهای مقایسه ای، عملوندهای خود را مورد بررسی قرار میدهند و اگر نتیجه بررسی موفقیت آمیز بود true و در غیر اینصورت false برمیگردانند. عمده استفاده این عملگرها در ساختارهایی همانند دستورات شرطی if و حلقه هایی مثل while ،for می باشد.

عملگرهای مقایسه ای

باز هم کد زیر را در ویرایشگر خود وارد نموده و نتیجه را مشاهده کنید.

عملگرهای مقایسه ای

عملگرهای افزایش و کاهشی (به اندازه یک واحد)

گاهی اوقات نیاز است که مقدار یک متغیر از نوع صحیح را به اندازه یک واحد کاهش یا افزایش دهیم مثلا شمارنده موجود در حلقه for را. این عملگرها دقیقا به همین منظور (یعنی برای افزایش و یا کاهش مقدار یک متغیر به اندازه یک واحد و نسبت دهی نتیجه به همان متغیر) مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در گروه عملگرهای تک عملوندی قرار می‌گیرند.

این عملگرها با عنوان‌های پس‌افزایش (Post-increment)، پس‌کاهش (Post-decrement)، پیش‌افزایش (Pre-increment) و پیش‌کاهش (Pre-decrement) شناخته می شوند. در واقع با توجه به محل قرارگیری دو علامت جمع متوالی و یا تفریق متوالی (قبل یا بعد از نام متغیر) به این نوع عملگرها پیشوندی و یا پسوندی می‌گویند. 

در حالت عادی رابطه رو به رو صحیح است.

عملگر افزایشی

اما اگر این عملگرها به عنوان بخشی از یک عبارت مورد استفاده قرار بگیرند محل قرارگیری عملگرها نتیجه متفاوتی را تولید می‌کند . مثلا در عبارت زیر ابتدا x با مقدار اولیه خودش (یعنی 7)  با عدد  8 مقایسه میگردد و سپس یک واحد افزایش می‌یابد.

حالت مقایسه

در حالیکه در عبارت زیر ابتدا به متغیر x یک واحد افزوده شده و سپس نتیجه با عدد 8  مقایسه میگردد.

افزایش و مقایسه

عملگرهای افزایش و کاهشی (به اندازه یک واحد)

با اجرای قطعه کد زیر می توانید خروجی را ببینید.

مثال عملگر افزایشی

عملگرهای منطقی

از این عملگرها معمولا برای ترکیب عبارت شرطی استفاده می شود. And  به معنای “و” همچنین or به معنی “یا” می باشد.

  عملگرهای منطقی

با اجرای قطعه کد زیر می توانید خروجی را ببینید.

  عملگرهای منطقی
عملگرهای رشته ای

در زبان php، برای الحاق رشته ها از دو عملگر  “.” و “=.” استفاده می‌شود. اگر بخواهید چندین رشته را صرفا با یکدیگر الحاق کنید از عملگر  “.” استفاده کنید. اما اگر بخواهید ضمن الحاق چندین رشته با هم، رشته حاصله را درون اولین متغیر رشته ای بریزیم از عملگر “=.” استفاده می کنید.

عملگرهای رشته ای

با اجرای کد زیر می‌توانید تفاوت این دو عملگر را به خوبی دریابید.

مثال عملگر رشته ای

عملگرهای آرایه ای

عملگرهای آرایه ای برای مقایسه آرایه ها با همدیگر بکار میروند.

عملگر آرایه ای

قطعه کد زیر را اجرا کنید و نتیجه را ببینید.

مثال عملگر آرایه ای

مقاله بعدی:  Syntax در PHP 5

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید