• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 14

گلهای آپارتمانی_ درباره لیندا بیشتر بدانید

مراقبت از لیندا یا نخل دم اسبی

اگر می خواهید گل زیبایی به گلخانه خود اضافه کنید این گیاه انتخاب مناسبی برای گلخانه شما است. بدون آنکه زمان زیادی صرف نگهداری آن کنید، به خوبی می توانید آن را مانند بونسای پرورش دهید!

در این مقاله ابتدا نخل دم اسبی معرفی و سپس روشهای مراقبت، رفع عیوب و تکثیر این گیاه گلخانه ای شگفت انگیز بیان شده است.

بررسی کلی نخل دم اسبی

نخل دم اسبی با نام علمی beaucarnea recurvata می باشد که بومی بیابان های آمریکا و مکزیک است. و به نام های مختلفی از جمله لیندا، پافیلی و نخل دم اسبی مشهور است.

گل لیندا یا پافیلی

ساقه نخل دم اسبی دارای ظاهری برآمده است که شبیه به پای فیل می باشد و به همین نام نیز نام گذاری شده است. دارای برگ های بلند و باریک شبیه به تیزی چمن می باشد.

شاخ و برگ لیندا در کل به صورت منحنی و رو به پایین می باشد و می تواند به اندازه سی سانتی متر درازا و دو و نیم سانتی متر پهنا داشته باشد.

تنه گیاه به رنگ قهوه ای و خاکستری می باشد که بافتی شبیه به پای فیل دارد.

نخل دم اسبی رشد آهسته ای دارد، اما وقتی که در آب و هوای گرم رشد می کند، قادر است به ارتفاع 6 متر یا بیشتر هم برسد. هنگامی که در گلخانه رشد می کند معمولا تا ارتفاع حدود 90 سانتی متر رشد می کند.

در خانه به ندرت گل می دهد، اما زمانی که در خارج از خانه رشد می کند و ارتفاع ساقه آن به نیم متر یا بیشتر از آن برسد می تواند به مرحله گلدهی نیز برسد و ساقه آن شروع به تولید خوشه های گل کوچک به رنگ زرد یا بژ می کند که در طول ماه های تابستان باز می شوند.

روی هم رفته مراقبت از beaucarnea recurvata ساده است، اگر در جایی باشد که نور خوبی داشته باشد و بیش از حد آب به آن نرسد می تواند به خوبی رشد کند.

اما باید به برخی از نکات توجه کنید که در زیر توضیحاتی را برای نگهداری از آن آورده ایم.

نور

از آنجایی که لیندا یا نخل دم اسبی بومی مناطق آفتابی بیابانی است، در نور روشن به خوبی رشد می کند. با این حال، آنها می توانند قسمت سایه ای را تحمل کنند اما در این شرایط رشد سریعی ندارند. این گیاه را می توانید در نزدیک پنجره رو به شرق و یا در سمت غرب خانه بگذارید تا مقدار زیادی از نور را دریافت کنند.

آبدهی

سیستم ریشه beaucarnea recurvata  شبیه به یک کاکتوس است. ریشه این گیاه برای ذخیره آب به عمق خاک فشار می آورد و در نتیجه آب نیز در تنه عریض آن ذخیره می شود.

این گیاهان فقط هر یک تا دو هفته نیاز به سیراب شدن دارند، اما می توانند حدود چهار هفته را بدون آب سپری کنند.

قبل از آبیاری، انگشت خود را تا عمق 1 سانتی داخل خاک ببرید و از خشک شدن آن مطمئن شوید. هنگامی که به طور کامل گیاه را آبیاری کردید اجازه دهید آب اضافی آن کاملا خارج شود.

گل نخل دم اسبی یا لیندا

خاک
  • نخل دم اسبی خاک زیادی نیاز ندارد
  • همچنین می توانید خاک خود را با ترکیبات زیر مخلوط کنید:
  • دو بخش از خاک باغ
  • یک بخش سنگ مروارید
  • یک بخش کود نارگیل
  • یک بخش شن و ماسه، ورمیکولیت
کود

استفاده از کود مایع کاکتوس در طول فصل رشد، هر دو تا چهار هفته یکبار مناسب است. در فصل خارج از رشد، می توانید هر یک تا دو ماه یکبار به آن کود دهید.

گذاشتن در گلدان بزرگتر

نخل اسبی به دلیل رشد آهسته اش فقط هر چهار یا پنج سال یکبار جابجا و به گلدان بزرگتر منتقل می کنند.

توجه داشته باشید برای انتخاب یک گلدان بزرگتر باید به اندازه ریشه پیازی و ساقه آن توجه کنید.

وقتی که شما گلدان را تعویض کردید آن را به طور منظم آبیاری کنید، ولی حداقل تا چهار هفته هیچ کودی به آن ندهید.

خاک نرم در گلدان جدید اجازه می دهد کود زیادی به ریشه ها برسد و باعث سوزاندن ریشه می شود.

هرس

گیاه نخل اسبی جای زیادی را اشغال می کند، بنابراین ممکن است وسوسه شوید تا برگ های آن را هرس کنید. ولی دست نگه دارید! اگر برگ های لیندا را هرس کنید لبه ی آنها قهوه ای رنگ می شود که منظره خوبی ندارد.

در عوض، اگر احساس می کنید که ساقه بیش از حد بلند شده است حداقل 60 سانت انتهای ساقه را هرس کنید و منتظر بمانید. بعد از دو تا سه هفته خواهید دید حداقل دو شاخه جدید جوانه زده است.

تکثیر نخل دم اسبی

این گیاهان وقتی که در حال رشد اند جوانه های کمی دارند. زمانی که گیاه جدید (جوانه) را از گیاه مادر جدا می کنید بایستی در گلدان بزرگتری قرار دهید.

برای برداشتن یک جوانه، با یک برس، خاک را کنار بزنید و از کنار ساقه، جوانه آن را بدست آورید. با استفاده از یک چاقوی استریلیزه جوانه را از گیاه جدا کنید. اگر جوانه های متعددی وجود دارد، آنهایی را که حداقل چهار سانتی متر ارتفاع دارند را انتخاب کنید.

جوانه را در یک گلدان و در محلی با رطوبت بالا قرار دهید و یا با یک کیسه پلاستیکی تمیز و روشن روی آن را بپوشانید.

مشکلات
نخل دم اسبی و سگ یا گربه شما

مقدار زیادی از ساپونین، روی برگ های نخل دم اسبی وجود دارد که برای حیوانات سمی است. اگر شما حیوانات خانگی دارید، نخل دم اسبی را در محلی قرار دهید که حیوانات با آن برخورد نکنند!

آفت

تقریبا هیچ گونه آفتی ندارد و اگر هم آفت داشته باشد آسیب جدی برای گیاه ندارد. حتی اگر در گلخانه کلاسیک خود آفاتی همچون شپش، کنه و کنه های عنکبوتی پیدا کنید.

در اینجا نحوه درمان این آفات ذکر شده است:
  •  اگر تازه دچار آفت شده است، آن قسمت از گیاه را با دست جدا کنید و با پنبه آغشته به الکل پاک کنید.
  • با استفاده از آب، گیاه خود را بشویید.
  • استفاده از یک حشره کش سیستمیک تا همه آفت های روی گیاه را از بین ببرد.
امراض

بسیاری از بیماری ها از آبیاری بیش از حد می باشد، بنابراین مطمئن شوید که خاک آن بیش از حد مرطوب نباشد در این صورت مشاهده می کنید که بسیاری از مشکلات گیاه حل می شود.

می دانید که نخل دم اسبی از پوسیدگی ریشه یا ساقه رنج می برد و شروع به خم شدن برگ ها و زرد شدن آنها می کند و بخش های از گیاه شروع به خمیدگی می کنند.

اگر متوجه این علائم شدید، آبیاری گیاه را متوقف کنید. نقاط خمیده شده و آلوده را ببرید. حتی اگر می توانید در گلدان دیگری در خاک خشک قرار دهید و ریشه را تمیز کنید.

بیماری دیگر دچار شدن به کپک (قارچ) دوده ای است. این کپک گیاه را از بین می برد. برای کنترل قارچ دوده ای، به سادگی می توانید آن را بشویید.

ترجمه:میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید