• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 24

فوبیا، انواع، علائم و درمان

فوبیا چیست؟

فوبیا در واقع نوعی ترس غیر منطقی و غیر نرمال در مقابل یک عمل، شرایط یا چیزی است. ترس بسیار نامطلوب است و فعالیت ها و زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر افراد برای جلوگیری از این حس، تلاش بسیاری می کنند. طی بررسی های صورت گرفته که در امریکا انجام شد، مشخص شد که حدود 6 میلیون نفر از آمریکاییها از فوبیا رنج می برند. تعداد زنان مبتلا به این عارضه 2 برابر مردان است. تخمین زده شده که بیش از 28% از افراد از فوبیا رنج می برند. در کشور های غربی حدودا 7 تا 13 درصد از مردم به فوبیا مبتلا هستند. این عارضه کمتر توسط افراد گزارش داده می شود و کمتر برای آن به پزشک مراجعه می شود. در واقع می توان گفت که آمار واقعی افرادی که به این بیماری دچار هستند بیش از این ارقام است.

فوبیا چیست

انواع فوبیا

ترس های مرتبط با فوبیا خیلی بیشتر از آن دسته از ترس هایی هستند که ناشی از استرس و نگرانی هستند. فوبیا در واقع ترس بسیار شدید است. این بیماری انواع مختلفی دارد، ممکن است که ترس، ناشی از شرایط خاص،حیوانات و یا روابط اجتماعی باشد. زمانی که فردی از یک شی و یا مورد مشخصی میترسد گفته می شود که وی مبتلا به فوبیا است. فوبیا انواع بی شماری دارد. مطالب زیر دربردارنده اطلاعاتی در مورد انواع رایج فوبیا هستند.

جمع هراسی

جمع حراسی نوعی ترس شدید است که در محیط های اجتماعی رخ داده برای مثال زمانی که فرد در میان عده ای سخن می گوید و یا زمانی که با دیگران ارتباط برقرار می کند. این ترس میتواند به حدی شدید باشد که روی روابط فرد با دوستان، خانواده و حتی همکارانش تاثیر بگذارد. این قبیل افراد اغلب از این می ترسند که در این نوع اجتماعات خجالت زده شوند. این نوع ترس گاهی اختلال تنش اجتماعی نیز نامیده می شود.

ترس از مکان های شلوغ (برون هراسی)

افرادی که از برون هراسی رنج می برند بشدت از حضور در فضاهای باز و یا هر جایی که نتوانند به راحتی در آن بسر ببرند هراس دارند. این افراد از این میترسند که امداد رسانی در این اماکن مقدور نباشد و یا اینکه در مقابل دیگر افراد حاضر در آن مکان شرمنده و خجالت زده شوند. برای این ترس دلایل متعددی وجود دارد، اما به نظر می رسد که منشا ژنتیک داشته و از قانون وراثت نیز پیروی میکند.

تنگنا ترسی (ترس از فضاهای تنگ و محصور)

این ترس یک نوع هراس رایج است و به این صورت است که فرد از فضاهای بسته و یا زندانی شدن میترسد. افرادی که از این عارضه رنج می برند از اماکن محصوری همچون تونل ها و همچنین آسانسور هراس دارند.

حیوان هراسی

حیوان هراسی به ترس از حیوانات و حشرات گفته می شود. این ترس شامل ترس از زنبور ها (زنبور هراسی)، عنکبوت ها (عنکبوت هراسی)، پرندگان (پرنده هراسی) , مارها (مار هراسی) و دیگر انواع موجودات می شود.

حیوان هراسی

ترس از بلندی (بلندی هراسی)

ترس از ارتفاع، بلندی هراسی نامیده می شود. در این نوع از ترس حتی با وجود اینکه هیچ خطری وجود نداشته باشد باز هم فرد ترس شدیدی را تجربه می کند.

هوا ترسی (ترس از پرواز)

ترس از پرواز، هوا ترسی نام دارد. افرادی که اعضای خانواده شان را در یک پرواز از دست داده اند و یا خود در یک تصادف هواپیمایی بوده و یا شاهد این نوع تصادفات بوده اند ممکن است مبتلا به این نوع فوبیا شوند اما حتی ممکن است افرادی که از این شرایط و وقایع تجربه ای ندارند نیز مبتلا به هوا ترسی باشند. این ترس حتی با وجود امنیت بسیار پرواز نیز از بین نمی رود.

هوا هراسی

ترس از خون، جراحت و تزریق

ترس از خون، جراحت و تزریق همان طور که از نامش مشخص است به ترس از خون، جراحت و همچنین تزریق و یا حتی عملیات پزشکی گفته می شود. به ترس از خون، خون هراسی می گویند و ترس از تزریق، هراس از اشیای نوک تیز و یا تزریق هراسی نام دارد.

تاثیرات فوبیا

در صورتی که فوبیا درمان نشود به شکل چشم گیری در توانایی فرد برای انجام کارها و همچنین در زندگی وی و لذت بردن او از زندگی تاثیر گذار خواهد بود. مبتلایان به فوبیا با مشکلاتی در کارشان، مدرسه و همچنین با اعضای خانواده و دوستانشان مواجه می شوند. ممکن است در مدت کوتاهی، فوبیا و اثرات آن کاهش یابد اما بدون درمان پزشکی این بیماری به طور کامل رفع نمی شود. شاید بتوان گفت که اعتیاد به الکل و فوبیا رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. افرادی که درگیر اعتیاد به الکل هستند در مقایسه با دیگران 10 برابر بیشتر به فوبیا مبتلا می شوند و همچنین افرادی که فوبیا دارند بیش از دو برابر نسبت به دیگران به الکل اعتیاد پیدا می کنند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید