• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 13

راهکارهایی موثر در تقویت اعتماد به نفس نوجوانان

در این مقاله مواردی را متذکر می شود که والدین با انجام دادن و یا عدم انجام آنها، قادر خواهند بود روی تقویت عزت و اعتماد به نفس فرزندشان تاثیر مثبت بگذراند.

طی تحقیق و پرس و جوی یک زوج روزنامه نگار این مساله بررسی شد که: والدین در مورد تقویت اعتماد به نفس کودک و نوجوانشان چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟ آنچه در زیر آمده مجموعه ای از پاسخ های والدین است که بی شک برای شما مفید و کاربردی هستند.

راهکارهایی موثر در تقویت اعتماد به نفس نوجوانان

تقویت سه رکن اصلی اعتماد به نفس:

 به خودت ایمان داشته باش: “من میتوانم این کار را انجام دهم ”

به خودت انگیزه بده: ” من میخواهم تمام تلاشم را بکنم ”

خودت را متعهد کن: ” کارم را درست انجام میدهم ”

تشویق بسیار مهم است چرا که عزت نفس پایین و یا ترس از شکست می تواند فرد را به عقب بکشاند. “گاهی تشویق باعث ایجاد حس شجاعت برای انجام هر کاری می شود.”

شکست ها را به عنوان مدرکی دال بر تلاش در نظر بگیرید:

” شما با شکست خوردن بازنده نمی شوید زیرا به علت تلاش هایی که داشته اید بی شک قوی تر خواهید شد. به علاوه، در بیشتر موارد، افراد بر اساس تلاش های صورت گرفته تصمیم گیری میکنند نه بر اساس نتایج حاصله، چرا که نتایج اغلب وابسته به عوامل مختلفی هستند که برخی از آنها خارج از کنترل می باشند. پس در این صورت صرفا شکست را با تلاش بیشتر، شکست دهید ” همیشه صرف نظر از نتیجه کار از تلاش قدردانی کنید.”

تایید و حمایت همه جانبه از اهداف:

مطمئنا اهداف آینده نیازمند تلاشهای امروز ماست که با ایجاد اعتماد به نفس به دست می آید آنچه در آینده قرار است اتفاق بیفتد به تلاش امروز ما متکی است. در دوران کودکی و یا اوایل نوجوانی کوته نظر بودن، امری معمول و طبیعی است. با این وجود، اهدافی که نیازمند دورنگری هستند اعتماد به نفس را تقویت کرده به طوری که میزان سرمایه گذاری امروز فرد، در آینده به همان میزان سود در بر خواهد داشت. ” من تلاش میکنم تا به جایی که میخواهم برسم”

خطاهایتان را برای تقویت اعتماد به نفس خرج کنید:

به نوجوانان کمک کنید تا از خطاها و مسیرهایشان در جهت رسیدن به هدف درس بگیرند. علم به اینکه چطور اشتباهات را مجددا تکرار نکیند کمک می کند که افراد یاد بگیرند چگونه کاری را در آینده درست انجام دهند.

 به افراد کمک میکند تا بیاموزند چگونه آن عمل را در آینده به درستی انجام دهند. آموزش بر پایه خطا، تنها بخشی از این مساله است که چگونه هر فردی مشکلات راه را یاد بگیرد. ” مطمئن باشید که اکنون بهتر از هر زمانی میدانید!”

رضایت مندی از عمل را ارج بنمایید و تمرین کنید:

همانطور که تکرار باعث ایجاد مهارت و شایستگی میشود، اعتماد و اطمینان به نفس را نیز بالا میبرد. تمرین مداوم در واقع یک عادت کاری ضروری است. ” من همیشه تمرین کردن را دوست ندارم، اما تمایل دارم تا وقتی کاری انجام میدهم پیشرفت داشته باشم .”

شناخت پاداش روزهای سخت:

خود را درگیر کنید و از سختیها، اعتماد به نفس را با کاردانی و تدبیر دوباره بدست آورید و انعطاف پذیر باشید. پیشرفت در میان چالش های زندگی موجب ایجاد عزت نفس می شود. ” دقیق که نگاه میکنم، میبینم امروز نسبت به گذشته قدرتمندتر شده ام. ” 

پا فشاری کنید:

بعد از اینکه با نا امیدی و شکست روبرو شدید، اعتماد به نفس خود را حفظ و آن را تقویت کنید. ” من نا امید نمی شوم و دست از تلاش بر نمی دارم تا زمانی که به هدفی که در ابتدا برای خود تعریف کردم دست پیدا کنم.”

تقویت اعتماد به نفس

تخلفات خود را جبران کنید:

انجام خطاها، اشتباهات و عملکرد نادرست بالاخره اتفاق می افتد. عزت نفس بالا به واکنش والدین بستگی دارد” تو هیچی نیستی جز یک اشتباه، هر کاری میکنی اشتباه از آب در می آید ” این گونه سخن ها تنها باعث پایین آمدن عزت نفس فرزند می شود. اصرار و متمرکز شدن روی مشکل تنها مشکل را بدتر می کند. بهتر است که به شکست ها با دید بازتری نگاه کنید و دید مثبت داشته باشید. ” به عنوان یک قانون، به کار و تجارت خود توجه کن و آن را حفظ کن و خودت را به سمت درستی در شغلت هدایت کن. این همانی بود که قبلا در آن موفق نبودی اما ما معتقدیم که بیش از همه موفق خواهی شد و ما از تلاش تو قدردانی می کنیم.”

قدرت حل مساله و مشکل را در فرزندتان تقویت کنید:

پیش از آن که نوجوان را به خاطر مشکلش تنبیه و مواخذه کنید، این شانس را به نوجوان خود بدهید تا ابتدا راه حلی برای این مشکل پیدا کند. حل مساله و مشکل باعث تقویت اعتماد به نفس می شود. ” این مساله چالش های مختلفی داشت اما من سرانجام توانستم خودم آن را برطرف کنم.”

به آنها مسئولیت بدهید:

برای رفاه خانواده به نوجوان خود با کارهای روزمره مسئولیت دهید تا بفهمد به عنوان عضوی از اعضای خانواده است و کمک او ارزشمند است. این کار اعتماد به نفس او را بالا می برد. “والدینم به من اعتماد دارند.”

به نظم فردی او احترام بگذارید:

چهار جزء انضباط فردی در ایجاد اعتماد به نفس موثر است:

کاری را که شروع شده تمام کنید. به تعهدات خود متعهد بمانید. دست از تلاش نکشید و روی کاری که در حال انجامش هستند تمرکز کنید.

” من خودم را متعهد ساخته ام و این چیزی است که من همیشه دوست داشتم انجام بدهم. ”

تلاش

چالش ها و رشد عزت نفس:

پذیرش یک چالش سالم همچون امتحان کردن یک تجربه جدید و یا انجام کاری سخت باعث ایجاد عزت نفس می شود. به چالش افتادن پادزهر عزت نفس پایین، خستگی، تمرد و فرار است . ” من دوست دارم کارهایی انجام بدهم که سابقا انجام نداده ام. ”

کمک کنید اما نه خیلی زیاد:

کمک زیاده از حد شما استقلال نوجوان را مخدوش می کند. چرا که کمک بیش از حد باعث کاهش حس خودیاری می شود. خودیاری، خود از جمله مولفه های کلیدی در افزایش عزت نفس است. ” هر وقت از والدین درخواست کمک کردم، آنها از من خواستند که تلاشم بر این باشد که ابتدا خودم به خودم کمک کنم. ”

کمک والدین

اقتدار خودتان را به عنوان پدر و مادر تعدیل کنید:

زمانی که والدین بیش از حد سخت گیر بوده و یا دستور می دهند، آنها باعث ایجاد حس فرمانبرداری در فرزند شده و با این کار به تدریج ابتکار عمل را از فرزندتان میگیرید. در این حالت همراه با افزایش میزان وابستگی فرزند به والدین، عزت نفس را نیز از او میگیرید. بهتر است تا مسئولیت پذیری و خود مدیریتی فرزندتان را پوشش داده و حمایت کنید. ” والدینم به من آموخته اند که خودم برای خود تصمیم گیری کنم.”

نگرانی های خود را به فرزندانتان منتقل نکنید:

ابراز نگرانی های والدین در مورد فرزندان نوجوانشان و مطرح کردن این نگرانی ها به نوجوان، در واقع عدم اطمینان والدین به فرزندشان را نشان می دهد. بهتر این است که نگرانی هایتان را به دوست و یا همسرتان بگویید. اینکه به فرزندتان نشان دهید به او اطمینان دارید باعث میشود اعتماد به نفس وی را بالا ببرید. “حتی وقتی که بشدت تقلا می کردم و شکست میخوردم باز هم والدینم به من و توانایی هایم ایمان داشتند. ”

هیچ گاه عملکرد فرزندتان را نقد نکنید:

نوجوان ها هم همچون کودکان، دوست دارند در مقابل دیدگان والدینشان بدرخشند. انتقاد از جانب افرادی که بشدت برای او فرد مهمی هستند، منجر به جریحه دار شدن احساسات شده و عزت نفس را پایین می آورد و در نتیجه ما شاهد کاهش انگیزه در وی خواهیم بود. از این رو اصلاح بدون نقد کردن، عملکرد بهتری دارد. اگر با انتخاب های او مخالف هستید، مخالفتتان را بدون انتقاد مطرح کنید. ” والدینم با تمام تصمیم گیری های من موافق نیستند، اما من میدانم که آنها همیشه من را دوست دارند.”

نقد عملکرد نوجوانان

برخورد با خود انتقادی:

افراد جوانی که همیشه خود را نقد و نکوهش می کنند، مهم نیست که چگونه این کار می کنند، به هر حال آنها با این کار تنها عزت نفس خودشان را پایین می آورند. همان طور که خود سنجی آموزنده بوده و باعث تقویت اعتماد به نفس می شود، خود نکوهی، حالت تنبیهی داشته و باعث کاهش عزت نفس می شود.

در نهایت، در نظر داشته باشید که یک واکنش موثر و عقلانی از جانب والدین سازنده تر خواهد بود. به یاد داشته باشید جمله “من به تو افتخار می کنم” و یا “تو باعث افتخار  ما هستی” را زمانی که او عملکرد خوبی داشته نگویید! مشخص شده که این جملات قدرتمند که اغلب برای تایید و تقویت اعتماد به نفس فرزند بیان می شوند، معمولا جملات فشاری و سنگینی هستند که حفظ این اعتماد به نفس را در فرزند سخت تر می کند.

نوجوانی را نظر بگیرید: ” اگر من وقتی کاری را درست انجام دهم به آنها احساس غرور و افتخار میدهم، در صورتی که کاری را درست انجام ندهم نا امیدی بزرگی برایشان به ارمغان خواهم آورد. احساس خوب داشتن، کاملا بستگی به عملکرد من دارد. اگر آنها را نا امید کنم آیا عشق آنها به من کم خواهد شد؟”

خب پس چه بگوییم؟ سعی کنید تا کار فرزند خود را در خور و در مقایسه با خودش تشویق کنید نه در مقایسه با والدین و افراد بزرگتر. کافی است به سادگی بگویید : “افرین بر تو!”

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید