• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 16

اگر فرزندتان نمیخواهد از توالت مدرسه استفاده کند، چه باید کرد؟

کثیف بودن توالت مدارس، پر بودن آشغالی های آنها، نداشتن صابون، خراب بودن قفل در، حشرات موذی و تار عنکبوت های دیوار، نداشتن روشنایی کافی، ترسیدن یا شرم کردن به خاطر اجازه گرفتن از معلم مابین کلاس و حتی دستمال توالت زبر، از جمله عللی هستند که کودک از استفاد از سرویس بهداشتی مدرسه پرهیز میکند و این اصلا خوب نیست.

نگه داشتن ادرار کودک در مدرسه

روزی که کودک شما یاد میگیرد که خودش به دستشویی برود شما دیگر نفس راحتی کشیده و فکر میکنید که کارتان با این بخش از زندگی فرزندتان به پایان رسیده است. اما برای بیشتر کودکانی که به مدرسه می روند، عادی است که تمایلی به استفاده از سرویس بهداشتی مدرسه ندارند که این امر گاهی پایان ناخوشایندی در بر خواهد داشت.

لیزا اورام مادر لیام 5 ساله و کندرای 9 ساله و اهل تورنتو است او دلیل پرهیز کودکانش در استفاده از سرویس بهداشتی مدرسه را این چنین عنوان می کند: بخاطر دستمال توالت است! آنها در خانه از دستمال توالت نرم یک بار مصرف استفاده می کنند و به همین دستمال ها نیز عادت دارند اما وقتی از مدیر اجازه خواستم تا کودکانم با خود دستمال به مدرسه بیاورند، گفتند که این امر امکان پذیر نیست.

همین طور سارا مادر هلیا می گوید مدیریت آموزشی مدرسه دخترم عالی است ولی به خاطر کثیف بودن سرویس های بهداشتی مدرسه، دخترم ادرار خود را تا رسیدن به خانه نگه می دارد و این امر باعث شده مبتلا به عفونت ادراری شود و این در حالی است که بارها و بارها این مطلب را به کادر آموزش مدرسه و اداره آموزش و پرورش گوشزد کرده ام.

جوان کامینگ، روانشناس کودک که فعالیت های فردی در تورنتو دارد خاطر نشان می کند که: مدرسه برای کودکانی که در سنین 6 تا 9 سالگی قرار دارند، مکان تازه ای تلقی می شود. از این رو ممکن است که در این محیط راحت نباشند. سرویس بهداشتی مهد کودک های با سابقه و قدیمی معمولا در حیاط مدرسه قرار دارند، بنابراین ممکن است که کودک خجالت بکشد که دستش را بلند کرده و اجازه بخواهد تا به دستشویی برود و یا ممکن است نگران این باشد که نتواند مسیر دستشویی را پیدا کرده و یا نتواند برگردد. ممکن است بوی سرویس ها برایشان غیر قابل تحمل بوده و یا بابت صداهایی که ممکن است ایجاد شود خجالت زده شوند و یا از سرویس بهداشتی شلوغ یا دستگاههای پر سر و صدای خشک کن دست و تهویه مضطرب شده و بترسند.

سارا ترمبلی مادر مگی 6 ساله دریافته است که مشکل دخترش در استفاده از سرویس بهداشتی مدرسه FOMO (ترس از دست دادن) است: دختر من نمی خواهد که حتی ثانیه ای از کلاسش را از دست بدهد، به همین دلیل آنقدر خود را نگه داشته که درنهایت خود را خیس میکند.

وقتی کودکی مرتب دستشویی خود را نگه میدارد این امر منجر به برخی بیماری ها می شود. پزشک متخصص اطفال در کلگری کانادا می گوید: صرف نظر از سوزش پوست که به خاطر لباس زیر مرطوب در این حالت به وجود می آید، نادیده گرفتن نشانه های داشتن ادرار در طولانی مدت، در نهایت منجر به بزرگی مثانه می شود و با گذشت زمان از میزان سفتی عضلات مثانه کودکان کم شده که در این صورت زمانی که آنها ادرار می کنند دیگر قادر نخواهند بود مثانه شان را کاملا تخلیه کرده که این خود موجب بروز بیماری های عفونی می شود. یبوست رایج ترین عارضه نگه داشتن مدفوع است.

دختر اوارم، چندین بار دردهای شکمی شدیدی تجربه کرده که همه آنها به همین علت بوده اند. هرد می گوید: علاوه بر این ها، یبوست باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل مثانه می شود که این خود به علت ایجاد مدفوع و فشار ناشی از آن به مثانه است.

اگر مشکل همچنان ادامه داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از بیماری های بیشتر پیشگیری شود. مشکلاتی مثل یبوست مزمن و پنهان، یا مشکلاتی در مجرای ادراری. اما اگر شرایط بیشتر منشا رفتاری و روانی داشته که البته بیشتر نگرانی ها نیز در همین رابطه هستند، کارهای زیر را به شما توصیه می کنیم:

پرهیز از تادیب

هرد می گوید: تنبیه و خجالت زده کردن کودک تنها اضطراب او را بیشتر می کند. بجای این کار ها به او لبخند بزنید و بگویید که این صداها و عمل ادرار و مدفوع کردن برای همه انسانها و امری طبیعی است. دادن جوایز ساده ای به کودک و یا لباس زیرهای خنک و راحت برای دستشویی رفتنش در مدرسه میتواند موثر باشد.

از لباس زیرهای یک بار مصرف بهداشتی که در بازار و داروخانه ها موجود است تهیه کنید و از کودک خود بخواهید هر گاه لباس زیرش نم دار شد آن را تعویض کند.

برنامه زنگ تفریح برای توالت رفتن

هرد می گوید: طبیعتا هر فرد 20 دقیقه پس از وعده های غذایی و یا حتی بلافاصله پس از خوردن وعده غذایی، نیاز به اجابت مزاج دارد، از این رو در نظر گرفتن زمانی پس از ناهار و صبحانه برای اجابت مزاج در مدرسه کار بسیار سودمندی است. اکنون کودکان اورام هر دو بر طبق ساعت به دستشویی می روند. به همین نحو شما نیز مرتبا پس از هر وعده غذایی به کودکتان یادآوری کنید که به دستشویی برود.

معلمان به گوشزد کنند که هر زنگ تفریح به احساس توالت رفتن خود توجه کنند و به هیچ عنوان ادرار و مدفوع خود را نگه ندارند چرا که رفتن به توالت و اجازه گرفتن در حین تدریس معلم، حواس بقیه دانش آموزان را پرت می کند در ضمن خود دانش آموز نیز از همان لحظات تدریس و کلاس عقب می ماند.

اجازه گرفتن برای رفتن به توالت در مدرسه

تمرین توالت رفتن در مدرسه

روزهای اول مدرسه، همراه با کودک خود به سرویس بهداشتی های مدرسه بروید و قفل کردن و باز کردن در دستشویی و کاسه توالت را با او امتحان کرده و چک کنید که صدای فلاش تانک ترسناک نباشد.

برخی از کودکان از سوراخ توالت منزل خود نمی ترسند ولی از سوراخ توالت مدرسه به شدت ترس و واهمه دارند بنابراین با رفتن به توالت و آگاه کردن کودک که هیچ ترسی ندارد، خیال کودک را از افکار مخرب و ترسناک آسوده کنید.

گامینگ میگوید: این کار باعث آرامش خاطر کودک شده و از این رو او احساس راحتی بیشتری خواهد داشت. با معلم او در تماس باشید تا در مورد قوانین مدرسه و موضوعات مرتبط با آن مطلع شوید. برای مثال در یک مدرسه توالت رفتن در خارج از زنگ تفریح ممنوع است؟

در مواردی که کودکان به هر دلیلی از کشیدن فلاش تانک خودداری می کنند، می توان از مدیریت مدرسه خواست که فلاش تانک چشمی هوشمند در دستشویی تعبیه کند که همین که کودک از دستشویی خارج شد چشم الکترونیکی عمل کند و فلاش تانک به کار بیفتد.

اگر کودک شما مشکل ادرار یا مدفوع کردن دارد مثلا دچار بی اختیاری ادرار است با معلم او صحبت کنید لحظه ای که کودک احساس کرد نیاز به توالت دارد، بدون مخالفت با او یا تاخیر در اجازه دادن، به کودک اجازه دهد که به توالت رود.

آشنایی کودک به توالت مدرسه توسط والدین

آموزش بصری

ترمبلی برای اینکه به دخترانش کمک کند تا دریابند به موقع به دستشویی رفتن چقدر اهمیت دارد از ابزاری استفاده می کند. او این چنین توضیح می دهد:  ” من می گویم که اگر تو به اندازه کافی آب بنوشی و ادرار کنی رنگ ادرارت باید درست مثل این مداد رنگی زرد روشن باشد نه مثل این یکی زرد تیره. او همچنین برای اینکه نشان دهد مثانه چیست و اینکه چرا مدفوع و ادرار لازم است تا در زمان احتیاج تخلیه شود، از بادکنک پر آب استفاده می کند. اگر مگی در حالی که لباسش خیس کرده به خانه باز گردد، مادرش او را با خود به حمام برده و به او کمک میکند تا لباس زیرش را بشوید. او می گوید: به این دلیل این کار می کنم تا این باور را در او به وجود بیاورم که اگر تو زمانی که بدنت به تو فرمان میدهد دستشویی ات را تخلیه کن و تو این کار را کنی، دیگر نیاز به ایجاد تغییر و شست و شو نخواهی داشت. ترمبلی میگوید: به نظر می رسد که این کار جواب داد. خدا را شکر . چه احساس خوبی!

اگر سرویسهای مدرسه کثیف بود، به کودک یاد بدهید که با اعتماد به نفس بالا و با ادب از مدیریت و مستخدم مدرسه بخواهد که آنجا را تمیز کند، بنابراین از گفتن این مساله شرم نکند و منتظر نباشد که والدینش با مدیریت مدرسه صحبت کنند.

آشنایی کودکان با سرویس بهداشتی مدارس

مطالعه در مورد سرویس بهداشتی

جنیس هرد اظهار می کند: در مورد کودکانی که بشدت به این ترس و عارضه دچار هستند بالا بردن علم آنها در مورد نحوه عملکرد بدنشان مفید خواهد بود، همچنین میتوان ارگان های مختلف بدن که در استفاده از سرویس بهداشتی دخیل هستند را نقاشی کنید و یا از عکسشان استفاده کنید. کتاب هایی از قبیل” داخل بدنتان را ببینید ” نوشته کیت داینس و یا فرهنگ اولین بدن انسان و یا کتاب “آشنايي با اعضاي بدن” (دانستني‌هاي علمي براي كودكان و نوجوانان) گردآورنده:سميه مظفري در این زمینه بسیار کاربردی خواهند بود.

از مسئولان مدرسه بخواهید علاوه بر نظافت منظم توالت ها، پوستر ها و راهنمایی هایی را همراه تصویرهای رنگی و جذاب به دیوارهای توالت بچسبانند که مثلا در زمینه طرز صحیح دست شستن، کشیدن فلاش تانک، رعایت نظافت باشد حتما این پوسترها برای کودکان جذاب خواهد بود و هم کار فرهنگی در زمینه انجام می شود.

استفاده از خوشبو کننده ها در توالت و همچنین استفاده از دستگاههای دفع حشرات و حیوانات موذی سبب می شود کودکان با خیال آسوده تری به توالت مدرسه بروند.

در پایان اگر پس از رعایت تمام موارد بالا و آموزشهای لازم، کودک شما همچنان از رفتن به توالت مدرسه خودداری می کند بهتر است با مشاور مدرسه یا روانپزشک مشورت کنید او حتما راهنمایی های اختصاصی را با توجه به معاینه کودک شما ترتیب خواهد داد.

ترجمه: آتنا هوایی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید