• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 06 / 18

اشنایی با فیبر کربن و کاربرد های آن

 

در بین مواد فیبری تقویت شده فایبرگلاس نقش اسب باری صنعت را بازی می کند. و در مقایسه با مواد اولیه و مصالح سنتی مانند چوب، فلزات، سیمان و.. مورد استفاده در صنعت توانسته گوی سبقت را از آنها برباید. محصولاتی که با فایبرگلاس ساخته می شوند استحکام خوبی دارند، عایق الکتریکی خوبی هستند، سبک وزن بوده و مواد اولیه آن بسیار ارزان است.

اما در کاربرد هایی که به استحکام بیشتر و وزن کمتری نیاز است، زیبایی کار هم مهم است ترکیبات فیبری قوی تر پا به میدان می گذارند.

آرامید فیبر، مانند دوپونت کلوار در کاربرد هایی با مقاومت کششی بالا مورد استفاده قرار می گیرد و یک مثال از جایی که از این ترکیبات استفاده می شود در خودروها و لباس های ضد گلوله است.

فیبر کربن

و همچنین فیبر کربن برای مصارفی که به وزن کم، سختی بالا، رسانایی بالا یا مصارفی که نیاز به بافت دارند مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه نمونه هایی از مصارف فیبر کربن را رائه می کنیم:

فیبر کربن در صنایع هوا فضا

صنایع هوا فضا یکی از اولین صنایعی است که از فیبر کربن استفاده کرده است. استاندارد های بالای فیبر کربن آنرا جایگزین مناسبی برای آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم ساخته است. اولین دلیلی که صنایع هوا فضا به فیبر کربن علاقه نشان می دهند سبک بودن آن است.

هر کیلوگرم که از وزن صرفه جویی می شود تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد، به همین دلیل است که هواپیمای 787 دریم لاینر که به کمک فیبر کربن مقدار قابل توجهی از وزنش کم شده است به پر فروش ترین هواپیمای مسافربری در تاریخ لقب گرفت در این هواپیما مقدار زیادی از بدنه و شاسی از فیبر کربن ساخته شده است.

لوازم ورزشی

یکی دیگر از بازار های پر رونق برای فیبر کربن لوازم ورزشی است. ورزشکاران برای دستیابی به رکورد های بالاتر و پیروزی در برابر رقبا حاضرند برای تجهیزات سبک وزنی که با فیبر کربن ساخته می شوند پول بیشتر بپردازند. لوازم ورزشی مانند: راکت تنیس، چوب گلف، چوب بیس بال، چوب هاکی، تیر و کمان و… محصولاتی هستند که برای ساخت آنها از فیبر کربن استفاده می شود.

در رقابت های ورزشی تجهیزات و لوازم سبک و با استقامت بالا برای ورزشکاران برتری ارزشمندی هستند. به عنوان مثال با یک راکت تنیس سبک تر ورزشکار می تواند توپ را با سرعت بالاتری به سمت حریف روانه کند و سریع تر واکنش نشان دهد. و همچنین در مسابقات دوچرخه سواری ورزشکاران از دوچرخه های فیبرکربن و کفش های ورزشی فیبر کربن استفاده می کنند تا در برابر رقبا برتری خود را حفظ کنند.

پره های توربین های بادی

بیشتر توربین های بادی از پره هایی استفاده می کنند که از فیبر کربن ساخته شده اند این پره ها بیش از 45 متر طول دارند، چنین پره هایی باید علاوه بر اینکه سبک باشند استحکام بالایی هم داشته باشند معمولاً 100 درصد پره های توربین های بادی از فیبر کربن ساخته می شود و در محل اتصال به مرکز یا ریشه توربین چند اینچ ضخامت دارند.

برای یک توربین بادی هر چه پره ها سبک تر باشند راندمان تولید انرژی الکتریسته از باد بیشتر است و در عین حال باید استحکام بالایی هم داشته باشند تا در بتوانند در برابر نیروی بالای ناشی از گشتاور اعمالی به پره ها مقاومت کنند و فیبر کربن به خوبی از عهده این وظیفه بر آمده است.

صنعت خودرو سازی

خودرو های تولید انبوه هنوز خود را برای استفاده از فیبر کربن سازگار نکرده اند. به این دلیل است که هنوز هزینه های اصلاح خط تولید و مواد اولیه توجیه اقتصادی ندارد. اگر چه برای خودرو هایی که از آخرین فناوری ها استفاده می کنند، خودروهای سفارشی و دست ساز و خودرو های مورد استفاده در مسابقات اتومبیلرانی مانند فرمول 1 و نسکار فیبر کربن بسیار پر مصرف است. ولی همیشه هم از فیبر کربن برای کاهش وزن استفاده نمی شود بلکه بخاطر ظاهر خوب آن نیز در این رقابت ها مورد توجه است.

همچنین در بازار قطعات خودرو می توانید برای بسیاری از قطعات نمونه فیبر کربن آنرا پیدا کنید که از نظر زیبایی و قدرت جلب توجه هم حرف های زیادی برای گفتن دارند و به همین دلیل بازار قطعات بدنه خودرو فیبر کربن بسیار داغ است. این قطعات به جای اینکه رنگ شوند روی آنها یک لایه کشیده می شود. و بسیار معمول است که می بینید قطعات فایبرگلاس خودرو را با یک لایه نازک از فیبر کربن می پوشانند تا به آن جلوه بیشتری بدهند همچنین در بین ماشین باز ها کلاس استفاده از قطعات فیبر کربن جایگاه ویژه ای دارد.

آنچه گفته شد فقط مصارف معمول فیبر کربن در صنعت است اما استفاده از فیبر کربن هر روز بیشتر می شود و رواج بیشتری پیدا می کند.

نوشته: تاد جانسون

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید