• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 18

شهادت امام جعفر صادق (ع) و نظر ایشان در مورد اثرات سوره های قرآن در درمان بیماریها

به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)، ششمین امام شیعیان بر آن شدیم که در ابتدا مختصری از زندگینامه و شهادت آن حضرت را یادآوری کنیم و سپس به نظرات ایشان در مورد برخی از اثرات سوره های قرآن کریم در درمان و رفع بیماری ها اشاره کرده ایم.

اسم: جعفر

لقب: صادق

کنیه: ابو عبدالله

ولادت: روز دوشنبه 27 ربیع الاول سال 83 هجری

شهادت: روز دوشنبه 25 شوال سال 148 هجری

مدت عمر: 65 سال

مدت امامت: 38 سال

محل ولادت: مدینه منوره

محل دفن: مدینه

شهادت امام جعفر صادق (ع) و نظر ایشان در مورد اثرات سوره های قرآن در درمان بیماریها

شهادت

اولین خلیفه بنی عباس ابوالعباس سفاح، حضرت صادق(ع) را از مدینه به عراق احضار کرد ولی بعد از دیدن معجزاتی از آن حضرت، ایشان را به مدینه برگرداند.

وقتی منصور دوانیقی به خلافت رسید بیش از 5 بار آن حضرت را به قصد کشتن احضار کرد، اما هر بار با دیدن معجزاتی، از فکر خود منصرف می شد و با احترام تمام حضرت را رها می کرد. ولی مدتی بعد همه این معجزات را فراموش کرد و در کمال شقاوت و به وسیله انگور زهرآلود حضرت را مسموم نمود.

امام صادق(ع) در حالی که بسیار ضعیف و لاغر شده بود، روز 25 ماه شوال سال 148 به شهادت رسید.

آخرین جمله ایشان در جمع اهل بیتش این بود: کسی که نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما نمی رسد.

در زیر برخی از نظرات امام صادق (ع) را در باب خواص و اثرات سوره ها، شفا و درمان بیماریها با قرآن را می بینید.

ارزش دعا از نظر امام صادق(ع)

امام صادق (ع) می فرمایند: نفوذ و اثر دعا از سر نیزه ی آهنین بیشتر است. (اصول کافی جلد 4 صفحه 23)

خواص سوره حمد
رفع درد

از امام صادق (ع) روایت شده است: هر گاه بر پیامبر (ص) کسالتی عارض میشد و یا دچار چشم و نظری می گشت و یا سردردی می گرفت دست هایش را باز می کرد (به حالت قنوت) و سوره حمد و معوّذتین (سوره ناس و فلق) را قرائت می کرد و بعد با دستش روی مبارک را مسح می کرد پس آنچه که (بر وجود مقدسش) عارض شده بود رفع می شد. (جامع الخبار صفحه 122 و تفسیر برهان جلد 1 صفحه 42)

جهت شفا از بیماری

در جواهر القران از امام صادق (ع) نقل شده که آن حضرت فرمودند: هر که سوره «فاتحه» را میان نافله و نماز صبح بخواند به نیّت صحت از بیماری که دارد شفا یابد انشاء الله. (منبع کتاب گلهای ارغوان جلد 3 صفحه 18)

خلاصی از تب

شخصی خدمت امام صادق (ع) رسید و عرض کرد: یک ماه است که تب می کنم و آنچه اطباء گفته اند عمل کردم ولی فایده ای نبخشید حضرت فرمود: بندهای پیراهن خود را بگشای و سر را در گریبان پیراهن داخل کن و اذان و اقامه بگو و هفت مرتبه سوره حمد بخوان آن شخص گفت: چنان کردم گویا از بندی رها شدم. (حلیة المتقین صفحه 131)

باز شدن خیر در دنیا و آخرت

امام صادق(ع) فرمود: هر کس سوره حمد را بخواند خیر دنیا و آخرت برای او باز می شود.(تفسیر البرهان جلد 1 صفحه 41)

آیة الکرسی
ادای قرض

از امام صادق(ع) منقول است که هرکس به جهت ادای دین این سوره آیة الکرسی را سیزده بار بخواند قرض ادا شود.(خواص الآیات صفحه 23)

خواندن آیة الکرسی جهت مسافرت

امام صادق (ع) می فرماید: سفرت را با صدقه آغاز کن و هنگامی که خواستی سفرت را آغاز کنی آیة الکرسی بخوان.(سوره آل عمران آیه 8)

خواص سوره ابراهیم
برطرف شدن گریه کودک

از امام صادق (ع) نقل شده است که هر کس این سوره را با طهارت به پارچه حریر سفید ببندد و به کودکی که گریه می کند ببندد، گریه اش برطرف شود. (مصباح کفعمی صفحه 455)

رهایی از فقر و دیوانگی

از امام صادق (ع) نقل شده است هر شخصی سوره ابراهیم را هر روز جمعه هنگام نماز قرائت کند خداوند او را از فقر و دیوانگی رها کند. (ختوم و اذکار جلد 1 صفحه 140)

خواص سوره انبیا
جهت فرزند دار شدن

از امام صادق(ع) منقول است شخصی به آن حضرت شکایت کرد که مرا فرزندی نمی شود به حضرت فرمود: چون بخواهی که به نزد زن خود بروی این آیه را بخوان که انشاالله خداوند به تو فرزندی روزی می کند «و ذاالنّونِ اِذ ذَّهَبَ مُغاضباٌ تا و أنت خَیرُ الوارثین». (حلیة المتقین صفحه 81 انبیا آیه 78 و 88 و 89)

خواص سوره لقمان
جلوگیری از خون دماغ و غش کردن

امام صادق (ع) می فرماید اگر این سوره را نوشته و بشویند و آبش را به کسی که غش کرده باشد داده باشند به هوش بیاید، و اگر این سوره را به کسی که دردی داشته باشد و یا خون از دماغش بیاید ببندند دردش آرام و خون دماغش قطع گردد. (قرآن در آیات و روایات صفحه 28)

خواص سوره سجده
جلوگیری از تب، سردرد و صرع

امام صادق (ع) می فرماید اگر کسی این سوره را بنویسد و بر شخصی که تب، سردرد و یا صرع داشته باشد ببندد عافیت یابد. (خواص الایات صفحه 103)

خواص سوره حجرات
دندان در آوردن کودک بدون درد

امام صادق(ع) می فرماید: هنگامی که با آب نوشته شده ی این سوره، دهان کودک را بشویند دندانهایش بدون درد در می آید. ( مستدرک، جلد 4 صفحه 313)

خواص سوره صف
مطیع شدن فرزندان

از امام صادق (ع) نقل شده است: هر کس سوره صف را صد و هفتاد بار بخواند فرزندانش مطیع او شوند و چون کسی در سفر بر قرائت این سوره مداومت کند از همه آفات ایمن باشد و به سلامتی به وطن خویش باز آید.

خواص سوره بقره

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمودند: هر کس سوره بقره و آل عمران را بخواند روز قیامت این دو سوره مانند دو قلعه یا دو عبا و یا دو سایبان برای او سایه می افکند. (ثواب الاعمال شیخ صدوق صفحه 236)

خواص سوره آل عمران
ادای قرض

از امام صادق (ع) منقول است که هر کس به جهت ادای دین این سوره را سیزده بار بخواند قرضش ادا شود. (خواص الآیات صفحه 23)

خواص سوره نساء

امام صادق (ع) می فرماید اگر کسی در خواب ببیند سوره نساء می خواند نشانه این است حاجتش برآورده می شود و پرهیزگار می گردد و از خویشاوندان ارثی به او می رسد.(کلیات تعبیر خواب صفحه 331)

خواص سوره مائده
در امان ماندن از دزد

از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: هر کس این سوره را بنویسد در میان متاع خود بگذارد از دزد و تلف شدن در امان می ماند و چیزی از آن از بین نمی رود و هر کس آنرا با خود دارد از دردها و ورم ها عافیت می یابد. (الامان صفحه 82)

خواص سوره انعام
هراس از ترس و درد

امام صادق (ع) فرمود: کسی که در شب اول ماه دو رکعت نماز بگذارد در هر رکعت بعد از حمد، سوره انعام را بخواند و از خداوند متعال درخواست نماید که او را از ترس و دردی در امان بدارد، خداوند متعال او را در آن ماه از هر مساله ای که باعث او شود محفوظ می دارد.

بر آورده شدن حاجات

امام صادق (ع) فرمود: هر کس را حاجتی باشد چهل و یکبار این سوره را بخواند حاجتش برآید و اگر بلائی متوجه شود دفع گردد و اگر در یک بخش میسر نشود در چند مجلس بخواند (یا با جمعی بخوانند) و هر که آن را بخواند پس این دعا را بخواند حاجتش برآورده شود و آمرزیده گردد. (دعا دو هزار و یک ختم صفحه 69)

خواص سوره قارعه
از بین رفتن کساد تجارت و افزایش رزق

امام صادق (ع) فرمود: اگر این سوره نوشته شود و بر شخصی که تجارتش کساد شده و متوقف گشته آویخته شود خداوند متعال تجارت و فروشش را نیکو گرداند و هر که این سوره را پیوسته تلاوت کند به خواست خداوند متعال برای او نیز اینگونه است و رزقش فزونی یابد. (قرآن درمانی صفحه 213)

خواص سوره شرح
آسان شدن کارها و وضع حمل زنها

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: هر کس سوره شرح (انشراح) را معامله سه بار بخواند از آن معامله منتفع خواهد شد و اگر این سوره مبارکه را بنویسد و بشویند و آب آن را به زنی که می خواهد وضع حمل کند بدهند وضع حمل بر او آسان شود و جهت آسانی کارها تا یک هفته بعد از نماز بخواند مجرّب است. (نجات بخش گرفتاران صفحه244)

خواص سوره نبأ
دفع حیوانات موذی

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: هر کس سوره نبأ را بنویسد و با خود داشته باشد حیوانات موذی نزدیکش نمی آیند. (نجات بخش گرفتاران صفحه 237)

مشرف شدن خانه خدا

از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: هر کس سوره نبأ قرائت کند و هر روز به آن مداومت کند و قبل از اینکه سال تمام شود ان شاالله به زیارت خانه خدا موفق می شود. (راهنمای درمان با قرآن صفحه 118)

خواص سوره قلم
برآورده شدن حاجات

امام صادق (ع) فرمود: برای برآورده شدن مهمّات و حوایج، هفتاد و پنج مرتبه سوره قلم خوانده شود. (خواص الآیات صفحه 138)

جلوگیری از فقر و تهیدستی

امام صادق (ع) فرمود: هر کس سوره قلم را در نمازهای واجب و مستحب بخواند، خداوند متعال از اینکه فقر و تهیدستی برسد در امان دارد و هنگامی که مرد از تاریکی قبر او در پناه خود می گیرد. (ثواب الاعمال صفحه 268 تفسیر برهان جلد 8 صفحه 98)

برگرفته از کتاب طب الکبیر از کلام: پیامبر، امام صادق، امام رضا و ائمه اطهار علیهم السلام. مولف: محسن شکری پینوندی

تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید