• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 06 / 26

گرمازدگی

گرمازدگی از جدی ترین آسیب هایی است که بر اثر گرما ایجاد می شود و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. گرمازدگی می تواند سبب مرگ یا آسیب به مغز یا دیگر ارگان های مهم بدن شود. گرمازدگی بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می شود.

گرمازدگی بر اثر طولانی شدن دمای بالا، همراه با خشکی و کم آبی بدن اتفاق می افتد که سبب اختلال در سیستم کنترل دمای بدن می شود. از نظر طبی گرمازدگی به معنی این است که دمای سیستم عصبی مرکزی بر اثر مواجهه با دمای بالا، به دمای 40 درجه سلسیوس یا بیشتر افزایش یابد. از دیگر نشانه های آن، حالت تهوع، گیجی و پریشانی و گاهی از دست دادن هوشیاری یا کما است.

نشانه های گرمازدگی
  • نشانه مهم گرمازدگی بالا رفتن دمای بدن به بیش از 40 درجه سانتی گراد است و ممکن است از نشانه های اولیه گرمازدگی، ضعف و غش باشد. دیگر نشانه ها شامل:
  • سردرد
  • سرگیجه
  • عرق نکردن با وجود گرمی هوا
  • قرمزی و خشکی پوست
  • ضعف و انقباض ماهیچه ای
  • تهوع و استفراغ
  • ضربان سریع که ممکن است قوی یا ضعیف باشد
  • تنفس کم عمق و سریع
  • تغییر رفتاری مثل دست پاچگی، پریشانی و تشنج
  • بیهوشی
گرمازدگی
کمک های اولیه برای گرمازدگی

اگر با شخصی که گرمازده شده است مواجه شدید اولین کار به اورژانس 115 زنگ بزنید هر لحظه تاخیر می تواند باعث وخیم تر شدن بیماری شود و حتی کشنده باشد. تا رسیدن اورژانس، بیمار را به محلی که هوا جریان دارد یا به محل خنک تر و یا حداقل به سایه منتقل کنید و لباس های غیر ضروری او را از تن در آورید.

بیمار را باد بزنید و با پارچه یا ابر پوست او را مرطوب کنید.

تکه هایی از یخ را روی زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت بیمار قرار دهید چون در این نقاط، رگ های خونی زیادی به پوست منتهی می شوند. بنابراین خنک کردن این مناطق، دمای بدن را کاهش می دهد.

بعد از بهبودی از گرمازدگی ممکن است تا یک هفته بیمار به دمای بالا حساس باشد. بنابراین از هوای گرم و کار سنگین تا یک هفته دوری کند و با مشاهده هر حساسیت و علامتی به پزشک مراجعه کنید تا به حالت طبیعی خود برگردد.

کسانی که بیشتر در معرض گرمازدگی هستند

گرمازدگی بیشتر در افراد مسن ایجاد می شود که در آپارتمان یا خانه هایی زندگی می کنند که جریان هوا در آن ها مناسب نیست. دیگر گروه های پر خطر شامل افراد در هر سنی که آب کافی نمی نوشند، بیماری های مزمن دارند، یا افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند.

نوزادان، خردسالان زیر 4 سال و کهنسالان بالای 65 سال خیلی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند چون تنظیم و تعدیل دمای بدن در این افراد کندتر از گروه های سنی دیگر است.

افرادی که دچار بیماری قلبی، ریوی و کلیوی هستند یا افرادی که دچار چاقی یا کم وزنی شدید هستند، افرادی که فشار خون بالا، دیابت، مشکلات مغزی، آفتاب سوختگی دارند و در مجموع هر عاملی که سبب بالا رفتن دمای بدن و تب شود، بیشتر در معرض گرمازدگی هستند.

افرادی که قرص های آنتی هیستامین، قرص های رژیمی، داروهای ضد صرع، مسکن یا قرص هایی که برای کسب آرامش بیشتر مصرف می کنند، افرادی که مشروبات الکلی می نوشند، داروهایی که برای بیماری های قلبی و فشار خون بالا مصرف می شود مثل بتا بلوکرها و داروهایی که مربوط به بیماری های روان پزشکی است مثل آنتی دپرسنت ها و آنتی سایکوتیک ها و داروهای مخدر مثل کوکایین و متافتامین سبب افزایش خطر ابتلا به گرمازدگی می شوند.

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید