• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 18

روشن شدن چراغ چك خودرو به چه معناست؟

در خودروهاي امروزي كه ميكروكامپيوترها تقريبا بر همه چيز موتور خودرو و سيستم هاي جانبي آن كنترل دارند، مي توانند مشكلاتي را كه از طريق سنسورها مشاهده مي كنند گزارش دهند اين يك سيستم عيب يابي ديجيتال است كه در همه سيستم هاي كنترل يا حفاظت ديجيتال مشابه آن وجود دارد و به آن OBD مي گويند كه مخفف On Board Diagnostics می باشد.

روشن شدن چراغ چك خودرو

این در حقيقت يك سيستم ثبت خطا است كه به سنسور هاي مختلف خودرو متصل است سنسورهايی كه در موتور، سيستم سوخت رساني و آلايندگي را در بر دارد. اما وقتي كه چراغ چك يا check روشن مي شود مي تواند دلايل و مفاهيم متعددي داشته باشد.

در حقيقت اين هشدار يا آلارم، نماينده يك گروه از آلارم هاست. هر هشدار يا آلارم با يك كد خطاي منحصر به فرد مشخص مي شود كه در اصطلاح به آن كد مي گويند و هر OBD مي تواند چيزي در حدود 4 هزار كد منحصر به فرد را در خود ذخيره كند. وقتي كه اين چراغ روشن مي شود مي توانيد به تعميركار مراجعه نماييد و او به كمك لپ تاپ خود به آن متصل مي شود و اين كد خطاها را بخواند. در نرم افزار مفهوم هر كد خطا مشخص شده است و به اين ترتيب تعميركار مي تواند بفهمد كه مشكل از كجاست و در صورت لزوم كد خطاي مربوطه را ريست يا پاك كند.

كدها به دو دسته تقسيم مي شوند: تاريخي/غيرفعال و فعال. كدهاي تاريخي در حقيقت كدهاي خطايي هستند كه در گذشته شناسايي شده اند ولي اكنون چنين خطايي وجود ندارد. اما كدهاي فعال يا اكتيو كدهاي خطايي هستند كه مشكلي را نمايش مي دهند كه هم اكنون در خودرو وجود دارد.

همچنين از نظر محل خطا كدها تقسيم بندي مي شوند: كدهاي B مربوط به بدنه هستند كدهاي C مربوط به شاسي هستند و بزرگترين ليست مربوط به كد P است كه مخفف powertrain يا پيشرانه است.

كد p0440

اين كد شايع ترين كد خطا در OBD است و معمولا مكانيك هاي با تجربه اولين كدي كه بررسي مي كنند همين P0440 است كه به معناي مشكل در كنترل انتشار تبخيري است كه خود نشانه يك سري مشكلات است.

يكي از جاهايي كه بايد چك كنيد درب باك بنزين است در برخي خودروهاي نو هنگامي كه درب باك را به خوبي تا انتها نمي بنديد به خاطر فشار سوخت سيستم سوخت رساني و برگشت بخار اين مشكل پيش مي آيد. وقتي كه باك خود را پر مي كنيد و درب باك شل است در حقيقت آب بندي سيستم سوخت رساني را مختل كرده ايد. سوخت به فشار مورد نظر دست پيدا نمي كند و كد P0440 ظاهر مي شود. در حقيقت اين مشكل در بسياري خودروها با مدل هاي مختلف تكرار مي شود و مشكل فقط از درب باك است. بنابراین هنگامي كه چراغ چك خودرو روشن مي شود قبل از اينكه به مكانيك مراجعه كنيد درب باك را محكم كنيد اگر مشكل برطرف نشد آنگاه به مكانيك مراجعه نماييد. توجه داشته باشيد كه اگر چراغ هم خاموش شود به اين معنا نيست كه كد خطا پاك شده است.

وقتي كه مشكل از درب باك نبود بايد به تعميرگاهي مراجعه نماييد تا كد خطا را از طريق پورت مربوطه مشاهده كند. برخي فقط از شما هزينه اي دريافت مي كنند تا كد خطا را بخوانند در اين صورت بهتر است از خير آن بگذريد و بدنبال تعميرگاهي باشيد كه بتواند عيب يابي انجام دهد نه اينكه فقط كد خطا را اعلام كند. برخي هم دوست دارند خودروي شان را خود عيب يابي كنند اگر كمي از كار با كامپيوتر سر در مي آوريد فقط با خريد يك نرم افزار و پورت رابط مي توانيد اين كار را انحام دهيد و البته بايد دستور العمل مربوط به كد خطاها و آدرس هاي آنها را هم خريداري كنيد تا بتوانيد به سادگي مشكل مربوطه را بيابيد.

علي يزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید