• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 16

داروی آموکسی‌سیلین چیست؟

نام عمومی: amoxicillin

نام تجاری: Moxatag

آموکسی‌سیلین چیست؟

آموکسی‌سیلین یک آنتی بیوتیک پنی سیلین است که با باکتری ها مبارزه می کند.

آموکسی‌سیلین برای درمان انواع مختلفی از عفونتهای ناشی از باکتری ها مانند: ورم لوزه، برونشیت، سينه‌ پهلو، سوزاك‌ و عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست یا درمان دستگاه ادراری استفاده می شود.

آموکسی‌سیلین

گاهی اوقات آموکسی‌سیلین همراه با یک آنتی بیوتیک دیگر که کلاریترومایسین نامیده می شود برای درمان زخم معده ای که علت آن عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، استفاده می شود. این ترکیب گاهی اوقات با کاهش دهنده اسید معده که lansoprazole نامیده می شود نیز استفاده می شود.

اطلاعات مهم

از این دارو استفاده نکنید اگر به آموکسی‌سیلین یا به گروه پنی سیلین ها مانند: آمپی‌سیلین (Omnipen, Principen)، دی کلوگزاسیلین (Dycill, Dynapen)، اگزاسیلین (Bactocill)، پنی‌سیلین (Beepen-VK Ledercillin VK, Pen-V, Pen-Vee K, Pfizerpen, V-Cillin K, Veetids) و … آلرژی دارید.

قبل از استفاده از آموکسی‌سیلین اگر به سفالوسپورین‌ها مانند Omnicef, Cefzil, Ceftin, Keflex آلرژی دارید یا اگر آسم، بیماری کبدی یا کلیوی، خونریزی یا اختلال لختگی خون و مونو نوکلئوز (نوعی بیماری ویروسی) دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.

آموکسی‌سیلین می تواند اثر قرص های پیشگیری از بارداری را کاهش دهد بنابراین در مورد روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری (مانند کاندوم، دیافراگم، اسپرم‌کش) تا زمانی که در حال استفاده از این دارو هستید از پزشک خود سوال کنید. این دارو را برای طول مدت زمان تجویز شده استفاده نمایید. علائم بهبودی قبل از اینکه عفونت به طور کامل برطرف شود ممکن است ظاهر شوند. آموکسی‌سیلین عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را درمان نخواهد کرد. این دارو را به شخص دیگری پیشنهاد نکنید حتی اگر علائم مشابه شما داشته باشد.

داروهای آنتی بیوتیک می تواند منجر به اسهال شود که ممکن است نشانه ای از یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید استفاده از آموکسی سیلین را متوقف کنید و به پزشک اطلاع دهید. از داروهای ضد اسهال بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

قبل از استفاده از آموکسی‌سیلین

نباید از آموکسی‌سیلین استفاده کنید اگر به هر آنتی بیوتیک پنی سیلین آلرژی دارید مانند آمپی‌سیلین، دی کلوگزاسیلین، اگزاسیلین، پنی‌سیلین و ticarcillin

برای مطمئن شدن از اینکه مصرف آموکسی سیلین برایتان بی خطر است اگر هر کدام از موارد زیر را داشتید پزشک را در جریان بگذارید:

  • آسم
  • بیماری کبدی یا کلیوی
  • مونو نوکلئوز (مونو نیز نامیده می شود)
  • سابقه اسهالی که علت آن استفاده از آنتی بیوتیک باشد
  • آلرژی های غذایی یا دارویی (مخصوصا به سفالوسپورین‌ها)
  • اگر در حال درمان سوزاک هستید پزشک ممکن است برای سيفيليس‌ یا دیگر بیماری های منتقله آمیزشی آزمایشهایی تجویز کند.
  • به نظر نمی رسد آموکسی سیلین برای جنین مضر باشد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • آموکسی سیلین می تواند روی شیر مادر تاثیر بگذارد و ممکن است به کودک شیرخوار ضرر برساند بنابراین اگر کودک را با شیر خود تغذیه می کنید پزشک را جریان بگذارید.
  • قرص های جویدنی آموکسی سیلین ممکن است حاوی فنیل‌آلانین باشد قبل از استفاده از قرص جویدینی اگر بیماری فنیل کتونوری (یک نقص متابولیکی مادرزادی نادر است) دارید پزشک را در جریان قرار دهید.
چطور باید آموکسی سیلین را استفاده نمایید؟

آموکسی سیلین را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید. از دستورات روی برچسب دارو پیروی کنید. این دارو را در مقدار بیشتر یا کمتر از چیزی که تجویز شده استفاده نکنید.

این دارو را در زمان های مشخص در هر روز مصرف کنید.

آموکسی سیلین با برند Moxatag باید با غذا یا یک ساعت پس از خوردن وعده غذایی مصرف شود.

برخی از اشکال آموکسی سیلین ممکن است همراه یا بدون غذا استفاده شوند بنابراین برچسب روی دارو را برای استفاده صحیح بررسی نمایید.

ممکن است نیاز داشته باشید داروهای مایع را قبل از اندزه گیری دوز آن خوب تکان دهید. از برچسب روی دارو پیروی نمایید.

داروهای مایع را با سرنگ های همراه دارو، با قاشق های اندازه گیری یا فنجان دارو اندازه گیری کنید. اگر وسیله ای برای اندازه گیری دارو نداشتید از داروساز بخواهید که پیمانه اندازه گیری در اختیار شما قرار دهد.

ممکن است داروی مایع را به صورت مستقیم یا با ترکیبی از آب، شیر خشک، آب میوه یا نوشیدنی های غیر الکلی استفاده کنید. کل مقدار مشخص شده از دارو را سریعا استفاده کنید و برای استفاده بعدی نگهداری نکنید.

قرص های جویدنی قبل از بلعیده شدن باید جویده شوند.

قرصی که از جعبه بیرون آورده شده را له نکنید، نجوید یا نشکنید، آن را به طور کامل ببلعید.

تا زمانی که از آموکسی سیلین استفاده می کنید شاید نیاز باشد تا به طور مرتب آزمایش خون بدهید تا عملکرد کلیه و کبد بررسی شود.

اگر در حال استفاده از آموکسی سیلین با کلاریترومایسین و یا lansoprazole برای درمان زخم معده هستید همه داروهایتان را همانند دستور استفاده نمایید. راهنمای دارو یا دستورالعمل همراه با هر دارو را بخوانید. دوز دارو یا برنامه زمانی دارو را بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

دارو را برای طول مدت زمان مشخصی که تجویز شده استفاده نمایید. ممکن است نشانه های بهبودی قبل از اینکه عفونت به طور کامل رفع شود ظاهر شوند. از قلم انداختن یا استفاده نکردن از دارو ممکن است خطر عفونت بیشتری که در برابر آنتی بیوتیک مقاوم باشند را افزایش دهد.

این دارو امکان دارد منجر به نتایج غیر معمول در برخی آزمایش ها شود. بنابراین به پزشکی که در حال درمان شماست بگویید که در حال مصرف آموکسی سیلین هستید.

آموکسی سیلین را در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

ممکن است آموکسی سیلین مایع را در یخچال نگهداری کنید اما مراقب یخ زدگی آن باشید. داروهای مایعی که در داروخانه با هم ترکیب می شوند در صورتی که در طول 14 روز استفاده نشوند باید دور بیاندازید.

مصرف داروی فراموش شده

در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو، به محض یادآوردن، مقدار فراموش شده را میل نمایید. چنانچه زمان نوبت بعدی فرا رسیده بود از خوردن آن صرف نظر کرده، مطابق دستور، دارو را مصرف کنید و از دو برابر کردن مقدار آن خودداری نمایید.

اگر مصرف بیش از حد داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

اگر مصرف بیش از حد آموکسی سیلین داشتید سریع به اورژانس مراجعه نمایید. نشانه های اوردوز می تواند شامل: گیجی، تغییرات رفتاری، جوش های پوستی شدید، کاهش سطح ادرار بیش از حد معمول یا حمله های ناگهانی (تشنج) باشد.

داروی آموکسی‌سیلین

هنگام استفاده از آموکسی سیلین از چه مواردی باید اجتناب کنید؟

داروهای آنتی بیوتیک می تواند منجر به اسهال شود که ممکن است نشانه هایی از یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی داشتید مصرف آموکسی سیلین را متوقف کنید و با پزشک مشورت کنید. از دارهای ضد اسهال مگر با تجویز پزشک استفاده نکنید.

عوارض جانبی آموکسی سیلین

اگر نشانه های آلرژی به آموکسی سیلین را داشتید سریعا به اورژانس مراجعه نمایید. نشانه هایی مانند: کهیر، به سختی نفس کشیدن، متورم شدن صورت، لب ها، زبان یا گلو.

اگر موارد زیر را داشتید به پزشک اطلاع دهید:

  • اسهال آبکی یا خونی
  • تب، لثه متورم، زخم دهان دردناک، درد هنگام بلعیدن چیزی، زخم های پوستی، علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، سرفه، به سختی نفس کشیدن
  • ورم غدد لنفاوی، جوش یا خارش پوست، درد مفاصل یا احساس درد عمومی
  • رنگ پریدگی یا زردی پوست، زردی چشم ها، ادرار تیره، تب، گیجی یا ضعف
  • سوزش شدید، کرختی، درد، ضعف ماهیچه ها
  • کبود شدن بدن به راحتی، خونریزی غیر عادی (بینی، دهان، واژن یا مقعد)، نقاط ارغوانی یا قرمز کوچک زیر پوست
  • واکنش های شدید پوستی، تب، زخم گلو، متورم شدن صورت یا زبان، سوزش چشم، پخش شدن دانه های ارغوانی یا قرمز پوست (مخصوصا در صورت یا قسمت فوقانی بدن) که سبب پوسته پوسته شدن و تاول می شود.
عوارض جانبی عمومی آموکسی سیلین شامل:
  • معده درد، تهوع، استفراغ و اسهال
  • خارش یا ترشحات مهبل
  • سردرد
  • ورم یا چرک گلو

این لیست کاملی از تمام عوارض جانبی که ممکن است اتفاق بیفتد نیست ممکن است موارد دیگری نیز اتفاق بیفتد که در این لیست ذکر نشده اند. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهایی روی آموکسی سیلین تاثیر خواهد گذاشت؟

داروهایی که ممکن است با آموکسی سیلین واکنش نشان دهد شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه، ویتامین ها و گیاهان داروئی هستند. با پزشک در مورد داروهایی که در حال استفاده هستید یا مصرف آن را شروع یا متوقف کرده اید صحبت کنید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید